Tips voor een goede welkomstcampagne: de allereerste indruk

4 mei 2017, 05:00

Als marketeer wil je natuurlijk een zo groot mogelijke database met kwalitatieve nieuwsbriefinschrijvers. Elke nieuwsbriefinschrijver is er weer één. Om de nieuwsbriefinschrijver zo lang mogelijk vast te houden, is het belangrijk dat je een onuitwisbare eerste indruk maakt met de allereerste e-mail die de ontvanger in zijn inbox krijgt. Want een eerste indruk maak je maar één keer! Dit kun je doen met een welkomstmail of welkomstflow (een reeks aan mails). In dit artikel lees je hoe je die onvergetelijke indruk maakt met een top-welkomstflow.

Redenen waarom je vandaag nog een welkomstmail of -flow moet maken

Hogere open rate

Een goede welkomstmail heeft een open rate van circa 60 procent (data op basis van analyse van de inzet van dit type e-mail voor onze klanten). Het inzetten van een welkomstmail of flow heeft veel invloed op de open rate van je toekomstige mails. Je geeft de inschrijver in de welkomstmail een goede indruk van wat hij kan verwachten van je mails. Wanneer de verwachting voldoet aan zijn wensen, is de inschrijver eerder geneigd je toekomstige nieuwsbrieven te openen en verhoog je je open rate zo met een paar procent.

Langere inschrijfduur

Wanneer je de nieuwsbriefinschrijver zo snel mogelijk bindt aan je bedrijf met een goede welkomstflow, zal hij langer ingeschreven blijven voor je mailings. Het is dus van belang om snel te handelen wanneer iemand zich heeft ingeschreven. Wanneer een gemiddelde nieuwsbriefinschrijver bijvoorbeeld €5,- per maand opbrengt, is het snel uitgerekend wat het oplevert wanneer je de inschrijver langer met je bedrijf bindt.

Hogere sales

Met een goede welkomstflow kun je een lead subtiel begeleiden naar het doen van een eerste aankoop. Hierbij is goede content cruciaal! Begin subtiel en eindig je flow met een harde call to action.

Relatie bouwen

Je begroet je nieuwe inschrijver direct op een vriendelijke manier. Hiermee bouw je al direct aan de relatie met je (toekomstige) klant.

Het proces verloopt automatisch

Alle bovenstaande voordelen kun je bereiken door eenmalig tijd te investeren in het uitdenken van een goede flow en het ontwikkelen van relevante content. In de meeste e-mailmarketing pakketten kun je een welkomstmail of flow automatisch laten triggeren. Ideaal.

Overtuigd? Dit zijn de stappen:

  1. Verplaats je in de nieuwsbriefinschrijver. Ga op onderzoek uit en bedenk je waarom iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief. Is hij zich aan het oriënteren op de aankoop van een product of vindt hij de blogs die je schrijft erg leuk? Kortom: inventariseer wat de gemiddelde informatiebehoefte is van iemand die zich inschrijft voor je nieuwsbrief.
  2. Teken je mail en/of flow uit. Start je met 1 mail? Welke informatie wil je hierin kwijt? Voorkom een overkill aan informatie. Wanneer je direct een flow maakt, kun je alle info uitstrijken over een langere periode. Het is ideaal om hiermee de inschrijver subtiel te begeleiden naar een eerste aankoop. Bedenk goed hoe je dit wilt doen.
  3. Verzamel en ontwikkel content. Je content moet goed en relevant zijn wil je succesvol een welkomstmail of flow inzetten. Besteed zorg en aandacht aan tekst en beeld.
  4. Zet de mails in elkaar en bouw de flow.
  5. Bepaal wanneer de mail of flow voor jou succesvol is. Bij welke resultaten ben je tevreden?
  6. Testen. Test de mail(s) en flow goed door. Werken alle linkjes, worden alle mails op het juiste moment verstuurd en worden de juiste profielvelden gewijzigd (bijvoorbeeld dat de nieuwsbriefinschrijving op “ja” komt te staan).
  7. Live zetten. Zet het proces op actief en houd goed in de gaten of alles goed werkt.
  8. Evalueren. Houd de resultaten goed in de gaten. Voldoen ze aan je verwachtingen? Wat kan er beter?
  9. Testen. Natuurlijk wil je een optimaal werkende flow. Test welke content het beste werkt, hoeveel tijd er tussen de verschillende mails moet zitten, de lengte van de flow, et cetera.
  10. Optimaliseren. Blijf op basis van je resultaten en tests altijd de mail of flow optimaliseren, maar check sowieso eens in de paar maanden of de gehele flow nog naar behoren werkt.

Heb je zelf nog aanvullende tips? Deel ze in de comments.

