Ravoo roept op tot boycot GeenStijl

27 juli 2006, 16:20

Joost Ravoo, communicatiemanager bij de Nederlandse Spoorwegen en communicatiemanager van het jaar in 2004 heeft al enige tijd ruzie met weblog GeenStijl. Dit weblog vergeleek Ravoo in een posting met nazi-icoon Goebbels. Ravoo blogt bij Commlog en reageert frequent in postings, met de nodige reacties op Commlog of nieuwe postings op GeenStijl tot gevolg. Olie op het vuur. Zie verder ook Stijlloze pr-blunders op Adfoblog.

Vandaag plaatste Ravoo een open brief op Comlog met daarin de oproep aan adverteerders om GeenStijl te mijden.

Hij wil komen tot een gedragscode van de Bond van Adverteerders (BVA) en zo de advertentie-inkomsten van GeenStijl drastisch doen verminderen. Ravoo heeft tevens gebeld met een aantal bedrijven die adverteren bij GeenStijl, waaronder Sony, Unilever, FBTO en Monsterboard met de vraag of ze zich bewust waren van de omgeving waar ze adverteren. Unilever stelt dat het “een onderwerp is waar we nu beleid van willen maken, en dan bedoel ik geen dikke rapporten. Binnen twee weken verschaffen we hier duidelijkheidheid over. Adverteerders hebben hun eigen verantwoordelijkheid en die nemen wij ook. Daarnaast zou het inderdaad goed zijn als ook de BVA hier een standpunt over formuleert.” De BVA zelf heeft nog niet gereageerd.

Welke kant het ook op gaat, dit wordt een klassieker die in communicatie-opleidingen ongetwijfeld frequent besproken zal worden.

Bron: Adfoblog.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

48 Reacties

    Roy Huiskes – chapter42

    tsja, op persoonlijke titel moet je goede vrienden zijn met Unilever en Sony wil je dat voor elkaar krijgen. Verder denk ik dat die beste man toch wel iets beters te doen heeft bij de NS als beetje geenstijl achterna zitten, maar goed, dit past wel goed in het zoveelste rijtje irritatis van de NS.


    27 juli 2006 om 16:38
    Jan-Willem

    Ik vind dit toch wel een zeer slecht stukje PR van de NS. Als je al een slecht imago hebt, en dus makkelijk te pakken bent dan kun je je sowieso beter niet op zulk glad ijs bewegen.

    Les 1 op internet is dat je geen gelijk hebt, ook al heb je gelijk. Wij adviseren bedrijven ook altijd om niet te reageren op publiekelijke kritiek, behalve waar het een valse weergave van feiten betreft. Dan is het verstandig om die feiten recht te zetten (eenmalig, niet gaan drammen) en te wijzen op de feitelijke onjuistheden, zonder verder op eventuele meningen in te gaan. Is je produkt slecht zoals in dit geval waarschijnlijk de mening van velen is, dan heb je niet veel te winnen, is het produkt goed dan zullen andere reageerders je verdedigen en trekken de lezers wel hun eigen conclusies. De kunst is om subtiel de discussie de goede richting te lijden zonder dat dit er dik bovenop ligt.

    Les 2 is toch wel dat je je ego er buiten laat. Hoe moeilijk en vervelend het ook is als je persoonlijk wordt aangevallen, haal diep adem, tel tot tien en alweer verbeter de feitelijke onjuisten en laat het daarbij, de lezers zullen weer zelf hun conclusies trekken, des te harder je er tegen in gaat des te meer ze zullen neigen naar een negatieve beeldvorming.

    @Albert

    Als het om de inhoud van Geenstijl te doen is dan is de weg naar de rechter communicatie strategisch mijns inziens de enige juiste weg. En doe het dan ook voor je jezelf voor schut gezet hebt. Zoals Joost het nu gedaan heeft komt het vooral kinderachtig over wat ook weer een negatieve beeldvorming tot resultaat heeft.


    27 juli 2006 om 19:01
    Pieterjan

    Lijkt me lichte zonnesteek/zomerhype, wat een draak van een artikel van Joost Ravoo. Ravoo gooit met modder, Geenstijl gooit met modder. Vroeg of laat komt er dan een nazivergelijking bij. Was Geenstijl niet als eerste geweest met de WOII vergelijking, dan was dit vast wel Ravoo geweest gezien zijn stijl. De NS moet Ravoo van het schooplein trekken, en klein kind Geenstijl vermanend toespreken. Komt al sinds jaren 70 voor, dit soort relletjes over columnisten en hun onderwerpen.


    27 juli 2006 om 19:09
    Sander Zuidema

    Je kunt het leuk vinden of niet, maar websites als Geenstijl zijn ‘here to stay’ en hoewel niemand graag op dergelijke sites voor schut gezet wordt denk ik dat enige zelfreflectie en relativeringsvermogen aan de kant van Ravoo wel op zijn plaats is.

