Nederlands advertentienetwerk voor weblogs gelanceerd
Al in december 2004 registreerde ik de domeinnaam blogads.nl. Je weet maar nooit riep ik destijds. Ik heb ruim 1,5 jaar tevergeefs gewacht op een Nederlandse partij die zich zou gaan richten op adverteren op en via weblogs waarbij wordt uitgegaan van de kracht van weblogs. Of men ziet geen brood in adverteren op weblogs of men begrijpt het medium onvoldoende. Ik denk dat laatste en ben derhalve begin dit jaar aan de slag gegaan met het opzetten van blogads.nl waarbij ik de naam en deels het concept van het Amerikaanse Blogads.com heb overgenomen. Alhoewel er geen zakelijk belang is, is dit wel in goed overleg gegaan met Miklos Gaspar en Henry Copeland van Blogads.com (nog bedankt voor de bemiddeling Bas).
Al snel vond ik in Jeroen Bertrams van Hyped.nl een ideale partner om het concept verder uit te werken. In het kort gaat Blogads.nl twee diensten leveren. Als eerste komen we met een volledig geautomatiseerd advertentiesysteem waarbij geinteresseerde weblogs zich kunnen aanmelden en waarmee adverteerders op CPM-basis tekst- en banneradvertenties kunnen inboeken (op basis van thema, bereik, tarief). Dit systeem moet een alternatief gaan vormen voor mogelijkheden als Google Adsense. Daarnaast zal Blogads.nl zich gaan richten op het organiseren en begeleiden van specifieke weblogcampagnes (denk aan voorbeelden zoals Bloggers in Amsterdam).
Als de techniek ons niet in de steek laat gaan we volgende week live. De eerste gesprekken met weblogs en adverteerders zijn inmiddels achter de rug en uiteraard hopen we binnen afzienbare tijd voldoende weblogs en adverteerders bij elkaar te kunnen brengen om adverteren op en via weblogs een serieuze push te geven. Naast de eerste zakelijke weblogs (waaronder uiteraard onze eigen weblogs), heeft inmiddels ook Stephan Fellinger van Blogo Media toegezegd met Blogads.nl te gaan samenwerken. Het begin is er, nu het vervolg!
Ben benieuwd Marco 🙂
Leuk initiatief!
Begrijp alleen die regels niet helemaal, of vind ze ietwat uit de losse pols. 2000 bezoekers per maand en 25 artikelen -> heb zelf een fotolog met 60.000 uniek per maand (400.000 views) en qua updates zo’n 8 a 10 per maand. Is dit dan opeens niet meer interessant aangezien ik onder het aantal artikelen zit,maar wel 30x zoveel bezoekers heb?
Heb me trouwens wel aangemeld, dat terzijde, ik hoor zowieso al bij een aparte doelgroep qua site, maar voor veel bedrijven toch zeker interessant lijkt me zo.
Tim, die criteria zijn inderdaad wat uit de losse pols en we zullen dan ook zeker de interessante blogs (nicheblogs) die niet voldoen aan deze criteria op verzoek toelaten. De criteria zullen we op termijn ook aanpassen maar om het voldoende interessant te houden voor de adverteerders zullen we een bepaald kwaliteitsniveau moeten hanteren.
Prachtig om dit pionieren te zien. Ik vind het een mooi initiatief waarvan ik verwacht dat het een enorme potentie heeft. Succes!
Marco bedankt voor je aanvulling, duidelijk en begrijpelijk.
Als er overigens advertentie/media/pr bureaus en adverteerders geinteresseerd zijn in evt. samenwerking (kan me voorstellen dat er wel interesse is in adverteren op blogs maar men niet de kennis/capaciteit heeft), dan staan we daar zeker voor open!
Ter aanvulling op Marco, zie ook de blogads.nl site: “Weblogs met meer dan vijfduizend unieke bezoekers per dag, of weblogs met een zeer specifieke, commercieel interessante doelgroep, verzoeken we eerst contact met ons op te nemen.”
Dit betekent dat we ook graag samenwerken met blogs die niet aan de “losse pols” criteria voldoen, maar wel voor een adverteerder interessant zijn. Verder is het nuttig om te weten dat Blogads.nl geen exclusiviteit vraagt. Daarom: interessante weblogs natuurlijk allemaal aanmelden.
