Kranten binnen enkele jaren alleen nog maar online?
Volgens een recent onderzoek van Outsell zullen kranten binnen enkele jaren evolueren tot online media. Deze conclusie is gebaseerd op onderzoek onder uitgevers en lezers van kranten. Volgens het onderzoeksbureau bereiden uitgevers zich voor op een ‘publish once, distribute to many’ structuur. Hierbij wordt een onderwerp éénmaal aangemaakt, maar wordt op een voor de lezer specifieke manier gedistribueerd, bijvoorbeeld via print, online of mobile (via: Early Adaptors).
Op de site van Outsell zijn meer interessante onderzoeken te vinden waaronder een studie naar de nieuwsconsumptie van Amerikanen. Het rapport is na registratie op te vragen. Leden van Marketingfacts kunnen het rapport hier downloaden.
Kranten hebben een nieuws, entertainment en ontspanningsfunctie. Ik denk dat kranten evolueren tot publiekstijdschriften en een minder grote rol krijgen in de maatschappij. Desalniettemin zijn kranten een belangrijk ritueel in het leven van mensen. Dit duurt gewoon lang voordat dat om is. Minimaal een generatie. In de tussentijd wordt de krant natuurlijk wel steeds minder rendabel, dus ook al de uitgeverszijde gaat er nog e.e.a. veranderen. Maar van de ‘evolutie binnen enkele jaren’ is geen sprake. De komende tien jaar zou ik zeggen.