-
Kijk, zo bereik je dus wél de hoogste positie in Google
"Jij zorgt er wel even voor dat mijn website op de hoogste positie in Google komt, hè?" Nee, beste ondernemers, hoe vaak jullie het ook vragen: daar zorg ik niet ‘wel even voor’. SEO is een langetermijntraject waarin veel liefde, aandacht en (helaas voor jouw portemonnee) geld gaat kruipen. In dit artikel laat ik je zien wat de juiste mindset is om aan SEO te beginnen en welke resultaten je ermee kunt bereiken in Google.
-
Google Ads-update: versimpeling van zoekwoordtypen
Google heeft een update aangekondigd van het matchgedrag van phrase match-zoekwoorden en modified broad match-zoekwoorden (BMM). Vanaf 18 februari 2021 komen phrase match zoekwoorden en BMM-zoekwoorden overeen met dezelfde zoekopdrachten van gebruikers. Dit kan gaan leiden tot meer verkeer voor alle phrase match-zoekwoorden en iets minder verkeer voor alle zoekwoorden met een BMM.
-
Met zoekwoorden de juiste zoekwoorden vinden
Als search marketeer ben je dagelijks bezig met het optimaliseren van je campagnes en daar is het optimaliseren van zoekwoorden een belangrijk onderdeel van. Met het optimaliseren van zoekwoorden kun je bijvoorbeeld nieuwe zoekwoorden vinden en/of bepaalde zoekwoorden uitsluiten waar je niet langer vindbaar op wilt zijn. Zoals elke search marketeer weet zijn er vier typen zoekwoorden, maar is het eigenlijk aan te raden om gebruik te maken van alle mogelijke zoekwoordtypen die Google aanbiedt of heb je ze niet allemaal nodig?
-
Hoe speel je als supermarkt online in op de intentie van de consument?
De verwachting is dat de komende jaren het aandeel online boodschappen zal groeien. Maar voor nu geldt al, dat 50 procent van alle boodschappenjourneys zich (deels) online afspeelt. De grootste uitdaging voor supermarkten is om inspirerende of informatieve content te koppelen aan het online boodschappenmandje. Hoe doe je dat?
-
Onderschatten Nederlandse marketeers de kracht van on-page SEO-tools?
"Met enkele tweaks aan je pagina kun je een paar plaatsen winnen in de zoekmachines." Dat is een uitspraak die door velen binnen de gemeenschap van online marketing en ook door Google zelf wordt weggezet als een leugen. Toch is er wel degelijk bewijs dat laat zien hoe je gemakkelijk hoger rankt: met on-page SEO-tools.
-
Klein budget? Investeer in deze kanalen!
Als (startende) ondernemer kan het lastig zijn om met een klein budget online marketing uit te voeren. Je hebt net een nieuwe website gelanceerd dat er qua design prachtig uitziet, maar krijgt nog geen verkeer naar de website toe. De vraag is: welk online marketingkanaal kies je om met een klein budget succesvol te zijn? We zetten de basics op een rij.
-
De nieuwste wijziging in de werkwijze van Google Ads zoekwoorden
Google heeft in oktober 2018 al een wijziging doorgevoerd in de matching van exacte zoekwoorden. Kortgeleden kondigde Google opnieuw aan dat de werking van de zoektypen Zinsdeel en Broad modified match ook gaat veranderen. Via de zoektypen van je zoekwoorden heb je invloed op welke zoekopdrachten Google je advertenties kan activeren. Wat heeft de wijziging voor impact op campagnes en wat gaat er 'exact' veranderen?
-
Vindbaarheid optimaliseren door SEO en SEA te combineren
De vindbaarheid van het congrescentrum Safari Meeting Centre liet wel wat te wensen over. Door SEA en SEO te combineren wilde ik daar verandering in brengen. Wat betekent dit nu in de praktijk? En hoe vlieg je dat aan? In dit artikel geef ik inzicht in hoe ik dat heb aangepakt en deel ik mijn learnings.
-
Zo werken Broad Match-zoekwoorden in Google Ads
Broad Match-zoekwoorden (breed zoeken) in zoekmachine-optimalisatie heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant is dit een handig matchtype om snel veel zoekverkeer binnen te halen, aan de andere kant heb je weinig controle over de zoekwoorden waarop je wordt vertoond. Toch is het heel handig bij het ontwikkelen van accounts, met name voor het opdoen van inspiratie en het herkennen van trends in de markt.
-
Google Ads zoekwoordplanner: dit zijn de nieuwe functionaliteiten
Google Ads introduceerde onlangs de nieuwe verbeterde zoekwoordplanner. Er werden nieuwe toepassingen geïntroduceerd, maar ook een aantal functies geherintroduceerd. Bij het doorvoeren van de nieuwe interface vorig jaar zijn er een aantal veel gebruikte functies in de zoekwoordplanner vervallen, deze zijn nu weer te gebruiken. De nieuwste functionaliteiten op een rijtje.
-
Hoe De Correspondent en het selectie-effect stof tot nadenken geven
Een tijdje geleden las ik een artikel op De Correspondent waarin nogal kritisch werd gekeken naar online marketing. Er werd onder andere een experiment van eBay aangehaald waarin het selectie-effect werd aangeduid. Als marketing-analist schrok ik hiervan. Maar wat is het selectie-effect (en het probleem daarmee) nou eigenlijk en wat is de rol van voice, het nieuwe communicatieplatform, in de oplossing voor dit probleem?
-
Ajax verslaat PSV in zoekmachine
Al jaren zijn Ajax en PSV bepalend in het Nederlands voetbal, dé twee voetbalclubs met een grote historie in het internationale voetbal. Voetbal is voor veel van ons de belangrijkste bijzaak in het leven. Marketing vinden we ook niet onbelangrijk, en een korreltje zout ook niet. Daarom: de websites van Ajax en PSV vergeleken qua SEO.
-
Optimaliseer je website voor lokaal zoeken
We weten ondertussen dat we iets moeten doen met SEO en maken het onderdeel van onze onlinemarketingstrategie. In het MKB valt er echter nog een wereld te winnen. Daar komen we geregeld websites tegen die nog niet zo goed ingericht zijn op SEO. Google speelt daar in zijn strategie op in heeft een aantal tools en richtlijnen ter beschikking gesteld waarmee de MKB’er, de lokale ondernemer, een hogere positie in Google kan scoren. Dit artikel neemt je mee in de ins & outs van lokale SEO.
-
Exacte zoekwoorden: hoe exact zijn ze nog?
Als we het hebben over 'exact match', hebben we het niet over Tinder, maar over Google Ads. Op dit exacte zoeken maakt Google al langer uitzonderingen. Vanaf oktober gaat de techreus hier verder in: ook synoniemen vallen voortaan onder de ‘sterk gelijkende varianten’ van exacte zoekwoorden. Wat betekent deze aanpassing voor adverteerders?
-
Wees voorbereid op de komst van Apple Search Ads
Hoe zorg je dat jouw iOS-app op één staat als hij wordt gezocht? Dit kan binnenkort eenvoudig met Apple Search Ads. Twee derde van de downloads van mobiele apps is volgens Apple direct te herleiden naar een zoekopdracht in de stores. Adverteren met Apple Search Ads zorgt ervoor dat de bovenste positie in de zoekresultaten van de App Store van jou is. De verwachting is dat deze reclamedienst ook snel op de Nederlandse markt komt. Hier een overzicht van de mogelijkheden, zodat je vanaf het begin jouw app beter kunt presenteren, maar ook beschermen tegen concurrentie die op jouw keywords biedt.