    Er is naar mijn weten geen bedrijf in Nederland met een slechtere reputatie dan de NS. De dienstverlening blijft zowel kwalitatief als qua betrouwbaarheid ver achter bij wat redelijkerwijs verwacht mag worden. Regelmatig kampt de NS met weer-gerelateerde problemen waar andere landen geen last van lijken te hebben. Als het geen bladeren op de rails zijn (waarom hoorden we daar vroeger nooit klachten over?) dan is het wel de warmte.

    Fatsoenlijke, schone zitplaatsen in de trein zijn – ook in de eerste klas – uitzonderingen geworden. Op diverse trajecten mag je al blij zijn als je niet hoeft te staan. De keren dat de aanwezige conducteurs daadwerkelijk de moeite nemen om alle treinreizigers op geldige vervoersbewijzen te controleren zijn wekelijks op de vingers van één hand te tellen. Er wordt gesneden in de hoeveelheid trajecten en het aantal ritten dat op bepaalde trajecten gereden wordt. Zelfs op lange ritten (bv Groningen-Amsterdam) was lange tijd geen enkele mogelijkheid tot de aanschaf van drinken en ‘versnaperingen’ (toegegeven, mooi dat de NS dat woord van de Nederlandse taal zo lang in stand heeft gehouden). Slechts door creatief met cijfers te zijn en reizigers massaal hun aansluitende trein te laten missen worden de vertragingen op papier (tot een m.i. nog onacceptabel nivo) verminderd. De prijzen van treinkaartjes lijken inmiddels omgekeerd evenredig aan de plezierige reiservaring geworden.

    Hoe graag de NS en de overheid het ook willen: alle recente ontwikkelingen rondom de NS ontmoedigen alleen maar de overstap van auto naar openbaar vervoer in de hoogst mogelijke mate. Indien het bedrijf tot over haar oren in de rode cijfers stond was deze wrange boodschap misschien nog te verkopen, maar naar mijn weten boekt de NS al enkele jaren op rij zeer gunstige resultaten. Iedereen begrijpt dat de situatie bij de NS niet van de ene op de andere dag kan veranderen, maar op deze manier verkoopt de NS een onverkoopbare boodschap en denk ik dat Ravoo zich beter kan richten op belangrijkere zaken dan het dwars proberen te bomen van een satirische website die hem het leven zuur maakt.

    Joost, als je dit leest: geef gewoon toe dat het momenteel niet goed gaat, leg uit waarom dat zo is en wat er daadwerkelijk gedaan wordt om de situatie te verbeteren. Geef een indicatie vanaf wanneer die verbeteringen hun vruchten af zullen werpen. Het aanbieden van internet en televisie in de toekomst is de eerste goede stap van de NS sinds tijden en ik hoop dan ook van harte dat hier een nieuwe koers mee in wordt gezet. Nu nog de PR die bij een dergelijke ontwikkeling zou passen. Als Ravoo ballen heeft adverteert de NS binnenkort op geenstijl met een aanbieding voor 3 weken stijlloos reizen door Nederland.


    27 juli 2006 om 19:26
    evroekel

    @Jan-Willem: Mooie lessen, maar moeilijkheid zit er inderdaad in je er aan te houden als partijen het bloed onder je nagels vandaan halen. Ik kan mij voorstellen dat het dan een hele uitdaging is alleen de feiten te corrigeren.

    @Pieterjan: Het verbaast mij dat de directie van NS hier nog niet heeft ingegrepen en Ravoo in jouw bewoording van het schoolplein haalt. Het geheel heeft een negatieve uitstraling op de NS, dat kan je toch niet zo laten doorgaan? Waarom grijpt men niet in?


    28 juli 2006 om 04:08
    venturo

    Erik, omdat Ravoo blogt op persoonlijke titel? 🙂


    28 juli 2006 om 04:40
    Jelle Bos

    @ Albert, dat is inderdaad zo.. maar als je de afgelopen posts hier leest, zie je dat iedereen Joost associeert met de NS. Kan niet goed zijn lijkt mij, want volgens mij doen veel meer mensen dat.


    28 juli 2006 om 04:50
    Bastiaan

    Joost, 1 tip voor je.

    “Als je geschoren wordt moet je stil zitten.”


    28 juli 2006 om 05:00
    nikao

    Hij blogt welliswaar wel over een persoonlijke titel, maar het onderwerp is toch de NS of niet?..

    ingrijpen zou ik zo zeggen…


    28 juli 2006 om 05:04
    Joost

    Hoewel Geenstijl ver gaat, hebben ze het tot nu toe altijd aan het rechte eind.

    Mensen die klagen over Geenstijl (“ze publiceren mijn telefoon nummer!” etc) zijn vaak niet de slimste.

    En het gedrag van Joost Ravoo (een schande die man voor al zijn naamgenoten) als communicatie specialist is lachwekkend. Hij zou op staande voet ontslagen moeten worden bij de NS, maar het is daar toch een ambtenarij, dus dat duurt wel even.

