Deze 5 tools maken je leven als contentmarketeer een stuk effectiever

10 oktober 2014, 05:00

Als moderne contentmarketeer heb je het druk. Je bent verantwoordelijk voor het beheren van verschillende socialmediakanalen, het creëren en delen van de relevante content, het schrijven van blogartikelen met pakkende titels en je wilt ook nog op de hoogte blijven van het laatste nieuws op jouw vakgebied. Deze vijf tools helpen je om dit alles een stuk effectiever te doen.

1. BuzzSumo

Een van de grootste uitdagingen voor contentmarketeers is het vinden van goede content om te delen en inzicht te krijgen in de populairste content in jouw branche. Een tool die je daarbij enorm kan helpen, is BuzzSumo. Het bestaat nu ongeveer een jaar en laat zich het beste omschrijven als een zoekmachine voor virale content en influencers. Zo kun je deze tool onder andere gebruiken voor:

  • Achterhalen welke artikelen, video’s en infographics over een specifiek onderwerp het meest gedeeld worden op social media (Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+).
  • Achterhalen welke artikelen per domein het meest gedeeld worden
  • Het maken van een concurrentieanalyse
  • Het identificeren van influencers per onderwerp.

Al deze informatie kun je gebruiken voor contentanalyse, als inspiratie voor goede titels voor je eigen blogposts, voor het vinden van relevante content om te delen en voor het identificeren van influencers in jouw niche. De gratis versie geeft je toegang tot 10 zoekopdrachten per dag en 2 content alerts. Probeer het vandaag nog uit, deze tool is echt een aanrader voor iedere contentmarketeer.

2. Feedly

Sinds Google is gestopt met haar gratis RSS-lezer Google Reader, ben ik overgestapt op Feedly. Meteen een van mijn lievelingstools om mijn favoriete blogs en websites bij te houden. Door Feedly ben ik in staat om met 15 minuten per dag honderden bronnen gemakkelijk te scannen op relevante content.

Met de mobiele apps van Feedly heb je ook onderweg de mogelijkheid om gemakkelijk bij te blijven op je vakgebied en interessante artikelen direct te delen op Twitter en Linkedin. Feedly heeft onlangs haar plannen onthuld om zich van een ‘simpele’ RSS reader te evolueren tot een volwaardig contentcuratieplatform.

3. Canva.com

Geen designer? Geen nood. Canva makes design simple for everyone. Deze gratis tool is zeer handig in gebruik en je maakt binnen enkele minuten een professioneel ogende graphic die je kunt gebruiken in je presentaties, social mediaberichten, Facebook-advertenties of als omslagfoto voor je Facebook- en Twitter-account. Gelijk in de juiste formaten. Op zoek naar nog meer designtools? Buffer (ook een handige contenttool) somt er op haar blog 23 op.

4. Yoast Suggest Tool

Om ervoor te zorgen dat je content goed vindbaar is in Google, is het gebruik van de juiste keywords onmisbaar. Maar welke keywords zijn de juiste en waar zoekt jouw doelgroep op? Google geeft zelf bij het intypen van zoekopdrachten al suggesties. Als je zoekt op ‘contentmarketing’, krijg je bijvoorbeeld de volgende suggesties van Google:

  • content marketing
  • contentmarketing in 60 minuten
  • content marketing bureau
  • content marketing tips
  • contentmarketingplan
  • content marketing opleiding
  • content marketing strategie
  • content marketing betekenis
  • content marketing management
  • content marketing blog

Maar er zijn er veel meer als je door blijft typen. Met de Yoast Suggest Tool kun je gemakkelijk alle suggesties rondom een woord inzien en gemakkelijk exporteren naar csv. Zo heb je binnen een paar minuten meerdere suggesties voor nieuwe blogartikelen. En als je Google AdWords gebruikt, is deze tool zeker aan te raden om te kijken of je alle relevante termen rondom je belangrijkste keywords hebt opgenomen en irrelevante termen hebt uitgesloten.

5. Facebook-interesselijsten

Ben je op zoek naar inspiratie voor je volgende Facebook-update of wil je snel weten wat al je concurrenten hebben geplaatst? Maak dan interesselijsten aan. Dit biedt je gemakkelijk overzicht en bespaart je heel wat tijd. Facebook interesselijsten zijn ideaal om overzicht te houden en tegelijkertijd enorm veel andere pagina’s te volgen, zonder dat je deze pagina’s allemaal hoeft te liken.

