‘Trendwatcher’ Jan Willem Alphenaar: contentmarketing is dé trend voor 2013
Elke maand houdt Marketingfacts op de eerste vrijdagmiddag van de maand een kennissessie (+ borrel). Afgelopen vrijdag gaf Marketingfacts-blogger Jan Willem Alphenaar een leuke en interessante kijk op zijn verwachtingen voor 2013. Hou je vast voor contentmarketing, massale ontvriending, Barbapapa-marketing en zwermen van advocaten!
Jan Willem trapt af 'op z'n Jan Willems': “Ik heb besloten trendwatcher te worden, want dan krijg je twee keer meer betaald dan als presentator. En vandaag is m'n eerste poging.”
Gelijk geeft hij echter een reality check: zelfs in 2013 durft Vodafone, toch een bedrijf dat best bedreven is in webcare en social media, een tweet uit te sturen dat klachten alleen schriftelijk mogen worden ingediend en je binnen 30 (!!!) dagen een reactie krijgt.
Gelukkig zijn er ook ontwikkelingen die iets meer van deze tijd lijken te zijn. Maar gek genoeg moet je daarvoor terugkijken. Niet zozeer naar eerdere ontwikkelingen, maar naar Star Trek. Want in die serie kwamen tal van zaken die nu als nieuw worden beschouwd al lang en breed aan de orde. Neem alleen maar de tablet, de memory stick, in-ear koptelefoons, het meten van omgevingsvariablen – in Star Trek met een tricoder, in 2013 met je smartphone – en 3D-printing – de replicator genoemd in de science fiction-serie. Verder kunnen we nu in realtime naar andere planeten kijken, zoals gebeurt met de Mars Rover en tijdens de Google Hangout-sessies met André Kuipers toen hij in het ruimtestation ISS zat.
En tot slot is ook Google's Project Glass al voorspeld door Star Trek. Overigens is het maar de vraag of die interactieve projectiebril wel altijd zo handig is, volgens Jan Willem…
Een serieuze consequentie is het einde van privacy. Want wat gebeurt er als iedereen je herkent terwijl je op de Wallen loopt? Of in andere situaties natuurlijk…
Een ander, gevaarlijk, gevolg is de filter bubble als het aankomt op nieuws: in hoge mate wordt onze nieuwsconsumptie bepaald door social media. Hyves, LinkedIn met LinkedIn today, Flipboard, Zite, Scoop.it: allemaal bieden ze een filter op het nieuws o.b.v. ons sociale netwerk. Dat kan leiden tot oogkleppen. M.n. de snelheid waarmee nieuws zich verspreidt is daarbij van belang. En er wordt ook gretig gebruik – of is het misbruik? – van gemaakt. Zo maakte Greenpeace een Shell-spoof, waarin het leek dat een lanceringsfeestje fout liep. Het hele gebeuren was compleet geënsceneerd en kostte 3 dagen om te maken, maar was erg succesvol: het filmpje werd klakkeloos overgenomen alsof het daadwerkelijk een launch gone wrong was.
Een tegenbeweging is ook al zichtbaar, bijv. in de vorm van Storyful, dat o.a. tijdens PICNIC werd gepresenteerd. De dienst heeft als credo dat er altijd iemand dichter bij het nieuws is dan zijzelf en wil bereiken dat door de inzet van die mensen lokale nieuwsverhalen kunnen worden gecontroleerd op waarheid. De vraag blijft natuurlijk of dat snel genoeg gebeurt om (social) media memes voor te zijn, want tweets verspreiden zich tegenwoordig sneller dan aardbevingen. Uiteindelijk zal daarom ook een grotere verantwoordelijkheid komen te liggen bij bloggers zelf – ook bij die van Marketingfacts.
Death of PR (as we know it)
Een van de belangrijkste trends voor 2013, zo niet dé belangrijkste, is volgens Jan Willem dan ook contentmarketing. Dat klinkt als een inkopper, maar 2013 wordt het jaar waarin PR-bureaus hier pas écht serieus aan de slag gaan. En dan niet door content te maken en die vervolgens klakkeloos te verspreiden, maar door die aan te passen aan het kanaal en medium waar de content wordt geplaatst. Want content moet behalve eenvoudig deelbaar vooral ook relevant en aantrekkelijk zijn.
Overigens bestaat content marketing niet alleen uit uitgebreide blogposts of mooie video's, maar ook uit 'gimmicky' plaatjes op Facebook. En het beste voorbeeld is natuurlijk Red Bull Stratos, waarbij het merk zelfs aandacht kreeg in de persiflages.
Voorspellingen
Jan Willem noemde nog wat andere voorspellingen voor 2013:
-
Barbapapa-marketing wordt groot. De noodzaak voor grote bedrijven om flexibel te zijn, neemt toe. Want wat doe je als groot bedrijf als er een Easyjet in jouw industrie opstaat?
-
Gelegenheidsformaties – of 'zwermen' – van ZP'ers worden een geaccepteerde organisatievorm. De ontwikkeling speelt al langer, maar neemt in 2013 serieuze vormen aan. Dit werd overigens beaamd door iemand uit het publiek die aangaf dat een formatie van ca. 50 advocaten een aanbesteding van de overheid had weten te winnen.
-
Grote bureaus gaan vallen.
-
Geen externe partijen meer, maar zelf doen. Ook deze trend wordt al bewaarheid door bijv. Nike dat onlangs bekendmaakte alle social media-activiteiten 'in-house' te gaan uitvoeren.
Sociale netwerken
Onder sociale netwerken ziet Jan Willem verder nog de trend dat ze zich aan het afschermen zijn en dat ze hun API's dichtgooien. Dat biedt kansen voor nieuwe toetreders of kleinere partijen die wél de openheid bieden waaraan we gewend zijn geraakt.
Voor Facebook spelen de volgende trends:
-
Unbaby.me: zelf bepalen wat we zien
-
Massale ontvriending: terug naar de basis, naar de mensen die er echt toe doen.
-
Gecontroleerde timelines: meer controle over wat je wel en niet ziet.
-
Productplacement: in toenemende mate zullen vooraanstaande 'influencers' voordelen aangeboden krijgen, zoals er al tweeps zijn die in restaurants gratis mogen lunchen vanwege hun vele volgers.
-
Privacy: onderlinge afspraken over wat je wel en niet deelt. Een voorbeeld uit Jan Willems eigen praktijk was dat bij een feestje op oudejaarsavond alle aanwezigen van tevoren afspraken dat de foto's van die avond alleen gedeeld zouden worden in een afgesloten groep.
-
Einde like- en winacties. Ein-de-lijk?
Tot slot voorspelt Jan Willem vooral LinkedIn een flinke groei het komende jaar. Het netwerk zit al een tijdje flink in de lift en die opwaartse beweging wordt voortgezet. Facebook zal stabiliseren en Twitter zal zelfs te maken krijgen met krimp!
Over een maand of 12 zal blijken of Jan Willem gelijk heeft met z'n voorspellingen. En dus ook of hij vanaf 2014 z'n tarief voor presentaties mag verdubbelen als 'trendwatcher'. Als entertainer gaat het hem nu in ieder geval al goed af!
Presentatie en interview
De hele presentatie van Jan Willem vind je hieronder.
Tijdens de borrel na afloop van de presentatie stelde Vincent Everts Jan Willem nog wat vragen over zijn verhaal. Gewoontegetrouw deed hij dat met een camera erbij, zodat we ervan kunnen meegenieten!
Credits foto Jan Willem: Punkmedia.nl (CC)
En bovenal, laten we hopen op een massale opruiming van valse/neppe Facebook en Twitter profielen.