Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Column

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • Hoe krijgen we het gesprek terug?

    Hoe krijgen we het gesprek terug?

    En toen waren we gestopt met luisteren. En met het gesprek. Nee, dit wordt niet zo’n klef verhaal over verbinding en luisteren als tovermiddel voor alles. Maar er is onmiskenbaar iets aan de hand en, al is het dan symbolisch, zo'n nieuw jaar is een mooi moment voor reflectie. Of om je vingers in je oren te doen en heel hard "LALALA, ik hoor je lekker toch niet!", te zingen natuurlijk.

    Lees verder »
    • Gjerryt Leuverink (De Selectie)
    • 15 januari 2021
    • Media Contentmarketing
      • 1534
      • 3
  • Coronacrisis is megakans voor nieuwe waardecreatie bedrijven

    Coronacrisis is megakans voor nieuwe waardecreatie bedrijven

    Natuurlijk heb je wel eens nagedacht over hoe de huidige coronacrisis je werk en de dienstverlening van je organisatie gaat veranderen. Je hoeft geen waarzegger te zijn om in te schatten dat we ook in de toekomst vaker gaan thuiswerken en een videogesprek zullen voeren. Maar wat ik eigenlijk bedoel is of je al wel eens goed hebt nagedacht over welke kansen de huidige situatie biedt?

    Lees verder »
    • Erik Idzenga (GoGrapefruit | Videogesprek Experts)
    • 14 januari 2021
    • Media Innovatie Strategie
      • 2306
      • 0
  • De hypocrisie van Twitter en Facebook

    De hypocrisie van Twitter en Facebook

    Facebook werd opgericht in 2004 en ergens in 2006 zag Twitter het levenslicht. Het duurde nog drie jaar voordat ik mijn account aanmaakte, maar dat is inmiddels toch alweer 11 jaar geleden, dus in dat opzicht ben ik waarschijnlijk een Twitter-veteraan. In die tijd kon niemand bevroeden tot hoever de macht van deze social-mediaplatforms kon reiken. In een interview in The Financial Times in 2017 vertelde Trump, de ‘bijna voormalige’ president van Amerika, dat hij zonder Twitter geen president was geworden. Een aardige indicatie.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 11 januari 2021
    • Social media Strategie
      • 4820
      • 2
  • Marketing is: de goede dingen op het juiste moment doen

    Marketing is: de goede dingen op het juiste moment doen

    Marketing is vooral op het juiste moment de goede dingen doen. Het klinkt eenvoudig, maar is het wel in essentie waar het in marketing om draait. We worden dagelijks om de oren geslagen met nieuwe ontwikkelingen. Ontwikkelingen en ideeën die dan weer beter zouden zijn dan alles dat we kennen. De werkelijkheid is complexer. Misschien raken we er daarom ook wel niet over uitgepraat.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 5 januari 2021
    • Strategie
      • 4058
      • 0
  • Vijfentwintig jaar mobiel - van Libertel tot 5G

    Vijfentwintig jaar mobiel - van Libertel tot 5G

    Ik zag deze week The Social Dilemma, over (de desastreuze gevolgen van) de verdienmodellen van de social media. Dat deed me denken aan de tijd dat ik in telecom werkte - acht jaar bij twee van de grote jongens. De gevolgen waren daar niet zo desastreus als bij social media, maar de ontwikkelingen waren wel interessant. Over goudmijnen en inschattingsfouten.

    Lees verder »
    • Alfred Verhoeven (BRIGHT Marketing Solutions)
    • 31 december 2020
    • Innovatie Strategie
      • 6584
      • 0
  • De veranderende relatie tussen adverteerder en bureau

    De veranderende relatie tussen adverteerder en bureau

    Aan het eind van het jaar maken we de balans op van dit rare jaar. 2020 kan ook in de reclame-industrie de prullenbak in. Wat kunnen we dan verwachten in 2021? Ervan uitgaande dat de lockdown tot midden januari zal gelden en dat daarna de markt weer op gang komt. Wat verandert er in de relatie tussen adverteerders en bureaus?

    Lees verder »
    • Steven Pieneman (Admanager)
    • 18 december 2020
    • Advertising Data analytics Innovatie Strategie
      • 4864
      • 0
  • Het bureau van de toekomst ís geen bureau

    Het bureau van de toekomst ís geen bureau

    “En het 'Bureau van het Jaar 2021' is ... (tromgeroffel) ... géén bureau.” Okay, laat het 2022 worden, maar lang kan het niet meer duren. Ook in de Nederlandse marcomindustrie worden de vakprijzen, maar vooral ook de pitches, binnen afzienbare tijd gewonnen door nieuwe, vloeibare en multidisciplinaire samenwerkingsvormen.

