-
De klantenservice als bron voor website-optimalisatie
CRO-specialisten zijn dagelijks bezig met het vergaren van inzichten om vervolgens de customer journey en de website te optimaliseren. Hierbij worden meestal verschillende bronnen geraadpleegd, van web analytics data tot usability onderzoeken en feedback polls op de website zelf. Een bron van inzichten die (te) vaak overgeslagen wordt is de eigen klantenservice.
-
Naming convention voor Google Ads-campagnes: 8 best practises
De naam die je aan een campagne geeft kán heel onbeduidend lijken. Het heeft namelijk geen enkele, directe invloed op de prestaties van je campagne. Toch kan het indirect een grote impact op je Google Ads-account, overzicht en tijdsbesteding hebben. De 'gewoonte' om campagnes logische namen te geven, heet ook wel naming convention. In dit artikel licht ik toe waarom de meeste SEA-specialisten heel strikt zijn in hun naming convention in het kader van overzicht, samenwerking, tijdsbesparing en het voorkomen van fouten en foutmeldingen. Ook geef ik je praktische voorbeelden van een goede naming convention.
-
Hoe laat je een scale-up verder groeien met content en data?
Als scale-up (B2B) heb je een beperkt marketingbudget gecombineerd met de ambitie om snel te groeien. De eerste klanten van een scale-up komen vaak uit het netwerk, daarna is het noodzakelijk om buiten het netwerk een klantenkring op te bouwen.Na een aantal mislukte pogingen om sales te versnellen kozen we bij Basedriver voor een aanpak gebaseerd op content en data. Dit leidde tot tien keer meer online traffic en tien keer meer wekelijkse inschrijvingen op de nieuwsbrief. Hoe we dat deden, lees je hier.
-
Visual search: hoe er geen hertengewei tussen de schoenen terechtkomt
Ken je dat? Je hebt de perfecte zomerschoenen op het oog, staan geweldig bij al je outfits, maar uitverkocht en niet meer leverbaar. Dat is balen. Gelukkig hebben steeds meer e-commerce bedrijven aanbevelingen waarin je wellicht een vergelijkbaar product kunt vinden. Maar wacht... een hertengewei?
-
Online marketing in het coronatijdperk: van conversie naar retentie in drie dagen
Hoewel we er altijd goed voor zorgen dat er geen virussen op onze site terechtkomen, konden we er dit keer niets aan doen. In een paar dagen tijd kreeg het coronavirus de marketingafdeling van het ROC Friesland College helemaal in zijn greep. Gevolg: het marketingapparaat ging in enkele dagen tijd van conversie naar retentie.
-
Employee advocacy bij VodafoneZiggo: “Communicatie en HR zijn nu beste vrienden”
“Als redacteuren zijn we eigenlijk vissers. We vissen naar interessante verhalen binnen ons bedrijf, die we trots kunnen delen met de buitenwereld. Bij VodafoneZiggo is het makkelijk vissen, want er duiken voortdurend collega’s op met mooie voorbeelden die het vertellen waard zijn.” Hoe zetten Jan van der Aa en Vincent Mirck, beiden verantwoordelijk voor de communicatie van het corporate merk VodafoneZiggo, employee advocacy in?
-
Zeven voorbeelden van een extreem succesvol YouTube-format: de transformatie
Op zoek naar inspiratie voor jouw volgende YouTube-video, maar geen hoog productiebudget tot beschikking? Een goed verhaal scoort! Maar welke verhalen kan je vertellen als merk op YouTube? Haal inspiratie uit de volgende zeven voorbeelden van een ontzettend succesvol format: de transformatie. Dit wordt door merken nog maar verrassend weinig ingezet op YouTube, maar als je het goed doet kan het extreem veel views opleveren.
-
Meer klanten met behulp van citymarketing
Citymarketing. Een term die vaak wordt geassocieerd met de marketing-afdeling van een gemeente. Niet gek ook, aangezien veel gemeenten in Nederland inmiddels een eigen citymarketing-afdeling hebben. Toch hoeft citymarketing niet altijd vanuit de gemeente geïnitieerd te worden. Sterker nog, er zijn aardig wat kansen wanneer je je als onderneming hard maakt voor de stad waarin je bent gevestigd. Belangrijk is wel: hou het authentiek.
