Foodbloggers gaan offline
Het is een trend dat steeds meer bloggers met dezelfde interesse elkaar ook offline opzoeken. In navolging van de edubloggers en businessbloggers, werd afgelopen weekend in Utrecht de Eerste Nederlandse Foodbloggers Bijeenkomst gehouden.
Aan tafel zaten gastheer Dick Veerman en Aiko Faber van Foodlog, Aldo Wink van Dining & Wining, Ronald de Nijs van Zestz, Karin Luiten van Koken.Blogo, Petra de Boevere van Het Meisje van de Slijterij en Proost.Blogo, Mariëlla Beukers van Wijnkronieken en Ed Starren van de Wijnerij. Ik kon er zelf helaas niet bij aanwezig zijn 🙁
Wie geinteresseerd is in de details van deze bijeenkomst moet zeker bovenstaande weblogs eens bezoeken voor de verslagen. Absoluut ook de moeite waard om te bekijken is het videoverslag van Petra.
Iemand enig idee of er naast de edu-, business- en foodbloggers nog meer bloggers-bijeenkomsten zijn (geweest)?
Een uitgebreid persbericht over deze bijneenkomst is op te vragen bij elk der deelnemers. Het was in ieder geval voor herhaling vatbaar.
Jawel Marco,
Op datzelfde moment vond het grote “Cheffen.nl event” plaats. Dit masculinaire weblog – wat een samenwerking is tussen Sanoma Men’s Magazines, Mr. Kitchen en een groep specialisten op eet- en drinkgebied – had al haar redacteurs uitgenodigd. Allereerst voor een fikse brainstorm, gevolgd door een boottocht door de grachten van Amsterdam, waarna een aantal cheffen zich op het bereiden van het overheerlijke maaltijd hebben gestort. Een en ander uiteraard goed besprenkeld met de nodige mooie wijnen.
Een bijzonder leuke club mensen die, onder het motto ‘Gentlemen claim your kitchen!’ met volle overgave schrijven over eten, drinken en alles wat daarmee samenhangt. En uiteraard doet Wijnsuggestie.nl daar ook aan mee…
Groet,
Cuno
Cuno, valt er iets te melden over wat daar is uitgekomen?
Zeker.
SMM ziet een grote toekomst voor weblogging. Ze investeren in infrastructuur en een team specialisten. Dit doen ze niet alleen met cheffen.nl maar nog een aantal mangerichte weblogs.
Meer toegespitst op het onderwerp:
Koken en wijn is bijzonder hot onder mannen. De man is geen receptenkok. Hij wil snel maar uitgebreid met een imposante maaltijd komen. En daarbij een doelgericht wijnadvies (met wat achtergrondinformatie om aan tafel als kenner over te komen).
Met Cheffen.nl proberen we daaraan te voldoen. Met resultaat, in de testperiode, toen er nog geen seconde reclame voor cheffen.nl was gemaakt, waren de statistieken al niet meer bij te houden.
Het unieke karakter van de postings (we nemen geen nieuws over van andere sites) en de snelheid (minimaal 2 per dag) slaat aan.
Een groter aantal redacteuren (ipv 1 die de weblog draaiende houdt) die allemaal vanuit hun eigen discipline schrijven werkt erg verfrissend en stimuleert elkaar de kwaliteit hoog te houden.
En verder bleek aan het eind van de avond dat de zeer verrassende Corbieres met vlag en wimpel had gewonnen van de stijlvolle, maar complexe Bourgognes… 😉
Kijk, dat laatste mag ik graag horen 😉
Maar nog even terug naar Cheffen: is er ook bekend of er nu meer mannen dan vrouwen de site bezoeken? Ik heb zelf nog niet zo kunnen ontdekken wat er nu zo speciaal voor mannen aan is, vrouwen vinden Cheffen vast ook erg boeiend (ik in ieder geval wel.)
Mariëlla, dat hebben we nog niet onderzocht. En gelukkig kan je aan een IP adres nog niet zien wat het geslacht van de bezoeker is 😉
Wel wordt er voornamelijk alleen door mannen gereageerd op de artikelen.
Leuk om te horen dat je het boeiend vindt. Het mannelijke wat we proberen te bereiken gaat door middel van de schrijfstijl, kort en bondige receptuur, altijd oplossinggericht, geen open einden, onderwerpkeuzen, etc. Maar het is alleen maar goed als vrouwen zich ook aangetrokken voelen tot de site.
Hmm, we zullen hier maar geen discussie beginnen over typisch mannelijk of vrouwelijk: maar ik weet zeker dat er legio vrouwen zich aangetrokken voelen tot kort en bondig, oplossingsgericht, geen open einden etc… Marketing is dan ook niet mijn pakkie an, dat laat ik aan de experts over. Maar ik plaats er mijn vraagtekens bij!
Thx Cuno, boeiend om wat meer over de achtergronden te kunnen lezen!
En vwb dat rolbevestigingde denken achter de site: laten we nou maar toegeven dat vrouwen meestal veel praktischer – niet zo ‘open ended’ enzo – zijn dan wij!
Klopt Mariëlla, marketen is vaak ook generaliseren. Gelukkig zijn daar heel veel uitzonderingen op, anders zou het verdomde saai worden.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!