Naked Conversations with John battelle op 212NYC

5 april 2006, 02:53

Naked Conversations with John Battelle

Vorige week maandagavond was er weer een van de zeldzame NYC 212 events deze keer was John Battelle op bezoek. John Battelle is onder andere medeoprichter van Wired. Remi schreef al even kort over zijn boek The Search. In dit boek verteld hij hoe search, en met name Google een bepalende rol heeft gespeeld in de nieuwe media. Een bekend en inmiddels weinig boeiend verhaal met name omdat er over search qua creativiteit weinig valt te vertellen. Ondanks mijn late binnenkomst op het event welke al om 6 uur begon kon ik het verhaal dan ook prima oppikken. Een opvallende uitspraak, waar ik het eigenlijk niet mee eens ben, was: Google is a facilitator Yahoo! is a publisher.

Hij benadrukte dat Yahoo! met name erg goed is geweest in het aankopen van Web2.0 bedrijven en communities. Hij maakte hierbij de kanttekening dat bedrijven als Flickr en Del.icio.us met tagging wellicht iets bijdragen aan search maar dat hij niet verwacht dat het een nieuwe verbeterde vorm wordt van search. Naar mijn mening is het verschil tussen Google en Yahoo! dat Google graag kennis opkoopt en dit binnen het bedrijf verder laat uitdokteren door zijn PhD’s en Yahoo! graag bedrijven koopt waarmee zij juist communities het merendeel van het werk laat doen. Daardoor is het ook mogelijk voor Yahoo! om websites en blogs te creëren zonder daar zelf veel werk aan te hebben. Als voorbeeld hiervan noem ik myweb2.0 en Yahoo!travel.

Het was opmerkelijk dat John na het meerdere malen pitchen van zijn boek overging op het geen wat volgens hem in de toekomst veelbelovend is. Driemaal raden: Weblogs. Met zijn nieuwe bedrijf Federated Media probeert hij een netwerk op te zetten van professionele bloggers. Een groot verschil met ander blog netwerken is dat hij alleen wil samenwerken met de grotere gerenommeerde bloggers. Hij ziet hier veel potentie in. Met name omdat hij denkt dat je met bloggers meer engagement kan creëren met de consument dan met gewone media. Daar kon ik het natuurlijk alleen maar mee eens zijn. Van de Q&A sessie kon ik helaas maar weinig volgen omdat er al veel mensen voor en gedurende de vragen wegliepen. Er was dan ook geen netwerkborrel achteraf. John had achteraf nog wel een signeersessie. In plaats van zijn boek had ik toevallig het boek Naked Conversations: How Blogs are Changing the Way Businesses Talk with Customers van Shell Israël een Robert Scoble bij me. Toch wilde ik John nog even vragen wat hij precies wilde bereiken met zijn Federated Media weblogs. Om zijn onverdeelde aandacht te krijgen vertelde ik hem even van mijn Bloggers in Amsterdam project. Hij had van het project gehoord en zei dat hij zelf wel eens een presentatie in ruil voor advertising had gedaan. Ik vroeg wat zijn ideeën waren over blogadvertising en of hij het een goed idee vond om mijn project ook eens te pitchen bij zijn netwerk. Helaas stonden er nog andere groupies om ons heen en hadden we geen tijd om verder op het onderwerp bloggers en advertising te hebben. Hij gaf me daarom zijn kaartje en vroeg me om hem later te mailen over dit onderwerp. Omdat we nog bezig zijn met de eerste Bloggers in Amsterdam campagne heb ik hem nog niet gemaild.

