Oranje-marketing stijgt naar recordhoogte
Met nog drie dagen te gaan voordat het WK voetbal in Duitsland begint, zijn al bijna 250 bedrijven WK-acties gestart. In totaal zullen zo’n vierhonderd Nederlandse bedrijven inhaken op de Oranje-gekte. Niet eerder probeerden zoveel bedrijven een graantje mee te pikken van een voetbaltoernooi aldus marketingdeskundige Charles Borremans (Draft) in het Financieel Dagblad.
Paul van Veenendaal heeft de afgelopen weken de beste WK-inhakers op een rijtje gezet en in samenwerking met Zibb hebben we daar een leuke poll van gemaakt.
De oranje-gekte wordt met de jaren erger. Kijk alleen naar de bouwmarkten. Je struikelt haast over de oranje-artikelen. Het leuke van de acties is de positieve sfeer die wordt gecreerd. We komen zo allemaal in een feeststemming. Nu maar hopen dat NL goed presteert!
Op de foto zie ik dat je zelfs je baard hebt laten staan voor het WK. De gekte kent inderdaad geen grenzen, zeker niet in Arnhem.
Niet te vergeten PricewaterhouseCoopers, die een speciale Cijfers van Oranje-website heeft ingericht. Prettig voor cijferridders en kommaneukers 😉
Even gekeken, het laatste nieuws is van 6 juni 2005, het item ervoor is van 5 juni 2004… Dat belooft veel goeds. Snap niet dat een organisatie als PWC hiermee voor de dag komt.
Waar is dat op gebaseerd?
Ik heb bij 2 van mijn eigen bedrijven ook campagnes draaien en heb nog tig ongebruikte Oranje-/ WK domeinen liggen.
Volgens mij kun je beter gaan tellen wel bedrijf NIET op 1 of andere wijze inhaakt. Ik moet gewoon afwegen welke campagne ik wel en welke ik niet mail om overkill te voorkomen (alsof dat nog te ontlopen is).
Wellicht een goede vraag voor Borremans vanavond tijdens de thema-avond van DeMeter. Robert of Paul, kunnen jullie hem deze vraag stellen?
Net terug uit A’dam. Dit betreft nationale acties (van bijv. Mercedes-Benz, Heineken etc). Dus niet de bakker op de hoek met oranje tompoezen.
Robert de Boer of Polle de Maagt zal straks een verslag online zetten.
Borremans ging er kort op in. Aantal acties wordt handmatig geteld (intern danwel extern). Huidige status (30 mei) was 239 acties, gebaseerd op eerdere jaren (o.a. 121 inhakers in deze periode in 2004 met een totaal van 253) komt men dan op 400.
Robert heeft een uitgebreid verslag van de (erg geslaagde) avond, ik heb ook wat aantekeningen gemaakt. Snel online.
Het was druk met de jonge Marketingfacters vanavond (Rob, Paul, Marcel, is dat niks young-MF?).
Paul, je was me net voor 🙂
Ben benieuwd; ook of er naast de kwantiteit ook is gekeken naar de kwaliteit van de WK-campagnes. Oftwel, welke WK-campagne is nu daadwerkelijk ook effectief geweest.
Young Marketingfacts? Klinkt niet gek maar we hebben binnenkort ook al Generation Next (powered by Marketingfacts) 😉
Met een Generation Next? In dat geval lijkt het me handig als ze de koppen eens bij elkaar steken 😉
Geen slecht idee, straks na het WK een kort rondje interviews met wat de campagnes nu daadwerkelijk hebben opgeleverd!
😛 Nee, met Oranje-index en effectiviteit Oranje campagnes.
Effectiviteit kan pas blijken na het WK, zoals Philip van den Berg van Vodafone al zei. Het is afwachten hoe ver Nederland in het toernooi komt. Wanneer Nederland al in de groepswedstrijden al wordt uitgeschakeld, zullen bepaalde wk acties geen effect meer hebben (cq uitgewerkt zijn)
Maar wat zijn de criteria?
Als ik alleen al denk aan alle telecom (web)shops en aanbieders, postorderbedrijven, LCD/HDTV acties, automerken, viral games, muziek, boeken, merchandise, bouwmarkten, drogisterijen, reisbureau’s, veilingen, pools, goede doelen dan zit je volgens mij zo op 1000.
Kasper, om nog even terug te komen op je vraag: in de MarketingTribune van 30 mei staat een kort artikel van Borremans over de WK 2006 monitor. Enkele van de definities die genateerd worden:
Campagne: een of mee reclame-uitingen voor een product of dienst waarin, zonder dat er sprake is van een nieuw product of een promotioneel aanbod, op enigerlei wijze gerefereerd wordt aan het WK 2006.
Prijsvraag: bevat een wedstrijdelement
Gratis weggever: een premium dat gratis verkregen kan worden bij aankoop van een product of dienst
Spaaractie: spaarsctiviteiten gekoppeld aan een product of dienst
Prijskorting: aanbieding van een product of dienst qwua prijs
Overige actietechnieken: andere acties, die niet tot de campagnes of een van de andee vier activiteiten behoren.
Het aantal geteld tot op 15 mei ’06 is dan:
campagnes: 19
prijsvragen: 57
gratis weggevers: 36
spaaracties: 10
prijskortingen: 17
overig: 5
totaa: 144
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. En inderdaad veel campagnes zijn pas de laatste weken, dus na 15 mei, gelanceerd.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!