Waarom meer dan 1 miljoen mensen bloggen op LinkedIn

27 juli 2015, 05:00

Inmiddels zijn er meer dan 1 miljoen bloggers op LinkedIn. Een actieve groep ook, want per week worden er 130.000 artikelen gepubliceerd. En dat binnen een jaar tijd! Wat is de sleutel tot dit succes? Hoe ervaren gebruikers het? En heeft bloggen effect?

Voor wie nog niet weet wat de blogfunctionaliteit precies inhoudt, in september 2014 schreven Judith Eversdijk en ik er voor Marketingfacts al een artikel over. Hier is bijvoorbeeld ook meer informatie terug te vinden over hoe je aan de slag kunt. Dit artikel, of vervolg als je het zo wilt noemen, hebben wij ook gezamenlijk geschreven.

De sleutel tot succes?

Het antwoord op bovenstaande vraag is heel simpel. LinkedIn biedt namelijk één platform met verschillende functionaliteiten, die goed op elkaar aansluiten. Zo kun je LinkedIn onder andere inzetten als digitale rolodex, voor het bijhouden van je c.v., om bij te blijven op je vakgebied en om vragen te stellen. Bloggen is een goede aanvulling hierop.

Daarnaast onderscheidt LinkedIn zich door het gemak waarmee je kunt bloggen. Je hoeft niets te downloaden, geen domeinnaam aan te vragen of thuis te zijn in bijvoorbeeld HTML of PHP. De mogelijkheden zijn wel beperkter dan wanneer je een blog start via WordPress of via je eigen website. Maar het merendeel van de bloggers zit daar helemaal niet op te wachten. Zij willen tekst kunnen publiceren, wat links toevoegen en er een paar afbeeldingen bij kunnen doen. Precies wat LinkedIn biedt.

LinkedIn blijft de functionaliteit ook doorontwikkelen; in vergelijking met vorig jaar kun je bijvoorbeeld nu ook video en andere media toevoegen. Denk aan content van YouTube, SlideShare of Vimeo. Relatief nieuw is ook de mogelijkheid om per blog uitgebreide statistieken te bekijken. Benieuwd naar je eigen resultaten? Ga naar je publicaties en klik rechtsboven op ‘View stats’.

Vervolgens kun je zien hoeveel en op welke dagen de blog wordt gelezen en wie je blog heeft geliked, gedeeld of een reactie heeft achtergelaten. Handig!

Onze ervaringen

Na een klein jaar bloggen op LinkedIn zijn wij beiden respectievelijk negen en tien blogs verder. Het resultaat? Naast dat het leuk is om te bloggen, zijn onze publicaties door honderden mensen gelezen. Dat aantal valt weliswaar in het niet bij een goedgelezen blog op Marketingfacts of Emerce, maar daar ligt de lat in onze ogen ook hoger (alleen al vanwege het feit dat er een redactie tussen zit). Ook hebben we diverse leuke reacties mogen ontvangen, van mensen uit ons eigen netwerk én onbekenden. Maar er zijn ook blogs die nauwelijks tot interactie hebben geleid. Het is erg afhankelijk van het onderwerp, de lengte van het stuk en of het wordt opgepakt door online influencers etcetera.

Onze ervaring is dat praktische informatie goed werkt. Zo schreven we een tweeluik: 2×4 LinkedIn tips & tricks (zie deel 1 en deel 2). Praktisch toepasbare informatie en voor iedereen interessant. Deze blogs werden dan ook erg goed gelezen. Misschien ook juist omdát het een tweeluik was.

Door de blogs zijn we ook in contact gekomen met nieuwe mensen. En het leidt tot andere gesprekken met collega’s; over de inhoud van de blogs, maar ook over de mogelijkheden van de blogfunctionaliteit zelf.

Wat kan er beter?

Een kinderslotje graag! Omdat de blogfunctionaliteit met notificaties super werkt en het organische bereik van de status updates terug lijkt te lopen, zien wij steeds vaker ‘blogs’ van een paar regels voorbij komen. Zijn er mensen die deze blogfunctionaliteit misbruiken om gegarandeerd een groot bereik te bewerkstelligen? Het heeft er de schijn van. Het kan ook zijn dat het onkunde is. Want snapt iedereen wel het verschil tussen ‘Share an update‘ en ‘Publish a post‘? Het zou voor LinkedIn alleen maar een extra reden moeten zijn om maatregelen te treffen.