Een van de andere groupies die bij hem stond was Henry Abbott, niet te verwarren met Henry Copeland en Justin Abbott van Blogads. Henry Abbott heeft een bedrijf opgericht waarbij hij bedrijven helpt met het creëren van weblogs. Voor het maken van deze weblogs kan een bedrijf schrijvers huren zoals Henry zelf. De schrijvers kunnen aan de hand van de informatie die een bedrijf kan leveren zich inlezen. Holland.com is (niet geheel toevallig) een goed bedrijf om mee samen te werken meldde Henry. Ik kon dit niet anders dan beamen wij hebben honderden artikelen op vele websites staan die niet veel veranderen omdat veel activiteiten in Nederland nou eenmaal niet veel veranderen. Echter, wanneer wij de artikelen een voor een in een weblog vorm plaatsen in combinatie met nieuwe artikelen en events zullen wij ongetwijfeld hoger gewaardeerd worden door Google en eerder geovnden worden door andere weblogs en consumenten. Ik had hier al eens eerder over nagedacht maar met een bedrijf zoals Henry heeft zou dit proces nog makkelijker mogelijk zijn.

Zo werd een slecht geplande 212NYC avond toch nog een vruchtbare avond voor nieuwe ideeën. En niet alleen voor mij, onderweg naar de subway kwam ik nog een verdwaalde MSM salesman tegen die vol interesse vroeg of daar nou wat mee te verdienen valt, met dat blogadvertising. Volmondig kon ik daar JA op antwoorden. De afgelopen maanden heb ik daar genoeg voorbeelden van gezien.

Sinds April 2007 ben ik weer terug in Nederland als Freelance Online Marketer na tweeenhalfjaar in New York gewerkt te hebben voor het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC). In mijn functie als Internet Manager adviseerde ik het NBTC op het gebied van online marketing en communicatie. De 21-talige(!) website Holland.com wordt in Nederland onderhouden maar vanuit 17 landen getarget op de verschillende doelgroepen per land. Zweedse studenten en Japanse zakenlui moeten allemaal uiteindelijk terecht kunnen op dezelfde website. Daarnaast worden er voor de Noord Amerikaanse markt websites en daarbijbehorende campagnes opgericht. In enkele gevallen wordt er samengewerkt met andere Bureaus voor Toerisme. Enkele van deze websites zijn: Trippist, Cool Capitals en Arts in Europe. Enkele noemenswaardige campagnes zijn: Bloggers in Amsterdam, Cool Capitals on Slate (artikel I Media Connection) en Discover your Holland (artikel Media Post) De nieuwste telg van de Amerikaanse tak van het NBTC is ook het laatste project waar ik voor het NBTC aan heb gewerkt: de Holland (2.0) website. Aan vorige functies als Strategist/Planner/Buyer/Analyst Interactive Media bij Media Contacts en IPAN coördinator van het kennisgebied Online Marketing heb ik veel kennis en een groot Nederlands netwerk overgehouden. In New York verbrede ik mijn kennis en netwerk tot ver over de Nederlandse grenzen en Web 1.0. Regelmatig bezoek ik events zoals de NY Tech Meetup en 212NYC en conferenties zoals AD:TECH waar ik tevens spreker en jurylid van ben geweest.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dank voor de update Bas!

    Is het nu zo dat 212NYC met name de laatste tijd niet meer regelmatig wordt georganiseerd of is dit altijd al zo geweest? Wel top dat je dit soort namen gewoon als spreker op een 212 krijgt.


    5 april 2006 om 04:02
    BasPaauw

    Het is triest gesteld met 212NYC, John Battelle was een welkome afwisseling. Er zit totaal geen regelmatigheid in de organisatie van de avonden en dat heeft er nooit echt in gezeten. De eerste maanden begon men enthousiast met bijna ieder maand een event, waarvan 4 gesponsorde feesten, maar daarna deed zelfs de IPAN het nog beter dan 212NYC. Presentaties beginnen te vroeg, het publiek is ongeintresseerd, er is vrijwel geen tijd om te netwerken. De personen in het bestuur lijken hun functie vooral te hebben voor hun CV. Misschien moet 212 Amsterdam het eens hier gaan organiseren.


    5 april 2006 om 10:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!