Jasmijn Hemersma
E-mail & Marketing Automation Specialist bij Kramp

Jasmijn is een e-mail- en marketing automation professional met ruim 12 jaar ervaring. Ze heeft succesvolle campagnes opgezet voor bedrijven zoals Drukwerkdeal.nl, Adwise, Kees Smit Tuinmeubelen, HP, Electro World en Beter Bed. In 2016 was ze genomineerd als DDMA E-mail Professional van het Jaar en is sinds 2023 jurylid van de awards tijdens hetzelfde evenement (EMAS). Ze deelt graag haar kennis door blogs te schrijven. Momenteel is ze verantwoordelijk voor vernieuwingsprojecten in marketing automation bij Kramp, een toonaangevend bedrijf dat actief is in 26 landen.

Categorie
Tags

11 Reacties

    gerbenbusch

    Mag ik zeggen wat ik ga zeggen? Ja, dat mag je zeggen. Wat ik mis, Jasmijn, dat zijn concrete tips/adviezen om tot dat topwelkomstprogramma te komen. Het mag wel een laagje dieper, wat mij betreft. En antwoord geven op de vragen die je zelf stelt. Daar heb je ongetwijfeld een idee bij.


    29 mei 2017 om 19:20
    bramkoster

    Hoi Gerben, dat mag je zeker zeggen. Al is de toon waarop je het zegt redelijk neerbuigend. Je hebt ongetwijfeld een idee bij wat ik bedoel.


    29 mei 2017 om 21:31
    gerbenbusch

    Hi Bram … en uiteraard Jasmijn,

    Dat is zeker niet de bedoeling. Anders gezegd: er mag zeker nog wat te raden overblijven want de schoorsteen moet blijven roken. Maar een tipje van de sluier oplichten op basis van je ervaring (bv wanneer 1 enkele welkomstmail en wanneer een welkomstprogramma en in laatste geval timing van de mailmomemten). Dat maakt het net even prikkelender.


    30 mei 2017 om 06:23
    Jasmijn Hemersma

    Hi Gerben,

    Bedankt dat je mijn blogpost met zo veel interesse hebt gelezen. Om heel concreet te kunnen worden is achtergrondinformatie over je klanten en doelgroep cruciaal. In emailmarketing is het zaak om altijd relevant te zijn. Om te weten welke content goed werkt dien je naar je klanten te luisteren. Zijn er bijvoorbeeld veel terugkerende vraagstukken van nieuwe klanten? Schep hier dan duidelijkheid over in je welkomstflow (ervan uitgaande dat een nieuwe nieuwsbriefinschrijver een nieuwe (potentiële) klant is). Het is een prachtige manier om eventuele onzekerheden weg te nemen bij je (potentiële) klant. Of verwerk de best gelezen blogs in je flow. Ook geeft het een mooie opening om profielverrijking toe te passen. Daarnaast moet je altijd blijven testen wat wel en niet werkt in je welkomstmail(s). Op basis hiervan ga je optimaliseren.

    Wanneer we kijken naar de beste verzendtijd zou de eerste mail zo snel mogelijk na inschrijving moeten worden verstuurd. Kies je voor een flow met meerdere mails, spreid deze dan met steeds telkens enkele dagen tot een week er tussen. Maar ook dit moet je doortesten om te zien wat het beste werkt. Bij elke case kan dit weer anders liggen. In mijn blogpost staat een afbeelding waarin een voorbeeldflow met tijdpad is weergegeven, wellicht heeft dit je een goed beeld.

    Heb je voldoende relevante content? Kies dan altijd voor een mooie flow, i.p.v. alles te verwerken in 1 mail. Zo kun je een reeks aan relevante informatie bieden en de inschrijver begeleiden naar het door jou gestelde doel, bijvoorbeeld een aankoop in je (web)winkel.

    Ik hoop zo je vragen te hebben beantwoord. Maar je bent natuurlijk van harte welkom om eens vrijblijvend te komen sparren onder het genot van een kop koffie op het kantoor van Adwise!


    30 mei 2017 om 08:30
    gerbenbusch

    Dat soort zaken inderdaad. En … dank voor je invite, Jasmijn!


    30 mei 2017 om 08:37
    bramkoster

    @Gerben: dan heb ik je reactie verkeerd gelezen, excuses!


    30 mei 2017 om 09:26
    jvanrijn

    Hoi Jasmijn, je stap 5 “Bepaal wanneer de mail of flow voor jou succesvol is.” zou beter passen als stap 1 of 2. Nadat je de mail al gebouwd hebt aan doelen denken is te laat. 😀


    30 mei 2017 om 13:53
    Jasmijn Hemersma

    Hi Jordy! Wat leuk dat jij mijn blog hebt gelezen! Een autoriteit zoals jij durf ik bijna niet tegen te spreken 😉 Je hebt absoluut gelijk dat doelen al in stap 1 of 2 bepaald moeten worden. Ik benoem dat als “Bepaal wat de informatiebehoefte is”. Met het “bepalen wanneer de flow voor je succesvol is” bedoel ik dat je voor jezelf bepaald welke openratio, CTR, CTO, etc. je wilt behalen. Maar dit kun je ook zeker eerder in het proces bepalen. Je moet met jezelf afspreken wanneer je gelukkig bent en wanneer je gaat bijschakelen wanneer je de mails, waar je 100% achter staat, live zet.


    31 mei 2017 om 07:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!