-
Hoe events de motor van een campagne kunnen zijn
Is het iemand al opgevallen dat één der marketinggrootmachten ter wereld haar reclamecampagnes sinds kort totaal anders inricht? De feelgoodcampagnes waar de clown centraal stond: ze lijken passé bij McDonald's. En ooit zo veel in contact geweest met de curlingsport? Weet je hoe je in 24 uur 25 miljoen mensen bereikt? Er is geen nieuwe uitvinding op de 'markt' gekomen, maar de wereld is aan het veranderen. Campagnes ook. In deze tijd kan geen marcom-mix meer zonder experiences. Dit is waarom events en live, en de content die daar uit voortkomt, zo'n effectieve motor zijn voor een diversiteit aan campagnes.
-
Vindbaarheid optimaliseren door SEO en SEA te combineren
De vindbaarheid van het congrescentrum Safari Meeting Centre liet wel wat te wensen over. Door SEA en SEO te combineren wilde ik daar verandering in brengen. Wat betekent dit nu in de praktijk? En hoe vlieg je dat aan? In dit artikel geef ik inzicht in hoe ik dat heb aangepakt en deel ik mijn learnings.
-
Chinees leren in Fortnite: games als marketingmedium
Toen ik begon als hoofd marketing bij GoEast Mandarin, een grote taalschool voor expats in Shanghai, hoorde ik al het verhaal van een docent die een student had die de normale boeken doodsaai vond. Omdat hij bij een vliegtuigfabrikant werkte en helemaal fan was van vliegtuigen, kocht de docent een Chinees luchtvaart-boek en maakte daar lesmateriaal van. Er is ook een verhaal van een student die uit Marvel-stripboeken leerde. Volgens mij is dat de juiste manier van lesgeven. En het sluit perfect aan op contentmarketing.
-
Marcel Nanning: “Ook Efteling doet aan B2B-marketing”
“We zien bij evenementen in de Efteling vaak dat er een boodschap van het organiserende bedrijf achter zit, zoals een koerswijziging of bedankje aan medewerkers. Voor ons is dat verhaal erachter belangrijk, omdat we dan de beste beleving kunnen neerzetten.” Marcel Nanning is marketeer bij Efteling Meetings & Events. Het pretpark staat bekend als consumentenmerk, maar doet ook richting de zakelijke markt aan storytelling.
-
Marketing automation toepassen als MKB-bedrijf, hoe doe je dat?
Al eerder schreef ik over marketing automation in B2B en over de transformatie die technologie met zich meebrengt bij een groot bedrijf, het Havenbedrijf Rotterdam. Deze nieuwe blog gaat over de rol en het effect van marketing automation bij een typische MKB-speler. Ik sprak met online marketeer Tom van Tilborg en contentmarketeer Ronnie van Dijk over de stappen die Payper heeft gezet met de implementatie van een automation-tool om zichtbare resultaten met hun marketing te kunnen boeken.
-
Marketing automation in een B2B-case: het havenbedrijf
B2B-marketing in de praktijk: het Havenbedrijf zet zich dagelijks in voor het vermarkten van beschikbare terreinen en het aantrekken van nieuwe lading naar de Rotterdamse haven. Zoals vaak in business-to-business kan een beslis- of kooptraject één tot twee jaar duren. De marketingdoelen moeten aansluiten bij het hogere doel van de organisatie. Om dat te optimaliseren is marketing automation onmisbaar, maar welke transformatie brengt dat met zich mee?
-
Wat migratie van subdomeinen naar subfolders betekent voor SEO-resultaten
De discussie binnen SEO of je moet werken met subdomeinen (domein.website.nl) of subfolders (website.nl/subfolder/) wordt al vele jaren gevoerd. Vanuit SEO-oogpunt wordt vaak de voorkeur gegeven aan subfolders, omdat alle autoriteit van het hoofddomein dan beter verdeeld wordt over de onderliggende pagina’s. Subdomeinen worden door zoekmachines als aparte websites gezien en moeten elk hun eigen autoriteit opbouwen. Maar wat nu als een website al gebruik maakt van meerdere subdomeinen: is het dan de moeite om deze te migreren naar subfolders op het hoofddomein?