De impact van draadloos internet op consumentgedrag

29 mei 2006, 04:30

Het Belgische Digimedia verwijst naar Fluid Lives, een onderzoek van Yahoo! en Isobar naar de impact van draadloos internet op het gedrag van internetgebruikers. De groei in draadloze toegang tot het internet stimuleert de tijd die online wordt besteed maar verandert ook de houding van de consument tot online marketing.

Het onderzoeksrapport constateert dat huishoudens met draadloze internettoegang de online ervaring verder in hun leven integreren; deze huishoudens eisen echter als resultaat hiervan een grotere relevantie en geloofwaardigheid van online reclame. Het Isobar netwerk onderzocht een aantal huishoudens in Europa, de Verenigde Staten en China. De steekproef werd gelijkmatig verdeeld over gezinnen en werkende, kinderloze stellen. Elk deelnemend huishouden werd voorzien van draadloze toegang tot breedband internet en twee laptops. Gedurende een aantal dagen werd het gedrag van de leden van het huishouden nauwkeurig gevolgd. Aanvullend inzicht werd geboden door een online enquête die werd ingevuld door 1679 respondenten onder de leeftijd van 50 jaar.

24/7 toegang

Draadloze toegang leidde tot een aanzienlijke vergroting van de tijd die door de deelnemers aan het onderzoek online werd besteed. Van de Europese gebruikers stelde 66% dat ze “in de toekomst 24/7 toegang tot het internet zouden hebben”. Terwijl de draadloze gebruikers gewend raakten aan internettoegang in verschillende ruimten binnenshuis, bleek dat ze een meer ontspannen en minder taakgerichte benadering aannamen, waardoor er meer gesurft werd en er meer impulsaankopen mogelijk werden. Gebruikers met draadloze toegang bleken een sterkere emotionele band met hun laptops dan met andere media-apparatuur te hebben en gingen steeds vaker online om routinehandelingen uit te voeren zoals het betalen van rekeningen, het checken van de weersverwachting en online shopping. Online was ook de eerste stap bij het zoeken naar informatie over mogelijke aankopen; dit werd gedaan door 88% van de Europese deelnemers aan het onderzoek.

Draadloze toegang thuis maakt een steeds snellere groei door en het rapport voorspelt dat het in 2010 voor de meerderheid van webgebruikers thuis beschikbaar is. Meer dan 38% van de Europese gebruikers met breedband thuis beschikt al over draadloze toegang.

Relevante reclame

Het ‘Fluid Lives’ rapport waarschuwt echter dat online reclame moet veranderen om de intiemere relatie van gebruikers met het internet te weerspiegelen. Wereldwijd gaf meer dan de helft van gebruikers aan dat online reclame “relevanter moet zijn voor waarnaar ik op zoek ben”. In Europa koos 48% van de onderzoeksdeelnemers voor humor als een mogelijke manier om hen sterker te betrekken bij creatieve implementaties. Het onderzoek concludeert dat naarmate online steeds meer in het huishouden geïntegreerd raakt, consumenten vaker een selecte groep merken zullen kiezen die ze voldoende vertrouwen om mee in zee te gaan. E-mail nieuwsbrieven kwamen naar voren als een van de meest betrouwbare en populaire vormen van online marketing. Veel consumenten ervaren merkgerelateerde nieuwsbrieven meer als service dan als reclame.

Bron: MSN Advertising

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Dick

    Intimiteit, cq. een natuurlijke manier van met elkaar ervaringen uitwisselen over een product is hét kenmerk van blogs. Ik geloof daar heel sterk in, ook al moeten de nieuwe vormen van campagnes in dat kanaal nog van de grond af worden uitgevonden (het zal in ieder geval meer zijn dan wat bannertjes).

    Marco, hoe gaat het eigenlijk met Blogads?


    29 mei 2006 om 07:22
    media

    Dick, ik zal eind deze week een update geven van Blogads. Er wordt aan de achterkant hard gewerkt aan werven van weblogs, adverteerders en de laatste puntjes vwb het admanagementsysteem.


    30 mei 2006 om 05:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!