The State of Inbound Marketing 2013
Verhouding inbound en outbound marketing gelijk gebleven in 2013
Uit het jaarlijkse onderzoek 'The State of Inbound Marketing' van Hubspot blijkt dat 6 van de 10 bedrijven (58 procent) in 2013 inbound marketing zal inzetten. Dit jaar wordt zo’n 34% van het totale marketingbudget gereserveerd worden voor inbound marketing, 11% meer dan aan outbound marketing. Na jaren van groei is het budget voor inbound marketing dit jaar nauwelijks veranderd ten opzichte van 2012.
42% van de marketeers zal komend jaar het budget voor inbound marketing wel verhogen. De voornaamste reden voor deze stijging is eerder geboekt succes met inbound marketing.
Een paar stappen terug: wat is ook alweer inbound marketing?
In het rapport heeft Hubspot een nieuw model opgenomen van inbound marketing, zoals hieronder te zien is. De afgelopen jaren hebben marketeers besteed aan campagnematige marketing, en meer aan de continue inboundmarketingstrategie die doorlopend gemeten wordt en gericht is op het binnenhalen en opbouwen van langdurige relaties met klanten. De definitie volgens Hubspot:
“Inbound marketing is a holistic, data-driven strategy that involves attracting and converting visitors into customers through personalized, relevant information and content –- not interruptive messages – and following them through the sales experience with ongoing engagement.”
Social media en SEO belangrijkste inboundmarketingkanalen
Uit onderstaande grafiek blijkt dat marketeers outbound marketing als steeds minder belangrijk ervaren en meer waarde hechten aan inboundmarketingactiviteiten. Zo worden traditionele marketing, direct mail, telemarketing en events minder goed gewaardeerd en wordt er meer waarde gehecht aan sociale media, SEO en blogs. Van de outboundmarketingactiviteiten wordt alleen e-mail door 15% van de respondenten gezien als belangrijk.
Omzet of winst belangrijkste metric
Sommige marketeers zijn duidelijk gefocust op het tracken van harde cijfers die voor het management belangrijk zijn. Zoals in onderstaande grafiek te zien is, meet 15 procent van de marketeers het succes van de inboundmarketinginspanningen aan de hand van de geboekte omzet of winst. Het aantal gewonnen klanten wordt eveneens door 15 procent van de marketeers gebruikt. Het aantal nieuwe klanten wordt gevolgd door verkeer (14 procent) en leads (13 procent).
Download het rapport
Het hele rapport staat boordevol met nog veel meer info over de inzet en effectiviteit van inbound en outbound marketing. Je kunt het rapport op de site van Hubspot opvragen.
De afgelopen jaren hebben marketeers besteed aan campagnematige MAREKTING.
Zit een spelfoutje in 😉
@Mick: thx, fixed!
Leuk en overzichtelijk artikel, Danny. Fijn ook om te zien dat de ‘leukere marketing’ (versus interrumperen) in belang wint. Ik vind budget echter nooit zo’n goed criterium: inbound marketing kun je gratis doen…
Ben een groot voorstander van inbound marketing boven outbound. keer op keer blijkt het rendement ervan veel hoger te zijn. Niettemin heb ik wat vraagtekens bij de conclusies van dit onderzoek van Hubspot.
Men suggereert een goed beeld te geven van hoe wereldwijd bedrijven met inbound omgaan: dat reeds 6 op de 10 die dit doen lijkt me wat hoog (to put it mildly). Die hoge score laat zich eenvoudig verklaren: ze hebben het onderzoek uitgevoerd onder hun eigen prospects en onder doelgroepen die al sterk in inbound marketing geïnteresseerd zijn. Want dat is lekker goedkoop, je hebt die emailadressen toch al. Het is ronduit hilarisch als ze constateren dat 66% van alle inbound marketingbedrijven uit de VS komt, want dan is meteen duidelijk dat het vooral hun prospectbase reflecteert.
Laat ik een vergelijking maken. Eigenlijk doen ze een onderzoek naar de populariteit van Ajax en om het gemakkelijk te houden ondervragen ze alleen leden van de supportersclub van Ajax, want daarvan hebben ze de emailadressen. Vervolgens doen ze op basis daarvan uitspraken over de populariteit van Ajax onder het Nederlandse publiek.
Kortom, we mogen het allemaal met een korrel zout nemen. Hubspot is namelijk een aanbieder van oplossingen op het terrein van inbound marketing. Ze hebben dus belang bij een ronkend verhaal. Wat allemaal niet wegneemt dat ik het inzetten van inbound marketing van harte toejuich.
@Edwin: inbound marketing is natuurlijk niet gratis, da’s wat te makkelijk. De kosten zijn wellicht minder expliciet en zitten vooral in arbeid, maar content moet gecreëerd worden, inbound calls afgehandeld, etc. OK, Twitter, YouTube en Facebook sturen geen factuur voor het plaatsen van berichten, maar de rest kost gewoon doekoe. Toch?
@Reg: als voormalig marktonderzoeker viel mij de ‘bias’ ook meteen op (daar krijg je een zintuig voor merk ik). Ik let dan ook vooral op de trend, en die gaat omhoog.
@Bram: Ik hoor dat vaker: ‘inbound kost toch tijd’, maar dat geldt ook voor ‘outbound’: advertentieteksten schrijven die niemand leest, commercials maken die niemand kijkt etc. etc.. En inbound is leuker om je tijd in te steken omdat je mensen niet onderbreekt.
Wij zitten met zijn drieën trouwens in debat op MARCOM2013 hoorde ik vandaag, ik hoop niet dat mensen denken dat dit al een voorgekookte opwarmer is. Of is dit wel een voorgekookte opwarmer?
@Edwin: haha, echt? Nee, dit is niet voorgekookt. In ieder geval niet door mij, wist niet dat je erbij bent.
Qua kosten: ok, outbound is wellicht duurder, maar dat maakt inbound niet gratis. Hoe leuk het ook is om te doen…
Nou als je er zo over denkt zie ik je in de ring op 14 juni. 🙂
Sorry ik bedoel 13 juni.
@bram & @edwin: het valt misschien buiten de scope van onze discussie op 13 juni, maar we leggen het gewoon op tafel hoor. Veel te leuk om links te laten liggen!
Wat verouderd maar echt tof geschreven. Toffe website met veel leuke info.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!