    Lees verder »
    • Christian van Santen (Van Santen Netwerk)
    • 17 december 2020
    • Innovatie Strategie
      • 4419
      • 1
  • Nee, die winkels en horeca willen helemaal niet open

    Nee, die winkels en horeca willen helemaal niet open

    Het staat deze week hoog op de lockdown-agenda: maatschappelijke verantwoordelijkheid. Winkels die open willen blijven, worden op die verantwoordelijkheid aangesproken. De afgelopen maanden kwam het concept ‘maatschappelijke verantwoordelijkheid’ regelmatig aan de orde, bijvoorbeeld als er iets mis ging in de horeca. 

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 17 december 2020
    • Strategie
      • 18320
      • 1
  • Marketeer moet stoppen met datafetisj

    Marketeer moet stoppen met datafetisj

    2020: wat een jaar. Het moest niet gekker worden. Mensen gewapend met mondkapjes. Je winkelmandje als schild. Jezelf afvragend of je wel voldoet aan de regels. Al je bijeenkomsten alléén maar digitaal. Zóveel digitaal dat je er weinig lol in had. In 2020 zag je veel bedreigingen als marketeer. In 2021 zul je weer volop kansen zien. In dit artikel de drie regels waar je als marketeer mee moet stoppen en starten in 2021.

    Lees verder »
    • Marcia Moestoredjo (Valent Marketing Consultancy)
    • 8 december 2020
    • Innovatie Strategie
      • 9796
      • 0
  • Methoden om je merk te positioneren

    Methoden om je merk te positioneren

    Wie zich als merk wil onderscheiden van de massa is geïnteresseerd in hoe je zo’n onderscheidende positie bereikt. Daar zijn verschillende methoden voor. De volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) sterkste methoden voor positionering, gebundeld en toegelicht in een jubileumboek, worden hieronder in perspectief geplaatst.

    Lees verder »
    • Piet Hein Coebergh (Lewin associates)
    • 3 december 2020
    • Brand management
      • 6900
      • 0
  • Ondernemen is risico nemen, marketing sluit het uit

    Ondernemen is risico nemen, marketing sluit het uit

    Succes, willen we dat niet allemaal? Maar wat is succes? Wanneer is iets succesvol of wanneer ben je succesvol? We gebruiken het woord meestal onachtzaam als in veel ‘succes gewenst’. Zonder te willen vermoeien met definities uit woordenboeken of het alwetende Wikipedia kun je zeggen dat succes wensen duidt op een goede afloop. Succes betekent dat iets goed gaat. Succes kent duizenden verschijningsvormen. 

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 30 november 2020
    • Strategie
      • 4710
      • 1
  • CFO verantwoordelijk voor IT? Dan mislukt je digitale transformatie

    CFO verantwoordelijk voor IT? Dan mislukt je digitale transformatie

    Waarschijnlijk ga ik veel wind vangen met dit artikel, maar ik geloof oprecht dat het goed is om het probleem te benoemen. Niet omdat ik graag mijn mening naar voren breng, maar om de discussie op gang te krijgen over iets dat vaak misgaat. Laten we onze visies delen. Wanneer we maar enigszins tot de kern van het probleem kunnen komen, is het doel bereikt.

    Lees verder »
    • Wing Cheung (Synerflow)
    • 30 november 2020
    • Data analytics Strategie
      • 5680
      • 0
  • Covid maakt samenwerkingsverbanden sterker

    Covid maakt samenwerkingsverbanden sterker

    Covid-19 heeft de wereld in nog geen jaar tijd stevig gereset. Bedrijven kraken onder de gevolgen, directies sturen op reorganisaties, velen verliezen helaas hun baan. Marketingbudgetten slinken, sommige sectoren storten letterlijk in. Andere, zoals de e-commerce, zijn weer extreem booming. Waar jarenlang agile werken voor velen een buzzword was, maakt de pandemie meer dan duidelijk dat het dé manier van werken van het nieuwe nu is.

    Lees verder »
    • Christian van Santen (Van Santen Netwerk)
    • 26 november 2020
    • Innovatie Strategie
      • 3422
      • 0
  • Consumenten zijn niet meer voor de gek te houden

    Consumenten zijn niet meer voor de gek te houden

    Het zal ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw zijn geweest dat ik betrokken was bij een marcom-project voor de landbouwbeurs in Groningen. Het centrale beeld van de campagne staat nog op mijn netvlies. Een groenteblad met een barcode. Het idee dat de consument in de nabije toekomt via een barcode het proces van zaad tot supermarkt kon volgen.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 23 november 2020
    • Strategie Brand management
      • 4554
      • 0
  • Ben je als merk te vertrouwen als je niet eerlijk bent over betalingen aan influencers?

    Ben je als merk te vertrouwen als je niet eerlijk bent over betalingen aan influencers?

    Zo af en toe halen reclameregels het nieuws. Als er regels worden aangescherpt bijvoorbeeld. Zoals afgelopen week die voor influencers, vloggers, YouTube-sterren en Instagrammers.

    Lees verder »
    • Tadek Solarz (CMG Nederland)
    • 17 november 2020
    • Advertising Strategie
      • 5004
      • 0
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you