Een ander minpuntje is dat de notificatie niet altijd wordt verzonden aan je gehele netwerk. Helaas mis je dan meteen het beoogde bereik.

En jij?

Wat vind jij van alle blogs in je tijdlijn? En maak jij zelf ook onderdeel uit van die 1.000.000 bloggers? Zo ja, dan zijn we erg benieuwd hoe jij dit ervaart! Werkt het voor jou?

Sebastiaan Nagel
Trainer & LinkedIn Campagne Manager bij Social Blooming

Wereldkampioen LinkedIn. Helpt bedrijven met het effectief inzetten van LinkedIn. Bijvoorbeeld door voor hen te adverteren, maar ook met workshops LinkedIn Marketing en Bloggen. Daarnaast hebben wij een Social Business Model ontwikkeld, waarin je in 7 stappen leert (met een reeks aan trainingen) hoe je business of awareness voor je merk kunt creëren met de inzet van LinkedIn. Contact? Stuur een bericht via LinkedIn

Categorie
Tags

28 Reacties

    Anne Kewitsch

    Ik kan uw observatie alleen maar onderschrijven. Door middel van blogs op LinkedIn bereik ik mijn contacten. Ze worden goed gelezen. Je kunt je kennis delen met je doelgroep en/of je collega’s. Helaas zie ik in een snel tempo een verwatering optreden. Iemand die vertelt dat zijn website nu online is b.v. Of iemand die zijn cursus aanprijst. De toegevoegde waarde van de blogpost wordt daarmee nihiel.

    Maatregels treffen om blogs van updates te onderscheiden lijkt mij dan ook een goed idee.

    Met vriendelijke groet,/ Mit freundlichen Grüßen

    Anne Kewitsch


    27 juli 2015 om 08:39
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dank je wel Anne voor het delen van jouw ervaringen!


    27 juli 2015 om 09:11
    Chris Herben | Ivengi.com

    Goed artikel. Al vind ik het inderdaad een gemis dat niet alle longpost verstuurd worden met een notificatie. Iemand enig idee of hier een algoritme achter zit?

    Ik heb de indruk dat sommige longposts van personen altijd gepushed worden (ook al zitten daar vaak hele slechte posts bij) en zelf heb ik het al regelmatig meegemaakt dat er geen notificatie verstuurd wordt waardoor het bereik heel laag is.


    27 juli 2015 om 09:43
    sebastiaannagel@gmail.com

    Hi Chris, dank je wel voor je feedback en vraag! Ik zal eens navraag doen.

    Groeten,

    Sebastiaan


    27 juli 2015 om 09:55
    Monique Amse

    Met de mogelijkheid om blogs te publiceren ben ik erg blij. Vanaf maart 2014 kan ik gebruik maken van deze functionaliteit en wat mij opvalt is het verschil in bereik zoals jullie ook schrijven. Maar goed, kinderziektes horen er bij. Vraag me wel af wanneer er meer mensen gebruik kunnen maken van deze optie. Juist die mensen die echt wat te vertellen hebben. Ik hoop van harte dat er voor het door jullie gesignaleerde ‘misbruik’snel een oplossing wordt gevonden. Nu zelf nog iets meer gebruik maken van de blog publicatie optie. 9 blogs in 17 maanden is wat mager 🙁


    27 juli 2015 om 10:25
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Monique, dank voor je reactie! Ben benieuwd wie je momenteel mist op het platform. Zelf mis ik vooral de mooie, persoonlijke verhalen van mensen die werken of zich inzetten voor goede doelen.

    En wat is een ideaal aantal blogs? Volgens mij hangt dat af van wat je te vertellen hebt, de kwaliteit van je pennenstreken, feedback van je netwerk of je elders nog publiceert etc. etc.


    27 juli 2015 om 11:11
    Monique Amse

    Hé Sebastiaan, wat goed dat je dit zegt. Degene die ik deze functionaliteit nu zo gun is Robbert de Vos, oprichter van Stichting Muziekids. Een organisatie de muziekstudio’s in ziekenhuizen realiseert voor kinderen. Een man die zich met hart en ziel én belangeloos inzet voor dit prachtige doel. Hij kan zo mooi vertellen.

