Google Trends
Moet eerlijk zijn dat ik hier al heel lang op heb zitten wachten: Google Trends. Een tool waarmee het mogelijk is om de populariteit van een zoekopdracht in een bepaalde tijdsperiode te analyseren. Het is tevens mogelijk om een vergelijking te maken voor meerdere zoekopdrachten. Aardig is dat voor de pieken in de grafiek extra informatie beschikbaar is. Google Trends is gebaseerd op het reeds langer beschikbare Google Zeitgeist (via: Googleblog).
Dit is klasse! Interessant om concurrerende keywords mee te vergelijken in search volume. Jammer dat de aantallen er (nog) niet bij staan…
Leuke toevoeging. Wel grappig dat ik Groningen vaak terug zie komen als een top-region voor nederlandse zoekopdrachten zoals: speler,fok,kpn,eten,koken
Erg leuke tool inderdaad 🙂
@Paul: Een zoekopdracht hoeft uiteraard niet te betekenen dat iemand meteen populair is he 🙂
Wel grappig inderdaad om te zien dat de meerderheid meteen termen als ‘populair’ en ‘over het hoogtepunt heen’ of ’trend’ heeft.
Staan jullie er wel bij stil dat bepaalde zaken wellicht gewoon bekendheid genoeg hebben om rechstreeks heen te surfen of dat een trend bijv. vooral viraal opgepikt wordt?
in hoeverre verhoudt het inzichtelijk maken van deze informatie zich tot de vraag van de Amerikaans e overheid naar de gebruikte zoektermen bij Google. Google deed hier nogal moeilijk over enkele maanden geleden, dit was immers privacy gevoelige informatie. De experts waren het eens met Google. Maar hield Google de poot stijf om met deze tool te komen of is er echt een groot verschil?
Vraagje,
De locaties die weergegeven worden bij een vergelijk of een uiteenzetting. Zijn dat ook echt de locaties van de gebruikers of de geregistreerde adressen van het gebruikte ip-adres?
Wellicht zou dat verklaren waarom er soms hele vreemde plaatsen naar boven komen. Iemand hierboven haalde al een keer aan dat Groningen bij sommige zoekopdrachten VEEL als eerste bovenaan staat..maar zit ook daar niet een groot knooppunt van breedband?
Of weet niemand nog het antwoord hierop?
@Bouwhuis: het zijn inderdaad de plaatsnamen vanwaar de IP-adressen worden uitgegeven. Zo woon ik in Arnhem en wordt ik in dit soort analyses steevast geidentificeerd als iemand uit Groningen. Oftewel, die regioselectie kun je niets mee (helaas).
@Marco,
Thanx. Dat idee had ik al. Wilde het toch aanhalen zodat mensen zich er niet op gaan focussen..vindt het een beetje verwarrend deze informatie, helemaal gezien het feit dat je vanuit de marketinggedachte er dus NIETS mee kunt!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!