Baidu populairste zoekmachine in China

3 april 2006, 21:14

Volgens een recente studie van iResearch domineren Baidu en Google de Chinese zoekmarkt met een gezamenlijk marktaandeel van 90%. Baidu is marktleider met 56,6%, Google eindigde als tweede met 32,8%. Yahoo! Search, populair in buurland Japan, heeft slechts een aandeel van ongeveer 5%.

Ondanks Google’s inspanningen de Chinese zoekmarkt te veroveren is het marktaandeel van Google juist 2% gedaald in vergelijking met 2003. Dit is waarschijnlijk het gevolg van het lanceren van een gecensureerde versie van zijn zoekmachine.

China telde in 2005 zo’n 97 miljoen internetgebruikers.

Bron: Xinhua

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

2 Reacties

    marcvanderchijs

    De gecensureerde versie van Google heeft hier niets mee te maken, want dat is een additionele site die naast Google.com te gebruiken is (maar die door niemand gebruikt wordt). Denk eerder dat het komt omdat Baidu de afgelopen jaren veel populairder geworden is omdat je er makkelijker gratis mp3’s en illegale video’s kan vinden. Als ik naar mensen om me heen kijk in Shanghai, dan gebruiken zij Google als search engine voor zakelijke zoekopdrachten, en Baidu voor entertainment search.


    4 april 2006 om 03:12
    ErwinVanLun

    China 97 miljoen internet gebruikers? Da’s een derde van europa of van de VS, maar minder dan tien procent van de bevolking van China. Als China op 30% zit, zijn er evenveel Chinezen online als Amerikanen of Europeanen. Iemand enig idee wanneer dit gaat gebeuren?


    6 april 2006 om 14:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!