Netto mediabestedingen voor het eerst in 4 jaar gestegen
De netto mediabestedingen zijn in 2005 met 1,6% gestegen tot € 4,3 miljard en zijn daarmee bijna terug op het niveau van het topjaar 2000. Dit blijkt uit het Jaarboek Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. De stijging is vooral toe te schrijven aan het herstel van de economie.
Van alle mediumtypen hadden alleen dagbladen en vak- en publieksbeurzen te maken met een daling van de advertentie-inkomsten. Ondanks de daling van de advertentie-inkomsten met 1,8% zijn de dagbladen de weg naar herstel ingeslagen. Vorig jaar bedroeg de daling nog 5,2% en in 2003 zelfs 8,1%. Televisie herstelde zich na een zwak eerste halfjaar waarin de bestedingen met 1,2% daalden. Uiteindelijk bleef de teller staan op plus 3% in een televisiejaar dat zich kenmerkte door discussies over overvolle reclameblokken en de komst van John de Mols Talpa.
De advertentie-inkomsten van de radiozenders stegen met 1,2%. Na de plussen van 9% in 2003 en 2,1% in 2004 lijkt de groei van dit mediumtype afgeremd te zijn. Teruglopende bezoekersaantallen bij bioscopen hebben niet geleid tot een daling van de mediabestedingen in dit mediumtype: + 7,6%.
De verdere digitalisering van de maatschappij heeft vooralsnog geen invloed op de mediabestedingen in printmedia. Op dagbladen na zagen alle persmedia hun advertentie-inkomsten voor het eerste sinds jaren weer stijgen. In 2005 werden 72 nieuwe publiekstijdschriften gelanceerd, de bestedingen namen toe met 2,2%. De vak- en managementbladen noteerden een plus van 1,6%, zij profiteerden onder andere van een toename van het aantal personeelsadvertenties. H-a-h-/nieuwsbladen hadden 0,9% meer advertentie-inkomsten.
De netto mediabestedingen van Out of home (o.a. abri’s en billboards) namen toe met 8,5%. Adresboeken zagen de bestedingen toenemen met 1,5%. Grootste stijger was internet: online display advertising nam toe met 46,5%. De magische grens van honderd miljoen euro zal in 2006 doorbroken worden. Vak- en publieksbeurzen zagen de bestedingen dalen met 0,3% en aan ongeadresseerde reclame werd 4,9% minder uitgegeven.
De in het Jaarboek Netto Mediabestedingen gerapporteerde cijfers komen tot stand via een onderzoek dat Nielsen Media Research ieder halfjaar uitvoert onder uitgevers en media-exploitanten in Nederland. Zij leveren hun netto advertentieomzet aan, inclusief kortingen, maar vóór aftrek van bureaucommissie. In het rapport wordt over de volgende mediumtypen gerapporteerd: televisie, radio, bioscoop, dagbladen, h-a-h-bladen, publiekstijdschriften, vak- en managementbladen, out of home, internet, adresboeken en vak- en publieksbeurzen en ongeadresseerde brievenbusreclame.
Bron: