Belastingdienst valt in de prijzen

18 mei 2006, 03:31

De Belastingdienst heeft de e-Overheid Award 2006 gewonnen. De prijs ging dit jaar naar de beste Europese aanbesteding op ICT-gebied. Initiatiefnemer Kenniscentrum e-Overheid wilde zo overheid en bedrijfsleven tot samenwerking aanzetten. Andere genomineerden waren het Centrum voor Werk en Inkomen en de provincie Noord-Brabant.

De Belastingdienst kwam als winnaar uit de bus omdat voor de aanbesteding van een nieuw softwarepakket gebruik werd gemaakt van de zogeheten concurrentiegerichte dialoog. Hierbij wordt een aantal geschikte inschrijvers uitgenodigd om schriftelijk met de opdrachtgever een dialoog te voeren over hoe de opdracht zal worden uitgevoerd. De opdracht moet uiteindelijk gegund worden aan de inschrijving die economisch het voordeligst is.

Ondernemingen krijgen volgens de jury zo de mogelijkheid ‘actief mee te denken en ook alternatieven aan te dragen’ voor de opdracht. De interactie tussen de Belastingdienst en de marktpartijen verliep dankzij de gekozen methode ‘zeer goed’. De dienst slaagde er met succes in ‘om de aanbestedingen van papier naar praktijk te vertalen’, aldus de jury.

De e-Overheid Award en de overige Nationale ICT Awards werden dinsdagavond uitgereikt in Den Haag. De ICTRegie Award ging naar Peter Boncz, van het Centrum voor Wiskunde en Informatica, voor het ontwikkelen van nieuwe zoektechnieken. IZIT, een platform van Twentse zorgaanbieders, won de InnovatieSalon Award voor samenwerking en de NBL Award van Nederland BreedbandLand was voor Roessingh Research and Development.

Bron:

http://www.binnenlandsbestuur.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Cassandra

    Zelden heb ik een grotere flauwekul gelezen.

    De aanbesteding was kwalitief gezien een van de slechtste stukken die de Belastingdienst ooit geproduceerd heeft op ICT gebied. Zo slecht, dat ze zelf niet goed wisten wat ze moesten vragen.

    Vroeger, voordat er miljoenen aangevraagd worden om de ICT te “repareren” kwam zo’n stuk de deur niet eens uit.

    En nu knippert er niemand met zijn ogen.

    Het toppunt van onbeschaamdheid is dat ze die hitaat hebben laten invullen door het bedrijfsleven door middel van een “concurrentie gerichte” dialoog. En zoiets vult het bedrijfsleven gráag in, een betere kans om de buit binnen te halen is er niet.

    En die handelswijze wordt nu prijzenswaardig genoemd ?

    Door wie, door het bedrijfsleven ?

    Zou ik ook gedaan hebben hoor, in hun plaats, iemand moet het geld verdienen 🙂


    18 mei 2006 om 05:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!