How-to: 5 tips voor een succesvolle e-mailmarketingcampagne
E-mailmarketing is een krachtig kanaal om je doelgroep te bereiken. Of het nu gaat om het versterken van bestaande relaties, het aangaan van nieuwe relaties of het verbeteren van naamsbekendheid. E-mailmarketing is bij uitstek geschikt voor een directe dialoog met de ontvanger. Wij geven hier graag 5 tips voor het opzetten van een succesvolle e-mailmarketingcampagne. Deze tips zullen teven gepubliceerd worden in het Marketingfacts Jaarboek, dat nog deze maand van de drukpers rolt (voorinschrijving is open).
Richt een centrale database in
Zet zoveel mogelijk middelen in om een database met klantgegevens op te bouwen. Biedt hiervoor functionaliteiten aan op de website zoals een aanmeld- of wijzig-gegevens formulier. Vraag iedere relatie om zijn e-mailadres op basis van het opt-in principe. Vraag relaties eerst om toestemming voordat je hen een e-mail zendt. Maak desnoods gebruik van een double opt-in: Wanneer een relatie toestemming geeft hem te benaderen, stuur je een welkomstboodschap waarin nogmaals om bevestiging van inschrijving wordt gevraagd.
Verbeter de deliverability
11% van alle e-mailings komt nooit aan. Meestal omdat deze mails door spamfilters worden bestempeld als spam. Om ervoor te zorgen dat je e-mailaflevering (deliverability) op orde is, is het belangrijk de volgende regels aan te houden:
- Zorg ervoor dat de authenticatiegegevens kloppen. Dit zijn SPF records, SenderID en DKIM. Met behulp van de marketing software kun je deze gegevens controleren en op orde brengen.
- Voer een HTML – en SPAM-check uit. Hiermee zijn mogelijke HTML-fouten in de e-mail op te sporen en test je ook de spamgevoeligheid van je e-mails.
- Controleer de weergave van je e-mail met behulp van de Litmus preview tool. Deze geeft je een perfecte weergave van de e-mail binnen verschillende e-mailclients.
Stuur zowel een HTML – als tekstversie
Het is belangrijk ontvangers van je e-mailing ook een webversie aan te bieden. De meeste ontvangers geven de voorkeur aan een HTML e-mail, maar sommige spamfilters blokkeren deze vorm. Door bovenaan je e-mail een link op te nemen die verwijst naar een andere versie, ben je er zeker van dat je e-mail leesbaar is voor iedere ontvanger.
Test e-mailings voordat je deze verzendt
Ga e-mailings testen met behulp van een A/B test (split-run-test) om je e-mail verder te optimaliseren. Verzend twee of meer varianten van een e-mailing aan een deel van de database. Wijzig bepaalde elementen zoals afbeeldingen, subjectline, etc. Hierdoor zijn niet alleen fouten gemakkelijk op te sporen. Je ontdekt zo ook welke subjectlines, afbeeldingen en content het meeste respons kent bij de ontvangers.
Stel opvolgacties in
Geef een e-mailmarketingcampagne een vervolg. Dit kan door een opvolgactie in te stellen gekoppeld aan je verzonden e-mail. Een vervolgactie houdt in dat er een gerichte e-mail naar de ontvanger wordt verstuurd (direct of op een ingepland tijdstip) maar dit kan ook via een ander medium. Een persoonlijke brief, SMS of fax-document. Bij deze persoonlijke benadering maak je optimaal gebruik van de klantgegevens en komt de boodschap beter aan bij de ontvanger.
Nog meer weten? Download één van onze whitepapers voor nog meer tips over succesvolle e-mailmarketing op www.copernica.com/nl/adviesdocumenten.
Michael, goede tips die bewezen hebben dat ze werken, maar omdat ik al enkele jaren meega, mis ik nieuwe inzichten.
Wellicht kun je in een volgend artikel invulling geven aan tips over de onderwerpregel, manier van schrijven, lengte van een e-mail, gebruik van afbeeldingen, call-to-actions, frequentie van herhaling, etc. Ik kijk er naar uit om te lezen hoe jij dit ziet.