Webby Award voor Nederlandse muzieksite

9 mei 2006, 05:46

De Nederlandse muzieksite Fabchannel.com heeft gisteravond in New York een Webby Award gekregen. De Webby’s zijn de belangrijkste internetprijzen ter wereld. Fabchannel.com zendt concerten in Paradiso en de Melkweg uit op het internet.

Er zijn Webby’s uitgereikt voor websites op zakelijk, consumenten- en cultureel gebied in 69 categorieën. Er waren 5500 inzendingen uit veertig landen. The New York Times noemt de Webby’s de online-Oscars. Naast Fabchannel waren ook ING Direct en CoolCapitals als Nederlandse sites genomineerd.

Fabchannel.com was vorig jaar nog winnaar van de Europrix.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

12 Reacties

    chi666

    Zo zie je maar weer, ook gesubsidieerde projecten kunnen gewoon heel erg goed zijn. Het is niet enkel weggegooid geld, innovatie subsidies (Fabchannel komt voort uit Multimedia, dat weer een BSIK consortium is en geld heeft gekregen uit de MSIK innovatie regeling (aardgasbaten))


    9 mei 2006 om 07:10
    Stephan Fellinger

    Bij de SpinAwards 2003 wonnen ze bij ons ook een gouden SpinAward, in de categorie beste website. Goed om te zien dat onze jury er vroeg bij was ;-).


    9 mei 2006 om 09:37
    Kjeld Kahn

    Ben ik dan echt de enige die het een technisch slecht uitgevoerde site vindt?

    Probeer maar eens een deeplink te plaatsen naar een concert 😉

    De content is inderdaat erg goed… maar dat is die van het AD ook…

    Waarom is dit nou beter dan dat dezelfde content op YouTube of Google Video zou staan? (ja ze waren er eerder mee, maar we zijn nu verder dan 2003)


    9 mei 2006 om 10:37
    BasPaauw

    Toch jammer, geen Webby voor Cool Capitals. Het zou ook te mooi geweest zijn, zeker met Tripadvisor, Expedia, Lonely Planet en Google maps als concurrent.

    Je bent er trouwens al vroeg bij Marco, de officiële en uitreikingen zijn pas op 12 Juni tijdens de gala avond.


    9 mei 2006 om 12:35
    ErwinVanLun

    Het kan aan mij liggen, maar ik mis ff het business model van fabchannel.

    Ten eerst kan ik opnamen niet downloaden. Ook niet betaald. Ook niet de MP3’s. Ook niet de DRM’s. Ik wil best betalen, maar er valt nix te halen.

    Ik wil graag nog merchandising bestellen van deze band! Maar waar? Ik wil geld uitgeven. Maar het kan niet.

    Ik wil me nu graag aanmelden voor upcoming events. Ik wilde kaartjes kopen! Daar wil ik voor betalen! Maar waar?

    Ik wil me graag aanmelden voor de fanclub. Maar waar?

    Daarnaast mis ik nog meer:

    -Ik was hier en wil nog graag foto’s uploaden. Als geregistreerd bezoeker mag ik dit toch doen?

    -Ik vind deze videoregistratie fantatisch! Mag ik m raten, m n cijfer geven??

    Of ben ik gewoon weer eens veel te vroeg? Hier zijn we toch nu wel aan toe?


    9 mei 2006 om 13:39
    BasPaauw

    Geweldig die ongezouten Hollandse kritiek, zelfs nu Fabchannel een Webby heeft gewonnen doen ze het nog niet goed genoeg. Tuurlijk (dooddoener nummer 1) het kan altijd beter. Maar ondanks dat wil ik bij deze Fabchannel toch nog even feliciteren met deze geweldige prestatie.

    @ Kjeld Op sites als Google video en YouTube vind je hooguit illegale content van mindere kwaliteit en deze zijn daarom niet te vergelijken met Fabchannel. De website leent zich misschien niet voor deeplinks maar heeft wel een erg makkelijke navigatie. Als ik een compleet concert wil zien dan ben ik best bereid om twee seconden te zoeken.

