Contentmarketing om je bezoeker langer op je website te houden

21 maart 2016, 06:00

Het is je gelukt, je hebt meer websitebezoekers weten te genereren. Uit je analytics blijkt echter dat je bezoekers niet zo lang op je website blijven en maar weinig pagina’s bezoeken. Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers die je hebt weten te genereren ook kan verleiden om op je website te blijven en over te gaan tot conversie? In dit artikel vertel ik, aan de hand van een aantal voorbeelden, hoe je contentmarketing kunt inzetten om de bezoeker langer vast te houden op je website.

Hoe zet je content in?

Goede content kan de webbezoeker triggeren om langer op je website te blijven. Door je website te voorzien van relevante content vergroot je de kans dat de bezoeker geboeid blijft. De vraag is dus hoe je contentmarketing hiervoor toepast?

1. Identificeer de behoeften van je doelgroep

Een belangrijke reden van bezoekers om niet lang om je website te blijven, is omdat de informatie op de website niet aan hun behoeften voldoet. Om relevante content te kunnen delen, is het belangrijk om eerst de informatiebehoefte van je doelgroep in kaart te brengen. Wanneer je weet naar welke informatie je doelgroep op zoek is, kun je hierop inspelen en de juiste informatie op jouw website aanbieden.

Een goed voorbeeld van een organisatie die dit toepast is het Dana Farber Cancer Institute. Dit instituut realiseert zich dat het meer moet aanbieden dan alleen behandelingen voor kankerpatiënten. De patiënten en hun families hebben namelijk ook een constante behoefte aan informatie over de ziekte en allerlei onderwerpen hieromheen. Door een scala aan content aan te bieden op de website, kan het instituut op die enorme informatiebehoefte inspelen.

2. Exclusieve content

Door de websitebezoeker exclusieve content aan te bieden, wek je nieuwsgierigheid. Denk bij exclusieve content aan gratis te downloaden whitepapers en artikelen. Een goed voorbeeld komt van Body&Fit, een producent van voedingssupplementen, sportvoeding en dieetproducten.

Haar websitebezoekers kunnen hun gegevens achterlaten in ruil voor een gratis stappenplan van twaalf dagen om te beginnen met afvallen. De bezoeker blijft op de website om zijn gegevens in te vullen, wat de bezoekduur verlengt. Body&Fit kan deze gegevens vervolgens gebruiken om de bezoeker nog eens te benaderen, of de bezoeker komt na het doorlopen van het stappenplan terug voor meer informatie en gaat over tot conversie.

3. Gebruik thema’s

Wanneer je veel content deelt op je website, is het raadzaam om gebruik te maken van terugkerende thema’s. Deze thema’s maken het voor de bezoeker makkelijker om meer informatie over het onderwerp te vinden. Ook kun je de content opsplitsen en een vervolg geven aan een verhaal dat al eerder gedeeld is.

Kijk bijvoorbeeld naar de blogs van KLM. Die worden geschreven door allerlei verschillende personen, maar door thema’s en series te gebruiken zorgt KLM voor consistentie. Denk aan thema’s als ‘weird places’, ‘citizens of the airport’ en ‘behind the scenes’. Websitebezoekers zijn nieuwsgierig naar deze thema’s en gaan op zoek naar meer blogs.

4. Pas verschillende contentvormen toe

Door verschillende contentvormen toe te passen hou je de aandacht van de doelgroep vast en kun je meer diepgaande informatie aanbieden. Een blogpost kun je eens vervangen door een video waarin de boodschap verder wordt uitgediept. De contentpagina van H&M staat vol met verschillende soorten content: gif’jes, blogs, video’s, fotoverslagen, afspeellijsten van Spotify en meer.

H&M deelt deze content op in verschillende thema’s die over meer dan alleen mode gaan. Hiermee geeft H&M je het gevoel dat je een lifestyleblog bekijkt in plaats van de website van een groot modemerk. Om de bezoeker te stimuleren tot conversie, worden onder de stories de producten tentoongesteld die bij het onderwerp aansluiten.

5. Maak gebruik van user generated content

User generated content is content die door gebruikers van een platform wordt aangeleverd. Met user generated content hou je de doelgroep betrokken en kun je interactie genereren.

Etsy, een internationaal platform voor het kopen en verkopen van producten, interviewt regelmatig de verkopers van het platform om hun verhaal te vertellen in Etsy’s blog. Op deze manier zet Etsy haar eigen doelgroep in het zonnetje. Dit vergroot de betrokkenheid met de lezers en maakt de content relevanter. Bij het lezen van de reacties op deze blog valt het op dat de doelgroep het erg leuk vindt om deze verhalen te lezen.

Vergroot je kansen

Nadat je hebt gekozen welke kant je op wilt met je contentstrategie, is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de volgende punten:

  • Maak content guidelines voor de (web)redactie

    Om consistentie te waarborgen is het belangrijk om duidelijke guidelines te maken voor iedereen binnen de organisatie die zich bezighoudt met het creëren van online content. Vooral de tone of voice en de visuele stijl zouden in alle content hetzelfde moeten zijn.

  • Zorg dat de content snel geladen wordt

    Je kunt nog zoveel mooie content gecreëerd hebben, maar als de content niet laadt of het erg lang duurt voor het is geladen, is de kans groot dat de bezoeker het af laat weten. Zorg er daarnaast voor dat de content die jij wilt delen responsive is en op allerlei devices kan worden bekeken.

  • Maak het de bezoekers zo gemakkelijk mogelijk om bij meer content te komen

    Plaats onder een blogpost bijvoorbeeld links naar relevante artikelen of verwijs met een pop-up naar content dat aansluit op de zoekactie van de bezoeker.

  • Maak het voor de bezoeker gemakkelijk om te reageren of vragen te stellen

    Je websitebezoekers willen wel reageren op je content, maar vinden dit teveel moeite of gedoe omdat ze bijvoorbeeld eerst een account aan moeten maken. Maak het voor die bezoekers gemakkelijk om te reageren op je content of om vragen te stellen. Maak bijvoorbeeld een soort klantenservice voor je content. Gamma geeft hierin het goede voorbeeld. Via een chatfunctie kunnen websitebezoekers bij de Gamma terecht om een antwoord te vinden op al hun klusvragen.

De voorbeelden laten zien dat contentmarketing op verschillende manieren ingezet kan worden om de bezoekduur op de website te verlengen. Daarin is de informatiebehoefte van de doelgroep leidend voor je strategie.

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Nicolas

    Nuttig artikel, dank!


    27 maart 2016 om 07:47
    jan

    Leuk te lezen artikel, de kracht van de consument en het tweerichtingsverkeer wat opgezet moet worden om conversie te maken en tevens fans van je klanten


    29 maart 2016 om 09:50
    meikevduppen

    Test


    29 maart 2016 om 13:22
    Jessegosse

    Bedankt Nicolas en Jan, leuk om te horen!


    4 april 2016 om 09:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!