    Maar ja, hij lost het nu op met kortere updates.


    27 juli 2015 om 11:26
    RichardvanderBlom

    Hi Sebastiaan,

    Mijn laatste blog op LinkedIn gaat juist over de verschillen tussen status updates en bloggen op LinkedIn. Zowel qua functionaliteit als qua bereik, maar zeker ook wat betreft met welk doel schrijf je een blog. Ik zie veel ‘blogs’ van twee regels voorbij komen met als enige doel om conversie te bereiken naar de eigen website (lees: diensten). Functioneel zal LinkedIn dit niet kunnen (lees: willen) tegenhouden, maar ik vind het vaak wel tenenkrommend. Ook het feit dat longposts niet aangemaakt kunnen worden in de Nederlandse layout en ook een lager bereik hebben onder de NL’se gebruikers is een kinderziekte die er snel uit moet.


    27 juli 2015 om 11:31
    sebastiaannagel@gmail.com

    Hi Richard, dank voor je reactie. Volgens mij zitten we wederom op één lijn 😉


    27 juli 2015 om 14:10
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Monique en Chris, ik heb zojuist Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux, gesproken. Kort samengevat: LinkedIn is druk aan het sleutelen aan het algoritme van de blogposts om de zin van de onzin te kunnen scheiden. Daarnaast zal er balans gevonden moeten worden in de ‘notificatiedruk’, je kunt je voorstellen dat bij een groot netwerk, tien (of meer) notificaties per dag ongewenst is. Marcel doet nog navraag om enig inzicht te krijgen in de variabelen. Zodra dit bekend is, kom ik of Marcel weer in de lucht.


    28 juli 2015 om 09:52
    Chris Herben | Ivengi.com

    Hoi Sebastiaan,

    Bedankt voor de update. Ben benieuwd!

    Gr, Chris


    28 juli 2015 om 09:58
    Jacob Lageveen

    Ik moet bekennen dat ik Linkedin nog nooit heb gebruikt om te bloggen. Zo te zien is dit toch wel iets om een keer te proberen.


    28 juli 2015 om 18:56
    sebastiaannagel@gmail.com

    Een kind kan de was doen, Jacob! En anders weet je me vast te vinden 🙂


    28 juli 2015 om 19:44
    Hans Boer

    Beste Sebastiaan

    Interessant artikel. Het kunnen posten is een mooie manier om je op Linked In in positieve zin te kunnen profileren. Ik vind het zelf ook leuk om te doen. En tja, ik onderschrijf de opmerking van jou en velen met je dat er ook veel ‘crap’ tussen zit en ook een enkele ”post’nymfomaan’. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat wel bijtrekt.


    29 juli 2015 om 12:31
    Rob Oostdam

    Kan me goed voorstellen dat organisch bereik simpelweg geknepen wordt vanuit sales doelstellingen van LinkedIn. Heb geen ervaringen met payed account dus kan dat niet nauwkeurig beoordelen.

    Van de andere kant; wat je gratis krijgt is altijd meegenomen. Blijft idd interessante feature.


    31 juli 2015 om 05:23
    mariekeheesakkers

    Interessant artikel.

    Ben het alleen niet eens met de mening dat het fijn is dat je hele netwerk een notificatie ontvangt wanneer je een blog hebt geplaatst. Ik krijg er minimaal 5 op een dag en stoor me er aan.

    Je content is lang niet voor je hele netwerk relevant, dus waarom er dan wel iedereen mee lastig vallen? Ik ervaar het als spam.

    Als je post relevant/interessant is voor veel mensen uit je netwerk, is de kans groter dat hij geliked of geshared wordt en dus ook de kans dat meer mensen in (en buiten) je directe netwerk deze voorbij zien komen in hun timeline.

    Ik heb twee blogs gedeeld op deze manier, maar ben er heel snel mee gestopt. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Als je een goed (relevant en interessant) verhaal hebt, word je vanzelf gevonden, is mijn mening.

    Marieke


    31 juli 2015 om 05:48
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Hans, Rob en Marieke, dank voor jullie reacties. Jullie geven volgens mij goed weer met welke spagaat LinkedIn te kampen heeft; aan de ene kant relevante content = toegevoegde waarde bieden aan haar gebruikers en aan de andere kant een gezond verdienmodel ontwikkelen. Niet voor niets zijn ze aan het algoritme aan het sleutelen!