    @ Erwin Is downloaden nog wel van deze tijd? Is gratis, legale verspreiding en altijd beschikbaar op breedband niet beter? Geld uitgeven kan je altijd bij Paradiso en de Melkweg en inde muziekwinkel. Fabchannel is een geweldig uithangbord voor deze twee uitbaters en de artiesten die er optreden. Dat er mogelijkheden zijn om bezoekers meer te betrekken bij de content van de site betekent nog niet dat dat per definitie beter is. De site is nu overzichtelijk en functioneel waar voor het bedoeld is. Ik denk dat het heel goed is dat Fabchannel zich twee keer bedenkt voor dat zij zich laten meesleuren in allerlei populaire hippe tools en extraatjes.

    Wellicht is de unieke content en de manier waarop het nu gebracht wordt op zich al genoeg. De Spin Awards, de Europrix.nl, de Prix Europa en de Webby awards denken daar in ieder geval wel zo over, nu Kjeld en Erwin nog 😉


    9 mei 2006 om 14:22
    media

    Haha, ja die is inderdaad sterk Bas. Misschien wordt het tijd voor het Marketingfacts kwaliteitskeurmerk 😉


    9 mei 2006 om 15:07
    ErwinVanLun

    @Bas: ha! Eens hoor. Maar ik zit gewoon te wachten op de volgende stap. Waar content leidend is en met de rest geld wordt verdiend. Niet alleen in de muziekbranche, maar in alle sectoren.


    9 mei 2006 om 15:23
    Indira Reynaert

    @Bas: ” Is downloaden nog wel van deze tijd?” Ja, ik wil wel zo’n concert op m’n i-pod! 🙂


    9 mei 2006 om 15:53
    BasPaauw

    @ Sjors Goed punt. Even rekenen 5.000 x 365 = 1.825.000 clicks per jaar (minimaal). Kosten 200.000 Euro. Kosten per click 200.000 / 1.825.000 = 11 cent per click (naar boven afgerond). Met deze Webby zullen de kosten per click nog wel iets lager uitkomen. En dat budget is inclusief productie, verspreiding, promotie en onderhoud? Geweldig! Waar kan ik tekenen? Wat mij betreft verdient dit een Marketingfacts! Kwaliteitskeurmerk!

    Het business model lijkt me een politieke discussie want het product valt in die culturele verantwoordelijkheids categorie. Uit hetzelfde artikel:

    Het bedrijf kan vier jaar achtereen rekenen op 200.000 euro per jaar. Alleen in Nederland heeft de publieke omroep al een budget van zo’n 700 miljoen per jaar.

    Toch verdient Fabchannel een zakcentje:

    De kwaliteit van camera’s is zo snel verbeterd dat we nu professionele beelden kunnen opnemen. Dat maakt het voor popgroepen interessant om er dvd’s van te laten maken en daar kunnen we nu wat mee verdienen.

    Bovendien wordt er gewerkt aan verbetering:

    Dankzij sponsoring kunnen binnenkort tien Amsterdamse zalen, onder meer van het Concertgebouw, De Balie en uiteraard Paradiso, een glasvezelverbinding krijgen en zo de allerbeste kwaliteit beelden op het internet beschikbaar maken.


    9 mei 2006 om 18:09
    ErwinVanLun

    @Marco: heel goed! Nederland is leidend in tal van innovatieve technologien: breedband, chatbots e.d. Laten we vooral die voorsprong behouden zodat de hoofdkantoren van dit soort bedrijven straks in Nederland zitten. Suc6, fabchannel


    11 mei 2006 om 05:58
    chi666

    Beetje laat, maar beter laat dan nooit. Eén van de zaken rondom FABchannel is het onderzoek dat men doet. Men gebruikt FABchannel voor allerlei audio en video bewerkingsonderzoek, o.a. vanuit Telematica Instituut als ik me niet vergis. Die subsidie is ook een onderzoekssubsidie (in het kader van de BSIK regeling). Vandaar dat het business model minder relevant is. Maar naar ik begreep willen ze er komend jaar wel een BV van maken, dat zou natuurlijk een heel goed voorbeeld zijn van onderzoek dat commercieel gaat en zichzelf gaat bedruipen.


    14 mei 2006 om 05:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!