Die tweeduizend bezoekers per maand is dat een uniek aantal bezoekers of gaat het om tweeduizend impressions per maand?
Overigens doet de rssfeed (die gedefinieerd is alternate) het nog niet echt ;). Maar op zich ben ik wel geinteresseerd :).
Marko, om alvast een voorschot te nemen op dit ongetwijfeld succesvolle initiatief; als Foodblogger zie ik een culinaire excursie naar Italie of Frankrijk wel zitten -:) Ik denk dat collega bloggers van mij zeker geinteresseerd zijn. Dit in navolging van het succesvolle ‘Bloggers in Amsterdam’ natuurlijk!
@Aldo: ik zal het in gedachten houden! 😉
@Rick: unieke bezoekers; welke RSS-feed bedoel je?
Als alternate staat er nu dit:
Lijkt me dat of de alternate in zijn geheel weg zou moeten of dat er een goede url naar de rss zou moeten komen ;).
Aha, nu begrijp ik het; dank voor de opmerking!
Congrats Marco op naar een mooie start!
Marco, Jeroen, veel succes
waarom cpm?
geen cpc, cpl, cps, cpX?
@Jason, Bas: dank!
@Hendrik-jan: wellicht komt dat nog wel maar om een aantal redenen (o.a. hoe om te gaan met klikfraude?) eerst maar eens beginnen met CPM-tarieven.
Hé, goed initiatief Marco!
Veel succes hiermee Marco,
Overigens is CPM ook zeer fraude gevoelig. Een geautomatiseerd systeem kan via proxy lists je site bezoeken, waar er extra views gegenereerd worden en dus onnodige kosten voor de adverteerder.
Er zijn een aantaal unieker en creatievere manieren die (bijna) alleen op weblogs kunnen en dus adverteren op weblogs zeer interessant zouden kunnen maken, in tegenstelling tot de traditionele banner 😉
Goed plan! Eigenlijk verbazingwekkend dat zoiets er nog niet was in Nederland. Maar ja ik heb inmiddels al ondervonden dat sommige dingen in Nederland echt verdomd traag doordringen. Een lange adem is vaak nodig. Ik vind het in ieder geval een perfect plan. Ik hou het in de gaten!
Ik ben met name benieuwd in welke adverteerders er gaan meedoen. Zo zou ik bijvoorbeeld never EVER van die Jamba kikkers op mijn site willen hebben om maar eens wat te noemen. Bij jullie grote Amerikaanse broertje zie ik in ieder geval voornamelijk adverteerders van het type dat ik dus WEL op mijn site zou toelaten. Is er bij jullie ook zo’n soort beleid?
Het ziet er in ieder geval netjes uit. Succes!
@Marco: weblogs bepalen zelf welke adverteerders ze wel/niet op hun site toelaten. Maar zover zijn we nog niet. Eerst voldoende bereik (door aangesloten weblogs) binnen een bepaald segment (bijv. marketing) om adverteerders ook geinteresseerd te krijgen. Maar zoals gezegd, als je het niet probeert weet je het ook niet. Adverteerders zijn zeker geinteresseerd in de grote weblogs (kijk naar Geenstijl, Retecool, Marketingfacts, etc); het is nu zaak om met een grote groep kleinere weblogs ook voldoende bereik te realiseren zodat ze ook interessant worden voor adverteerders.
Kijk… ik ruik een match 😉
Ik riep al eerder dat het verbazend was dat een dergelijk initiatief er nog niet was in Nederland. Goed initiatief waarmee heel veel succes mannen! Ik heb in ieder geval een weblog opgegeven.. ben benieuwd of hij toegelaten wordt 😉
Zeer goed initiatief Marco! Ik verwacht er veel van.
@Marco gaan jullie ook nog aan linkbuilding doen? Volgens mij is dat ook een business ‘on the rise’. Een beetje zoals text-link-ads.com die ik onlangs maar eens een kans op mijn site heb gegeven. Het leuke van die constructie is dat het totaal niet om impressies of clicks draait. Die links staan daar voor het opbouwen van link popularity. En ook dat is geld waard!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!