Web 2.0 of Zeepbel 2.0?
Ieder zichzelf respecterend dagblad, tijdschrift of website heeft inmiddels wel een special over web 2.0 uitgegeven en als ze dat nog niet hebben gedaan, dan komt dat ongetwijfeld binnenkort. Afgelopen week opende Planet het dossier Web 2.0: zeepbel of nieuwe toekomst? en dit weekend was het de beurt aan NRC en NRC next. Dit naar aanleiding van de dit weekend gelanceerde wiki We the People waarin het probeert haar lezers aan te zetten tot het meewerken aan een nieuwe grondwet voor Europa.
In de discussie op The State of Web 2.0 werd al verwezen naar diverse overzichten van web 2.0 applicaties. Om door de bomen het bos te blijven zien heeft collega-blogger Marcel van der Heijden dit weekend de web 2.0 startpagina gelanceerd. Bookmarken die site zou ik zeggen!
Begin me wel steeds meer af te vragen: web 2.0 of zeepbel 2.0?
“Bookmarken die site zou ik zeggen!”
Bookmarken doen we tegenwoordig toch niet meer ;-P
Een erg beperkte (en on-web2.0 -achtige) lijst trouwens.
Ik was ook al aan het zoeken naar de RSS-feed van deze dochterpagina 😉
Nee, geen zepbel. Tenzij we maar “bubble 2.0!” blijven schreeuwen natuurlijk…
Marco wordt bubble 2.0 de insteek voor de dochterdag? Of wordt dat toch een positiever verhaal?
Haha, ja daar moet ik nog eens goed over denken 😉
Even ter info voor de niet-dochterbeheerders, ik ben gevraagd om samen met Nils Rooijmans a.s. zaterdag tijdens de Startpagina-dochterdag een workshop/presentatie te geven over web 2.0. Ik zal het overigens zeker niet negatief insteken. Sterker nog, ik geloof absoluut in de ontwikkelingen die we nu onder de noemer web 2.0 plaatsen. Waar ik nog niet helemaal over uit ben is de waarde van web 2.0 bedrijfjes. Ik mag hopen dat we hebben geleerd van de eerste bubble…
het is nu weer een exciting time op het web en dat is gewoon weer ouderwets fijn om daar bij te zijn…
Internet is steeds in ontwikkeling dus ik heb het niet zo op de term web 2.0 maar er is wel langzaam aan een hernieuwd vertrouwen ontstaan en de investeringen zijn weer aangetrokken.
Grote verschil met de periode voor de bubble is dat er minder extreem en meer overwogen wordt geïnvesteerd (al hoor je soms weer bedragen…). De ‘alles kan, alles mag, het kan niet gek genoeg’ cultuur heeft iig voor het overgrote deel plaatsgemaakt voor wat meer nuchterheid en behoudendheid.
De hype is er dus af en ik zie dan ook niet echt een nieuwe zeepbel op dit moment, wel vernieuwd vertrouwen en ruimte voor innovatie.
Web 2.0 is op dit moment inderdaad Bubble 2.0.
Als je een ballon rustig opblaast maak je er een mooie feestversiering van. Maar als je ‘m met een 1000 atmosfeer luchtdrukpomp probeert te vullen, knalt ie in no-time uit elkaar. En dat is precies wat er nu dreigt te gebeuren.
Het gedachtengoed achter Web 2.0 is al meer dan een decennium oud, en komt ’t beste rustig tot rijping. In januari 2001 publiceerde ik – in YmmY magazine 1Q01 – dit nog steeds toepasselijke ‘van oud naar nieuw’ lijstje:
Groot, groter, grootst >>> Goed, beter, best
Adverteren >>> Communiceren
Brand building >>> Identity Design
Concurreren >>> Samenwerken
Aanbodgedreven >>> Vraaggestuurd
Merk is wapen >>> Merk is deurbel
Hierarchie >>> Netwerk
Business Process Redesign >>> Back to the Roots
Kennis afschermen >>> Kennis delen
Kwantiteit >>> Kwaliteit
Werknemers werven >>> Medewerkers behouden
Salaris >>> Zelfontplooiing
Koffie >>> Chocomel
Eyeballs >>> Heartbeats
Declareren >>> Investeren
Filerijden >>> Telewerken
Deadlines >>> Lifelines
Aandacht trekken >>> Aandacht geven
Blije aandeelhouders >>> Blije medewerkers
Survival of the strongest >>> Survival of the fittest
Imago >>> Identiteit
Copyright >>> The right to copy, alter and re-use
Interessant lijstje Carl maar je moet deze toch even uitleggen:
Koffie >>> Chocomel
Voor de openBC leden: er is een Group over Web 2.0 aangemaakt met veel (inter)nationale links naar ‘Web 2.0’ bedrijven.
