Waarom ik steeds meer in (online) PR en contentmarketing geloof

1 oktober 2012, 07:30

Ik zie bijna nooit advertenties direct. Om even mijn mediagebruik te uiten: ik zit veel achter een computer, behoorlijk veel op mijn smartphone en heb op zijn tijd ook nog mijn tablet aanstaan. Heel veel uren mediaconsumptie dus. De TV staat bijna niet aan bij mij. Ik kijk tv-programma's bijna alleen via internet op uitzending gemist (gekste naam ooit) op de tijden dat het mij uitkomt. Advertenties die op online video verschijnen vul ik nog op met naar andere schermen (smartphone, tablet) kijken. Dat lijkt erg, maar misschien ben ik gewoon de tegenwoordige consument die zelf in de driver seat wil zitten. Hoe moeten de marketeers daar nu mee omgaan?

Online heb Ik een ad blocker aanstaan in mijn Chrome-browser, net zoals 10 miljoen anderen (de Firefox-variant heeft 14 miljoen installs). Dat betekent dat ik nergens meer advertenties zie. Heerlijk rustig. En ik lees mijn (business) artikelen en columns meestal geheel geschoond via Pocket op mijn mobiel of tablet. Dus ook daar heb ik nergens last van irritante advententies. Dan krijg je dus Nu.nl te zien in bovenstaande vorm.

Afkopen

En het liefste kocht ik ook alle advertenties op Twitter en Facebook af, als ik dat zou kunnen, zoals dat bij Spotify mogelijk is met de verschillende prijsmodellen. App.net is daar een eerste voorbeeld van. Dat mist nu alleen nog massa in de huidige vorm. Het is een totaal onafhankelijk platform waar jij betaalt en bepaalt, een eerste beweging richting een vendor relationship management-systeem.

Anderen zijn nog niet zo proactief, dat besef ik. Dat bevestigen deze cijfers van IAB en Deloitte ook, puur omdat er een flinke shift in bestede aandacht is van traditionele media naar online media. Maar de groei van 14,3% in advertising blijft volgens mij flink achter bij de groei in bestede aandacht op het medium. Wil je mijn aandacht hebben, dan moet je creatief zijn, origineel of er gewoon simpelweg veel energie in stoppen en goed onderzoek doen.

Waardevolle content

Dus media: geef mij een betaaloptie (zoals bijv. Cleeng – disclaimer: mijn broer is mede-oprichter) of verschillende pricing-modellen zodat ik onafhankelijke waardevolle content kan blijven krijgen.

Dus marketeers en communicatiemensen: geef mij waardevolle content waar ik echt iets mee kan.

  • Bezorg mij een ‘lach’ en ik stuur het door naar mijn netwerk met positieve note.

  • Bezorg mij een 'wow' bij jullie inspirerende voorbeelden en je triggert een koopintentie bij mij.

  • Bezorg mij een 'mhh' door relevante onderzoeken en je stuurt mijn gedachtengang.

  • Bezorg mij een 'aha' door trainingen, webinars en leid mij naar jouw superieure product.

  • Bezorg mij een '…..' bij een goed verhaal en ik vertel het door.

  • Bezorg mij een ‘okay’ door een product of dienst door een invloedrijk persoon er over te laten praten (wel netjes natuurlijk, pdf).

Allemaal manieren op mijn aandacht te krijgen, positief, verrassend en blijvend. Robert Stephens, founder of Geek Squad, beschreef het fenomeen adverteren het beste:

“Advertising is the tax you pay for being unremarkable.”

De consument zit in de driver seat, die bepaalt wat hij of zij tot zich krijgt en die krijgt daar steeds betere tools voor om langs de advertenties te sturen. Grijp dus de aandacht op een positieve manier! Welke bewegingen zien jullie in die richting? Kennen jullie andere tools voor consumenten? Of bedrijven die helemaal niet meer adverteren op de oude manier?

Edwin Res
Marketing manager bij ZonnepanelenDelen

Denkt na door te schrijven. Marketing manager bij ZonnepanelenDelen. Altijd bezig met online business modellen, netwerken en sport.

Categorie
Tags

13 Reacties

    Christian

    Goed en leuk artikel Edwin, helemaal mee eens dat er meer waardevolle content moet worden aangeboden.

    Er zijn recent een aantal initiatieven ontstaan voor het consumeren van content (voornamelijk artikelen meen ik) die op het model van Spotify zijn gebaseerd. Dus voor een vast bedrag per maand kun je zelf kiezen wat je consumeert. Denk jij dat dit de toekomst gaat hebben?

