Het begin van een succesvolle contentstrategie: de Contentkalender 2014
Denk nu alvast na over de belangrijke content van 2014
Als merk inspelen op actuele zaken op social media vergt creativiteit, flexibiliteit en vooral capaciteit. Vaak worden door een gebrek aan tijd leuke en originele posts niet geplaatst, omdat niemand direct tijd beschikbaar heeft een post te schrijven met een passende visualisatie. Daarom begint een succesvolle contentstrategie volgens veel online strategen met een contentkalender. Omdat nu al bekend is welke dagen in 2014 sowieso nieuws gaan opleveren, kun je alvast veel werk vooruit plannen. Heb jij al nagedacht of je als merk een post wilt plaatsen over de Olympische Winterspelen, het WK Voetbal of de Gemeenteraadsverkiezingen 2014? Deze contentkalender 2014 helpt je op weg.
Realtime marketing
Zoals global marketing professor Rohit Bhargava al deelde tijdens het Congres Facebook Marketing, is een belangrijke pijler voor een goede contentstrategie het gebruik maken van voorspelbare momenten. Volgens het verslag dat op Marketingfacts verscheen, is een contentkalender essentieel om doelgerichte content te creëren rondom bepaalde gebeurtenissen. Het is belangrijk dat deze content gerealiseerd wordt vanuit de merkgedachte en dat deze – in veel gevallen – productgerelateerd is. Zo kan een biermerk goed inspelen op de veranderende seizoenen, een sponsor op het komende WK en een horlogemerk op het ingaan van de wintertijd. Een ideaal moment om daar nu alvast over na te denken, voor het nieuwe jaar begint.
Waan van de dag
De loodgieter repareert het dak wanneer de zon schijnt en een communitymanager maakt alvast content als het (relatief) rustiger is. Hierdoor hoef je niet al het werk aan de kant te schuiven als er plots iets gebeurt waar je als merk iets mee wilt doen. Veel feestdagen, evenementen en festiviteiten staan al gepland en je kunt nu alvast inplannen wanneer je hier iets over wilt plaatsen. Soms is de datum nog niet definitief, maar dat er in 2014 weer een rokjesdag, hittegolf of gouden medaille komt in Nederland is aannemelijk. Het is aan te raden nu alvast na te denken of je hier als merk iets mee wilt of kunt doen. Met diverse tools is het mogelijk posts vooraf in te plannen, zodat de kalender wordt opgevolgd. Zo is het werk van een community manager minder ad hoc en word je minder geleefd door de waan van de dag.
Nieuws binnen nu en een paar jaar
De NOS had ongetwijfeld al enkele jaren een video klaar liggen om te draaien bij de aankondiging van de abdicatie van koningin Beatrix. Maar ook diverse (andere) merken leken vooraf al te hebben nagedacht over dit nieuws. Want iedere Nederlander wist dat dit moment een keer zou plaatsvinden en terwijl de persconferentie om 17u in de middag plaatsvond, haakten diverse merken dezelfde avond nog in op het aftreden dat om 19u wereldkundig werd. Door vooraf na te denken of je als merk of product iets met dit nieuws wilt doen, zorgt de redactionele planning ervoor dat de content in lijn blijft met de contentstrategie die is vastgesteld.
Om een handje te helpen stuurde Buzzcapture al haar klanten alvast deze contentkalender om nu alvast na te denken over de content in 2014. Doe er je voordeel mee!
Wil je een papieren versie van deze kalender ontvangen? We geven er 25 weg, dus stuur je adresgegevens naar mij via mail.
Daarnaast is deze digitale versie van de Contentkalender 2014 interactief. Dus heb je een goede toevoeging aan de kalender? Laat het hieronder weten, zodat we de kalender verder kunnen uitbreiden.
Goed initiatief zo’n contentkalender! Doe mij er maar één! Uiteraard probeer je vooraf al duidelijk te hebben hoe je inspeelt op komende actualiteiten, maar in sommige gevallen resulteert het toch in last minute werk. Een goed overzicht is daarom van essentieel belang. Top ook dat er een digitale versie is, die verder uitgebreid kan worden!
Dank Jaap voor het delen! Ook goed om te lezen dat je content merk- en productgerelateerd maakt. Ik zou daar doelgroep aan toe willen voegen om content ook relevant (en waardevol) te houden. De Tuinvogeltelling van 7 en 8 januari past nog prima op je interactieve kalender 😉 maar of het je doelgroep aanspreekt? Of ga ik al te ver in detail dan?
Dank voor jullie reactie!
@Raoul: Tuinvogeltelling past er prima tussen vind ik. Volgens Vogelbescherming NL is dit op 18 en 19 januari 2014, klopt dat?
Een contentkalender is een prachtige tool om leuke inhakers te bedenken. De Tuinvogeltelling is een onderwerp dat inderdaad prima past in een content kalender. Ik ben social media marketeer bij een online marketing bureau en wij werken met veel verschillende klanten. Een breed georiënteerde contentkalender helpt ons om leuke en activerende content samen te stellen voor de verschillende doelgroepen die wij dienen.
