TechNews: Meer dan 70% van de Chinese internetgebruikers hebben geen idee wat web 2.0 is. Toch maakt maar liefst 71,9% gebruik van weblogs en 34,4% van RSS aldus het onderzoek dat is gebaseerd op een steekproef van 2,689 internetgebruikers (via: Zesser).
Niet vreemd. Denk dat veel Nederlandse internetgebruikers ook niet weten wat Web 2.0 is. Dit soort terminologieën worden voornamelijk door insiders gebruikt en vervolgens door journalisten overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan “Globlization 2.0 en 3.0â€
19 maart 2006 om 08:56
tijs
Meer nog, ik denk dat heel wat mensen die vandaag de mond vol hebben over Web 2.0 vaak nauwelijks een definitie kunnen geven van wat dat eigenlijk wel is.
19 maart 2006 om 14:34
marcvanderchijs
Ik heb net even een niet-representatieve steekproef onder 3 hoogopgeleide Chinese vrienden gehouden, die alle drie wel wisten wat Web 2.0 was, maar niet wat het Chinese woord ervoor is. Dat speelt natuurlijk ook een grote rol in een steekproef: als er alleen een Engels woord voor is, is 30% die het wel weet al heel erg hoog.
Dat 35% RSS gebruikt geloof ik trouwens niet, van mijn programmeurs in Shanghai gebruikt al vrijwel niemand het, laat staan andere medewerkers. Ik vraag me daarom af hoe serieus dit onderzoek is.
19 maart 2006 om 14:54
media
Cijfers over het internetgebruik in China schieten zowiezo alle kanten op. Zo meldt TechNews dat er 40 miljoen weblogs zijn in China. Ik heb alleen de afgelopen weken al cijfers gezien die varieeren van 10 tot 50 miljoen.
19 maart 2006 om 21:39
marcvanderchijs
Een paar weken geleden kwam er een onderzoek uit waaruit bleek dat van alle office workers in de grote Chinese steden maar liefst 52% een blog heeft. En 28% overweegt er binnenkort een te beginnen. Ik heb het gevoel dat men soms cijfers publiceert om wat sensatie te creeren, want dit is echt nonsens. Misschien moet ik zelf maar eens een maandelijkse steekproef gaan houden in Shanghai.
19 maart 2006 om 21:46
Arash
@Marc
Dit is toch niet alleen met China het geval, maar met een grote deel van onderzoeken (mbt internet). Ze zijn meestal erg kleinschalig en niet representatief, maar worden gepresenteerd alsof ze representatief zijn. Edward Bernays is hiermee begonnen en het is iets dat al ruim een eeuw gebeurt. Veel nemen het klakkeloos over en nemen aan dat het waar is.
Interessant is om te kijken welke effect dit soort publicaties hebben. Zijn ze self fulfilling prophecies of worden ze voornamelijk ingezet voor free publicity voor de onderzoeksbureaus.
19 maart 2006 om 22:15
Burodiscount kantoormeubelen
Misschien moet onze firma er dan toch eens aan gaan denken om kantoormeubelen te verkopen via het internet naar China 🙂
Niet vreemd. Denk dat veel Nederlandse internetgebruikers ook niet weten wat Web 2.0 is. Dit soort terminologieën worden voornamelijk door insiders gebruikt en vervolgens door journalisten overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan “Globlization 2.0 en 3.0â€
Meer nog, ik denk dat heel wat mensen die vandaag de mond vol hebben over Web 2.0 vaak nauwelijks een definitie kunnen geven van wat dat eigenlijk wel is.
Ik heb net even een niet-representatieve steekproef onder 3 hoogopgeleide Chinese vrienden gehouden, die alle drie wel wisten wat Web 2.0 was, maar niet wat het Chinese woord ervoor is. Dat speelt natuurlijk ook een grote rol in een steekproef: als er alleen een Engels woord voor is, is 30% die het wel weet al heel erg hoog.
Dat 35% RSS gebruikt geloof ik trouwens niet, van mijn programmeurs in Shanghai gebruikt al vrijwel niemand het, laat staan andere medewerkers. Ik vraag me daarom af hoe serieus dit onderzoek is.
Cijfers over het internetgebruik in China schieten zowiezo alle kanten op. Zo meldt TechNews dat er 40 miljoen weblogs zijn in China. Ik heb alleen de afgelopen weken al cijfers gezien die varieeren van 10 tot 50 miljoen.
Een paar weken geleden kwam er een onderzoek uit waaruit bleek dat van alle office workers in de grote Chinese steden maar liefst 52% een blog heeft. En 28% overweegt er binnenkort een te beginnen. Ik heb het gevoel dat men soms cijfers publiceert om wat sensatie te creeren, want dit is echt nonsens. Misschien moet ik zelf maar eens een maandelijkse steekproef gaan houden in Shanghai.
@Marc
Dit is toch niet alleen met China het geval, maar met een grote deel van onderzoeken (mbt internet). Ze zijn meestal erg kleinschalig en niet representatief, maar worden gepresenteerd alsof ze representatief zijn. Edward Bernays is hiermee begonnen en het is iets dat al ruim een eeuw gebeurt. Veel nemen het klakkeloos over en nemen aan dat het waar is.
Interessant is om te kijken welke effect dit soort publicaties hebben. Zijn ze self fulfilling prophecies of worden ze voornamelijk ingezet voor free publicity voor de onderzoeksbureaus.
Misschien moet onze firma er dan toch eens aan gaan denken om kantoormeubelen te verkopen via het internet naar China 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!