    En hoe denk jij dat nieuwe uitgevers van bijvoorbeeld nieuwssites nog aan hun waardevolle content kunnen verdienen? Door abonnementen zoals WSJ doet? Of door bijvoorbeeld advertorials? Ik ben benieuwd :).


    1 oktober 2012 om 12:05
    GianluigiCuccureddu

    Binnen B2B zie ik wel een verschuiving naar “media publishing” denken en een content marketing DNA. Het worden van een betrouwbare bron met een grote mate van top of mindness door het uitgeven van relevante content.


    1 oktober 2012 om 12:35
    Edwinres

    @christian Vooral unieke content en interactie is waardevol, dit zie je zeker terug bij WSJ, FT en heleboel andere data bedrijven. Die nieuwssites kunnen allerlei andere kasstromen creeren vanuit de aandacht die zij hebben; door events, niche uitgaven en supergebruikers.

    Zoals ik al vaker heb geschreven: ik betaal met liefde mijn abonnement op de Wired voor op de iPad omdat ik dat echt als kwaliteit ervaar.

    Advertiorals zullen mijn inziens ook groter gedeelte gaan opslokken van de redactie ruimte als er besloten wordt dat adverteerders een geldstroom moeten blijven opleveren. Dat zie je nu toch al meer en meer. (En dus moet de consument dat ook steeds kritischer gaan benaderen; bijna elk tv programma op de commerciële zit er al vol mee. )

    @EdwinVlems Gelezen! Leuk stuk


    1 oktober 2012 om 19:30
    Christian

    @Edwin Res (al die Edwin’s haha) helemaal mee eens, dan ben ik ook bereid om te betalen. Maar voor een platform dat al een grote schare lezers heeft is het lijkt mij gemakkelijker om over te stappen naar betaald, of dat je een tussenvorm doet zoals een aantal artikelen gratis lezen en de rest achter een paywall.

    De ‘curation’ voor consumenten wordt inderdaad belangrijker, aangezien er ook steeds meer content komt.


    2 oktober 2012 om 07:32
    Remy Bergsma

    Klein taaldingetje: “meeste gekke naam ever!” >> “gekste naam ooit!” 🙂

    Verder ben ik het deels eens met het artikel, echter is het wel zo dat er genoeg waardevolle content is online: je moet er alleen wat meer moeite voor doen om het te vinden 🙂


    2 oktober 2012 om 08:35
    Edwinres

    @Christian Die richting op bedoel ik inderdaad.

    Met Zite, Scoop.it en in enige mate Twitter heb je dat soort curation tools

    @Remy Bedankt! Je hebt gelijk, stonden meer fouten in vrees ik; dat wordt hopelijk zo verwerkt.

    Er is heel veel waardevolle content online waarmee je 24/7 kan vermaken, maar unieke content; grondige analyse, live events, interactie mogelijkheden, of waar jij als eerste toegang tot hebt kan zeker worden uitgebuit mijn inziens


    2 oktober 2012 om 09:03
    Stephan ten Kate

    Goed en leuk artikel!

    Ben wel benieuwd of Marketingfacts zou bestaand als er geen advertenties zouden zijn 😉


    2 oktober 2012 om 09:44
    Jeroen

    Is ad blocker een blijvertje? Of zie je dat in de toekomst toch anders gaan worden, bijv a la DRM bij muziek?

    Waarom werkt ad blocker niet bij twitter en Facebook?

    Waar kan ik mij abonneren op jouw blogs? Is dat de rss feed bij jouw naam op deze site?


    9 oktober 2012 om 16:25
    Joshua

    Ik geloof dat steeds meer mensen binnen hun netwerk peilen als ze willen weten welk merk ze moeten aanschaffen. Volgens mij is het onmiskenbaar dat de merken die service en kwaliteit hoog in het vaandel hebben snel kunnen groeien en een levensvatbare strategie hebben.

    Een mooi voorbeeld vind ik timberprint.nl een kleine webshop die vorig jaar (2014) een thuiswinkel award won (startende webshop). Ze verkopen gepersonaliseerde foto’s op hout. Ondanks dat alle grote merken (HEMA, albelli etc) er ook mee aan de haal gaan lukt het niemand om dezelfde kwaliteit te leveren.

    Timberprint.nl heeft door een focus op kwaliteit en focus op slechts enkele producten een levensvatbare strategie.


    9 november 2015 om 14:16

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!