De Tuinvogeltelling, Appelpop en Zomercarnaval zijn toegevoegd. Mochten er nog meer toevoegingen zijn: graag! We krijgen zoveel aanvragen voor een kalender dat ik helaas mensen moet teleurstellen, maar leuk dat er zoveel belangstelling voor is!
Was er vorige week al naar op zoek, dus `thumbs ups` voor dit relevante artikel!
Leuk initiatief, maar dit is meer een activiteitenkalender/ eventcalender die bij event drivenmarketing (EDM) van pas kan komen. Bij een echte contentkalender – die uit een contentstrategie en de doelen plus taktieken voortkomt – bepaal je in een kalender wanneer je bepaalde content maakt/ curate/ laat maken/ publiceert voor de kanalen die je in jouw contentmarketingmix hebt vastgelegd. Neem daarbij ook evaluatiemomenten op in jouw kalender voor (tussen)analyses en zo in te zien welk effect jouw content heeft gehad en of je nog wel de lijn volgt van de contentstrategie.
@Jaap
Kak, je hebt gelijk, 18 en 19 januari! Moet ik iets nieuws gaan bedenken voor 7 en 8 januari ;-).
Ik zie ook de link niet tussen deze kalender met evenementen en feestdagen en een contentstrategie? Of is het dat dit artikel betaalde contentmarketing is 😉
@Barbara: deze post is niet betaald; als er wél betaald wordt voor een posting, vermelden we dat altijd duidelijk.
En als je die link tussen een contentstrategie en een ‘inhaakkalender’ niet ziet, zou ik zeggen: lees de intro nog eens. Daarin staat het nl. helder verwoord:
“Als merk inspelen op actuele zaken op social media vergt creativiteit, flexibiliteit en vooral capaciteit. Vaak worden door een gebrek aan tijd leuke en originele posts niet geplaatst, omdat niemand direct tijd beschikbaar heeft een post te schrijven met een passende visualisatie. Daarom begint een succesvolle contentstrategie volgens veel online strategen met een contentkalender.”
@PatrickPetersen; Inderdaad Patrick! Ik heb deze kalender ook gebruikt voor onze interne ‘waar houden we rekening mee dit jaar’ kalender. Bij een contentkalender moet iets anders centraal staan, ik zeg altijd; de events & trends van de doelgroep. Ofwel; wat leeft er binnen de doelgroep en in hoeverre kun je daar op aansluiten met je content. Bijvoorbeeld; is er een belangrijke vakbeurs voor jouw doelgroep (jaja, beurzen bestaan nog steeds..), wellicht kun je daar dan op inhaken met je content. Voor, tijdens én na het event; en dat kun je plannen. Bijvoorbeeld: 3 blogs op 3 websites, 1 actie met gratis toegangskaart, 2 e-mailings en een landingpage etc. .etc..
Of zijn er nieuwe technologische ontwikkelingen in de branche waarvan je weet wanneer deze gepresenteerd worden? Hoppa; op de kalender. Is er nieuwe wetgeving in aankomst? Weet je wanneer; plan je dat in op de kalender. Allemaal inhoudelijke kansen om op in te haken en je visie op deze onderwerpen uit te diepen en te verspreiden.
2014, het jaar van de inhoud..eindelijk! 😉
Dank voor alle reacties. Het spreekt denk ik voor zich dat dit alleen een basis is voor een merkspecifieke contentkalender. De basis moet je verder uit gaan breiden met wat voor je eigen merk of product belangrijke momenten in het jaar zijn. Ik noem de kalender in het artikel dan ook de basis voor een strategie. En ik kan op Marketingfacts geen 100 varianten maken voor verschillende branches. Aan een basis moet je verder gaan sleutelen, dus volgens mij sluit dit aan bij de visie van Patrick en Marcel. Succes met de uitvoering iedereen!
Voor de liefhebbers: wereldwaterdag op 22 maart 2014
Op 12 maart is het Boomfeestdag.
Met alle respects is een kalender met wat activiteiten vermeld géen contentkalender.
Een contentkalender is juist in de tijd heel duidelijk over welke content/ conversatie op welk channel wordt geplaatst op welk moment. Eventuele topics voor conversaties en buzz.
Kijk even op www handboekcontentstrategie nl daar staan een aantal visuele voorbeelden en een template.
@Jolanda, Boomfeestdag is toegevoegd. Dank voor je tip!
Dit jaar wordt voor de 50e keer op 12 mei de Dag van de Verpleging gevierd!
Ga er zeker aandacht aan besteden op mijn blog!
@Raoul @Yvonne dank voor jullie tips, ze zijn toegevoegd aan de digitale versie (zie artikel)!
Tijdens het maken van een marketingplanning voor een klant jullie kalender tegen gekomen. Super handig! Als er nog papieren versies zijn, houd ik me van harte aanbevolen!
THNX!
Op zaterdag 23 april en zondag 24 april is het BrommelsFestijn (bramenplukfeest) in Noordoost Friesland.
With the bases loaded you struck us out with that aneswr!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!