    31 juli 2015 om 07:10
    Diermanse

    Een verbetering voor gebruikers zou zijn als gebruikers de optie krijgen om op Pulse berichten beter te filteren. Zoals een taalfilter.


    1 augustus 2015 om 07:09
    Minke

    Wellicht een vreemde vraag (in jullie ogen als fervente bloggers op LI) maar ik wil graga ook publiceren, helaas kan ik nergens vinden hoe ik dat moet doen? Volgens mij heb ik de rechten niet? Kan iemand van jullie mij helpen?


    4 augustus 2015 om 09:14
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Minke, helemaal geen vreemde vraag! Staat bij het vorige artikel; verander je taalinstelling in het Engels en je kunt direct aan de slag met het bloggen.


    4 augustus 2015 om 11:12
    Liesbeth

    Ik blog ook en vind het leuk. Bereik er ook zoetjesaan steeds meer en/of sneller mensen mee. Ik vraag me alleen af hoe LinkedIn de posts selecteert die ik onder mijn eigen blogs vind: kan je daarin nog sturing geven? En natuurlijk jammer dat je maar beperkt zoekwoorden kan ingeven. En ook nog in het Engels. Dat komt hopelijk nog.


    7 september 2015 om 10:11
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Liesbeth, dank voor het delen van je ervaringen. LinkedIn zet je blogs in volgorde van publicatie(datum). Daar valt niks aan te doen. En het is volgens mij een kwestie van tijd voordat ook deze functionaliteit volledig in het Nederlands is.


    7 september 2015 om 11:38
    Henk Jan

    Goedemorgen Sebastiaan,

    Hoe is het mogelijk om mensen buiten je netwerk te bereiken via blogs? Nu wil ik een blog plaatsen waarbij ik een lijst heb van mailadressen waarvoor de blog bestemd is. Hoe kan ik dit regelen op LinkedIn?


    11 september 2015 om 09:15
    sebastiaannagel@gmail.com

    Dag Henk Jan, je kunt de url van de blog toch per mail verzenden? Een blog wordt nl. openbaar gepubliceerd. Of de content kopiëren? Of is dat te simpel gedacht?!


    12 september 2015 om 16:58
    Henk Jan

    Hallo Sebastiaan,

    Bedankt voor de informatie. Mijn blog is bestemd voor zakelijke relaties en ik moet er zeker van zijn dat ze het lezen. Wat jij zegt zou ook kunnen, alleen denk ik niet dat het professioneel overkomt. Het is dus niet mogelijk om via LinkedIn mailadressen in te voeren zodat mensen het via LinkedIn kunnen bekijken?


    13 september 2015 om 14:00
    sebastiaannagel@gmail.com

    Als het zakelijke relaties zijn kan je toch ook met ze connecten? Volgens mij is het niet mogelijk om maillijsten te importeren, gelukkig niet zou ik haast zeggen. Scheelt een hoop spam!


    13 september 2015 om 14:40
    Sillen schrijft

    Via de taalinstelling Engels kan ik inderdaad een longpost plaatsen. In het Nederlands nog niet. Als ik de taalinstelling wijzig en een blog plaats en dan de taalinstelling terugzet op Nederlands, is/blijft dan de blog zichtbaar? Of moet ik de taalinstelling voor deze functionaliteit op Engels laten staan?


    23 mei 2016 om 08:13
    Anja VG

    Ik heb de functionaliteit al vanaf het begin gehad en maak er af en toe gebruik van. En ik heb idd ook het gebruik ervan door de jaren zien veranderen. Waar ik geen duidelijk antwoord op kan vinden is het element Google. Als ik dezelfde blogpost plaats op mijn site als op LinkedIn, wat doet Google dan? (Beide bereiken andere doelgroepen die elkaar niet veel overlappen vandaar op beide plekken publiceren.) De blogpost op mijn site moét geïndexeerd worden, die op LinkedIn niet. Google ‘straft’ op duplicate content. Maar geldt LinkedIn als een plaats waar duplicate content staat?


    7 november 2016 om 10:18

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!