De voordelen van een interesselijst zijn:

  • Alle updates van de pagina zijn zichtbaar.
  • Je kunt meerdere interesselijsten aanmaken (zoals concurrenten, pagina’s met de mooiste updates, grootste bedrijven, etcetera).
  • De pagina’s op een lijst hoef je niet noodzakelijkerwijs te liken.
  • Met een scan van de interesselijst ben je snel op de hoogte.
  • Je kunt interesselijsten delen met collega’s, ze kunnen zich eenvoudig ‘abonneren’.

Een interesselijst in Facebook aanmaken is zeer eenvoudig en bespaart je veel tijd. Hier vind je vier andere handige Facebook-tools. Ook Twitter kent met Twitter-lijsten een gemakkelijke manier om de stroom van tweets te filteren en onder controle te houden. Hoe je Twitter-lijsten aan kan maken, lees je hier.

Welke tools gebruik jij?

Bovengenoemde tools zijn zeker niet de enige die je kunnen helpen om je leven als contentmarketeer een stuk effectiever te maken, maar wel mijn favoriete. Ik ben zeer benieuwd welke tools jullie gebruiken en aanraden.

Peter Minkjan
Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting

Mede-eigenaar en marketingmanager bij 360 Scouting, waar ik mijn passie voor marketing, voetbal en innovatie kan combineren. Samen met een team van elite videoscouts helpen wij betaald voetbalclubs uit binnen- en buitenland om meer geschikte spelers te vinden. De scouts, verspreid over drie continenten, behoren tot de absolute top 1% na een zeer uitgebreide selectieprocedure.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Jojanneke van den Bosch

    Inderdaad, goede tools doe ik ook met plezier gebruik! Canva vind ik echt super. Ik importeer er wel meestal mijn eigen beelden in. Anders wordt het ’typisch Canva’. Creatief omgaan met de tool is denk ik key.

    Verder ben ik nog steeds dol op Delicious. Wat een mer à boire kun je daarmee opbouwen. Ideaal om op topic te bundelen ook. Helpt enorm.


    10 oktober 2014 om 07:22
    Roel Vanhooydonck

    Ik werk zelf het liefst met Evernote. De Web Clipper zorgt ervoor dat ik gemakkelijk en snel mijn content kan vergaren – en teruglezen. Feedly werkt hier goed mee samen, alleen gebruik ik dit zelden. Ik vind het nog te omslachtig. Misschien moet ik dat dan vaker gebruiken, maar EN werkt zelf ook geweldig.


    10 oktober 2014 om 08:43
    Tom

    Leuk artikel! Van sommige producten was ik nog niet op de hoogte en zal ik zeker gaan proberen!

    Thanks for sharing.


    10 oktober 2014 om 10:30
    Harry

    Op de hoogte blijven van het laatste nieuws is vrij eenvoudig. Een RSS feed instellen op basis van filter met betrekking tot jouw specifieke content en/of blog. Vervolgens verschillende gerenommeerde websites toevoegen die je wilt volgen.

    Ik kon niet echt uit het artikel halen hoe op de hoogte te blijven omtrent ontwikkelingen vandaar deze bijdrage.


    10 oktober 2014 om 15:46
    Jacco Bronkhorst

    Ook altijd handig is de Pocket tool.

    Zie je iets interessants maar geen tijd om direct te lezen?

    Zet het in je Pocket om vervolgens via de Buffer tool makkelijk te delen op je sociale kanalen!

    Feedly is ook wel een favoriet van me.

    BuzzSumo ga ik even checken. Die kende ik nog niet.

    Thx voor de tips!


    10 oktober 2014 om 16:22
    bramkoster

    @Bram: Bram, Bram hier. Je hebt gelijk, heb ‘m aangepast.

    Dus dank, Bram!

    Bram

    🙂


    11 oktober 2014 om 14:47
    SimplySas

    Bedankt voor het delen van dit artikel, zeker dat Canva is een leuke toevoeging aan mijn toolslijstje….


    15 oktober 2014 om 16:23
    Farah

    Top lijstje Buzzsumo kende ik nog niet (ga ik nu proberen).

    Welke ik te gek vind?

    Ik zag hem al eerder staan hier in de comments: Pocket, goud waard! Op een rustig moment artikelen (terug)lezen. En waar ik ook niet zonder kan ITTT (If this then that). Die moet je gewoon zelf proberen om te zien hoe tof de tool is.


    23 oktober 2014 om 09:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!