Toen ik dat lijstje ergens halverwege 2000 opstelde, was de Web 1.0 bubble nog druk bezig met barsten. En ik dacht toen dat ’t werken weer wat relaxter zou worden, en dat de liters koffie de ik elke dag naar binnen goot zou plaatsmaken voor een paar flesjes koele Chocomel.
Inmiddels zijn we zes jaar verder, en weet ik dat m’n lijstje in elk geval op dát punt de plank heeft misgeslagen 😉
Web 2.0 hype of zeepbel?
Het lijkt mij in deze discussie van belang onderscheid te maken tussen twee invalshoeken:
1) een technologische en culturele ontwikkeling van het www van statische en gesloten webpagina’s naar open systemen.
Dit is volgens mij het verschil tussen web 1.0 en web 2.0:
in web 1.0 moest je voor een artikel van een krant naar de website van die krant. Bij web 2.0 kun je diezelfde pagina opslaan en delen bij del.icio.us, op je eigen weblog, hem aanraden bij furl, bediscussieren bij newsvine, opnemen in je ‘gepersonlaiseerde krant’ bij netvibes, vergelijken met andere artikelen op Google News etc. Hetzelfde geldt voor diensten als Flickr: je kunt je foto’s daar bekijken en taggen, maar je kunt je flickrfotoablum ook automatisch laten vollopen op je eigen weblog. Kortom, het hele internet wordt een enorme database, en alle artikelen, foto’s, muziekbestanden daarin laten zich op allerlei manieren combineren op talloze webdiensten, webpagina’s.
2) is de vraag of er hiervoor ook succesvolle businesmodellen voor te vinden zijn. Ja, denken veel investeerders op dit moment, getuige de hausse aan bedrijfjes dat dit soort diensten aanbieden. Maar het feit of de ontwikkeling beschreven onder 1) al of niet om te zetten is in een zeer winstgevend bedrijf betekent nog niet dat de ontwikkeling zelf ook ten dode is opgeschreven. Hetzelfde gebeurde met de eerste dotcomhype: nadat de meeste in euforie opgerichte bedrijven failliet gingen, werd al snel geconcludeerd dat het dus ook wel niets zou worden met dat emailen, surfen en online winkelen. Dat is niet waar, er wordt nu meer gesurfd en gemailed en geonline winkeld dan toen de Nasdaq boven de 5000 stond (voorjaar 2000), alleen is er nu iets meer realimse over de vraag of dit ook betekent dat je vanuit het niets multimiljonair kunt worden.
Ik denk dat nu iets soortgelijks geldt: de technologische en sociologische trend (wat doen mensen precies met die nieuwe technologie) is van enorm belang, en of al die web 2.0 bedrijfjes daar al dan niet een commercieel succes van weten te maken heeft daar maar zijdelings mee te maken. Mijn devies zou dus zijn: staar je niet blind op de hoeraverhalen in de businesspress, maar bedenk hoe je als organisatie je voordeel kunt doen met deze nieuwe web 2.0 manier waarop je klanten het web gaan gebruiken.
Ik zie het meer als een gevoel van: “alles kan, deel, surf, kopppel, makkelijk!” , dus dat men nu het gevoel heeft dat iedereen flexibel kan werken op het web en de grens tussen offline en online vervaagd (mede door de hoge breedbandpenetratie)
@ Tanja: startpagina dochters kennen helaas hun beperkingen qua opmaak, hoeveelheid links, tags etc. De pagina is nog zeker niet volledig maar biedt voor de mensen die nog niet onwijs veel weten over Web 2.0 toch een hoop interessante links. Maar voor suggesties sta ik altijd open. De site heeft ook een link voor suggesties dus leef je uit 🙂
@ Marco: helaas zijn er nog geen RSS feeds voor dochterpagina’s beschikbaar (voor zover ik weet). Goed puntje voor de presentatie zaterdag 🙂
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!