Waar ligt het plafond van MySpace?
Het social network MySpace is met ca. 50 miljoen geregistreerde leden veruit de grootste online community die we kennen. Ook als we kijken naar het aantal bezoekers per dag dan staat het inmiddels in de top-10 en laat het grote nieuwssites als NY Times en CNN achter zich. In de recent gepubliceerde top-15 social networksites heeft MySpace maar liefst 75,6% markaandeel gevolgd door ‘concurrenten’ als TheFaceBook (8,3%) en Xanga (7,3%).
Indrukwekkende cijfers waarbij ik me steeds vaker afvraag waar het plafond ligt van MySpace. Vooralsnog lijken ze prima te voldoen aan de criteria die ik eerder noemde als succesfactoren voor online communities.
Eerlijk gezegd denk ik dat de groei er nog niet uit is. Ook omdat ik verwacht dat er een Google-achtig effect gaat ontstaan: als je in een social network deelneemt, kies je die waar ‘iedereen’ zit. Dit gaat leiden tot erosie bij andere communities waarvan leden dan of stoppen of ook overstappen. Niches en lokale/anderstalige communities kunnen zich goed blijven handhaven.