De betrokken kijker

14 april 2006, 08:21

Diverse mediabedrijven zijn momenteel druk doende om een verdienmodel te bedenken en te testen, waardoor zij on-demand en online-videocontent gratis aan de kijker kunnen aanbieden.

Afgelopen week werd al bekend dat de Amerikaanse televisiezender ABC binnenkort diverse premium content gratis online zal gaan aanbieden. Goedlopende televisieseries zullen dan een paar dagen na ‘traditionele’ broadcasting zonder geldelijke betaling op het internet te zien zijn. De gebruiker moet hierbij dan wel verplicht de aanwezige reclameblokken accepteren, aangezien doorspoelen ervan geen optie is.

Het betekent natuurlijk nog niet dat de kijker deze reclame-uiting(en) daadwerkelijk ziet. Het Amerikaanse bedrijf Ultramercial beweert hiervoor echter de oplossing te hebben. Om de gevraagde content gratis te kunnen bekijken, moet de internetgebruiker eerst verplicht door een aantal gesponsorde webpagina’s heen klikken. Deze interactie zou volgens hen de betrokkenheid van de consument juist verhogen:

“We know you started the ad and there are prompts that click you through, and we can track your engagement. The average time spent is 50 seconds across all advertisers. There is incentive to watch the ad and there’s goodwill behind the ad; what this ad does is it pays for everything.” (via: AdAge.com)

Volgens een Amerikaanse mediatycoon zou de traditionele televisiekijker daarentegen juist het aloude televisietoestel weer kunnen gaan verkiezen boven de ‘online’ mogelijkheden. En wel door de come-back van de ‘reality commercials’ uit de jaren ‘50.

Dit houdt in dat de huidige voorgeproduceerde reclameblokken niet meer vanaf ‘tape’, maar alleen nog maar ‘live’ worden opgevoerd. Door daarnaast ook nog eens in te spelen op hetgeen de kijker zojuist heeft gezien of nog gaat zien, zou men wegzappen voorkomen en ‘30 seconds of fun’ hebben.

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ronald ter voert

    @frank: had het inderdaad al ergens langs zien komen. dank voor je links 😉 Als het maar niet een soort improvisatie-act gaat worden, waarbij de vorm bijna belangrijker is dan de inhoud.

    @kjeld: jammergenoeg doet jouw link bij mij niets. Om irritatie te voorkomen lijkt me wenselijk dat de ads rekening houden met de context dan wel inspeelt op de behoefte/lifestyle vd gebruiker indien dat kan.

    De voorbeelden op de Ultramercial-site zelf zijn wat mij betreft niet representatief genoeg, aangezien het ‘platte’ voorbeelden behelst zonder dat ik door mij gevraagd content te zien kan krijgen. Ze willen het eind april introduceren op de Ad:tech beurs. Ben benieuwd naar de reacties tezijnertijd.


    14 april 2006 om 14:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!