The key to this business is personal relationships
Op Ad:tech San Francisco zei iemand tegen mij dat we eigenlijk in een heel vervelende branche zitten. Die uitspraak zit mij nu al een tijdje dwars. Onder de noemer Marketing worden de meest vervelende en storende boodschappen door de strot van de consument geduwt. En dat kan omdat de consumenten het accepteren. Maar wil niet iedereen dat de consument met plezier naar ons toe komt? Hoe krijgen we dat voor elkaar?
Don’t be Evil?
De meest rechtstreekse manier waarop de consument naar het product toe komt is op dit moment via Google. Succesvol vanwege hun bedrijfsmotto don’t be evil. Evil is echter een erg rekbaar begrip. Google bied alleen het beste alternatief. Voor een deel laten ze dat door de gebruikers bepalen, voor een ander groot deel bepaalt Google dat zelf. Google bepaalt de regels en diegene die daar het beste naar luisteren krijgen de meeste Googlejuice. Google houd daarmee een enorme industrie in stand waar zij zelf erg afhankelijk van zijn, zeker in het geval van paid search. Daarnaast werkt de organic search een compleet andere industrie in de hand die Google misschien niet bewust rijker maakt maar wel stimuleert. Kan Google de vele splogs en rssfeeds nog in de hand houden?
The future of search
The future of search is geen interessant onderwerp meer.
Is het niet gek dat search engines vol trots laten zien hoeveel verschillende resultaten er zijn? Als ik iemand iets vraag dan wil ik toch niet een enorme hoeveelheid antwoorden? Met search alleen kom je niet altijd meer het snelste aan het antwoord op je vraag. Terwijl Google steeds meer Evil wordt gaan individuele personen op zoek naar menselijke communicatie. Men creeert social communities en blogs. Men gaat op zoek naar “vrienden” met kennis van zaken. Via deze vrienden komen consumenten steeds meer en sneller aan het antwoord op hun vragen. De invloed van deze vrienden word steeds groter. De future of search zijn vrienden.
The key to this business is personal relationships
De consument weet steeds beter het verschil tussen commerciele en onafhanklijke informatie te onderscheiden. De consument gaat ook steeds meer begrijpen dat men er bij gebaat is als men een bepaalde hoeveelheid informatie geeft aan de producent. Om dit te stimuleren moet er een vertrouwensrelatie geschept worden tussen de producent en de consument. De producent moet een open gesprek met de klant aan gaan (Naked Conversations). De producent wordt zodoende een vriend van de consument.
Of zit ik nu te dromen?
Je gaat een heel eind in de goede richting volgens mij. Ja, de sleutel tot succes ligt in persoonlijke relaties maar niet noodzakerlijkerwijs in een directe relatie tussen bedrijf/producent en consument maar veel meer in relaties tussen consumenten onderling. Bedrijven kunnen daarin hooguit faciliteren en de relaties stimuleren. Geef ze een goed product, geef ze een verhaal en geef ze een omgeving waar men onderling informatie kan uitwisselen (positief en negatief). Dit zal voor het ene product eenvoudiger zijn dan voor andere producten. Het ene product is sexy genoeg om er een eigen omgeving voor te creeren (iPod, TomTom, Vespa, Heineken, etc), andere producten moeten het hebben van een thematische omgeving (zorgverzekeringen, schone energie, etc). Search zal in de toekomst alleen nog maar belangrijker worden. Niet op de manier zoals Google op dit moment waarbij het discutabel is wie de hoogste posities innemen in de zoekresultaten. Nee, in de nabije toekomst zal social ranking (ranking op basis wat andere consumenten vinden) meer aanhang krijgen. Yahoo! doet het op dat vlak goed en zal Google op termijn van de eerste plaats verdringen.
Het zal duidelijk zijn dat dit mijn persoonlijke visie is 😉
Bas, je bent
oeps, sorry voor die eerste reactie
@ Olger Helaas, die keynote heb ik gemist. Kan je daar iets meer over vertellen? Voor zover ik het begrijp heeft hij het voornamelijk over het nut van goed netwerken. Hoe vertaald dat zich in een producent – consument relatie?
@Bas
Hij legde uit dat je mensen nodig hebt om verder te komen. Praat met de juiste (zij de je verder kunnen helpen) mensen. Geen stoere verhalen over wat je allemaal hebt bereikt, maar meer wezenlijke zaken die je bezighouden. Klinkt misschien wat zweverig, maar dat was het zeker niet. Zeer inspirerend (uitstekende spreker) en een goede peptalk voor een tweede interessante, maar zware, dag.
Hij ging niet in op de relatie producent-consument.
Ik ben zelf als producent (e-commerce) een voorstander van een open en eerlijke relatie met klant (b2c of b2b). Bijvoorbeeld geen opgehoogde bezoekersaantallen, conversies enz. Gewoon de waarheid (althans, de waarheid van mijn webanalytics systeem…)
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!