    En dat Unilever nog serieus op de vraag van deze persoon ingaat is lachwekkend, maar zal zijn gedaan omdat het misschien oude studie genootjes zijn. De persoon bij Unilever is goed terecht gekomen, en Joost Ravoo zit opgescheept bij de NS…


    28 juli 2006 om 05:16
    Henkjan

    @ Jan-Willem

    Erg nuttige tips maar mijn ervaring is dat dat ego wegstrepen inderdaad erg moeilijk is voor sommige mensen. Ravoo is wat dat betreft klassiek en het is volgens mij pr les 1 dat je dat ego thuis laat.

    Opzich niet heel dom van Ravoo om een dam in de geldstroom op te werpen. Als dat lukt heeft GS wel een echt probleem.


    28 juli 2006 om 05:44
    joost canters

    Wat een kleinzielige mafkees is het toch, die naamgenoot van mij (hoi ook Joost @ 9.16 uur). Adverteerders bellen met de vraag of ze alsjeblieft niet meer willen adverteren op een website waar je ruzie mee hebt…tjongejongejonge. Als ik bij de NS iets te zeggen zou hebben, dan flikkerde ik die Ravoo eruit. De man maakt namelijk niet alleen zichzelf maar ook het bedrijf belachelijk met zijn kinderachtige gedoe. Ga aan het werk man! Als iemand het druk heeft in dit land, dan is het wel degene die het imago van de NS moet opkalefateren, lijkt me. En dat staat nog los van het feit dat hij Geenstijl aardig in de kaart speelt, en daarmee ook de bedrijven die op dat weblog adverteren.


    28 juli 2006 om 05:45
    joost canters

    @Henkjan – Opzich niet heel dom van Ravoo om een dam in de geldstroom op te werpen. Als dat lukt heeft GS wel een echt probleem.

    Geloof je het werkelijk? Ten eerste zal het met die dam wel meevallen: zelfs Kate Moss kan nog steeds volop aan de bak. Ten tweede hebben ze niet zo gek veel geld nodig om de boel draaiend te houden. Ik denk niet dat GS zich vlotjes zal laten wegpesten door een mafkees als Joost Ravoo, eerder zal het hoongelach vanuit het roze kamp aanzwellen bij iedere rare kronkel die Ravoo nog in petto heeft.


    28 juli 2006 om 05:50
    Henkjan

    @ Joost Canters

    Ik denk niks. Weet alleen dat je een organisatie welke dan ook kunt treffen door aan de geldstroom te komen. Lukt Joost dat dan hebben ze meer last van hem dan via een rechtzaak of wat voor publiciteitsgenererende acties dan ook die alleen positief voor GS uitwerken.


    28 juli 2006 om 05:58
    Colin

    Buiten de acties van Joost Ravoo om, die ik als uiterst kinderachtig en kortzichtig betitel, proef ik wel steeds meer weerstand tegen het stijlloze karakter van GS.

    Het heeft ze groot gemaakt, maar nu ze dat zijn lijken steeds meer mensen het bijbehorende verantwoordelijkheidsgevoel te missen. Met name de berichtgeving omtrent het prive-leven van niet-publieke mensen (denk aan de administratie juf, de Deloitter) stoort een steeds groter wordende groep.

    Als organisatie zou ik niet 1-2-3 geassocieerd willen worden met deze berichtgeving en ik zie dan ook echt een kans voor Ravoo om deze organisaties aan het denken te zetten. Tevens creeert GS op deze manier ruimte voor een actualiteitenblog met een stukje meer research/diepgang, die zich afzijdig houdt bij het beschadigen van het leven van (niet-publieke) individuen.


    28 juli 2006 om 06:17
    Arnout Veenman

    Geweldig. Ik mag die Ravoo wel. Het imago van de NS is zowiezo beneden elke peil, dat maak ik zelfs op uit de reacties hier, waarbij ik zelf van mening ben dat het niet zo heel ernstig met de NS gesteld is, echter is perceptie hier ook weer belangrijker dan de realiteit.

    De vete met Geenstijl zorgt er voor dat de NS weer onder de aandacht (van veelal decision makers) komt en daarnaast heeft Geenstijl ook een aantal keer de kostenvergelijking tussen trein en auto genoemd, zoals Ravoo die voorstelde. Na een tijdje blijft het hele verhaal maar deels hangen, waaronder de kostenvergelijking tussen trein en auto.

    Hoe dan ook, ik denk dat dit zelfs goed voor de NS is. Goede zet van Ravoo!


    28 juli 2006 om 06:22
    Roy Huiskes – chapter42

    Eerlijk gezegd geloof ik er helemaal geen snars van dat dit ook maar ergens goed is voor de NS. Het was een organisatie met hufters die continue je aansluiting lieten missen, maar nu blijkt weer dat ze ook nog stapel van de hufters op een hoger niveau hebben zitten. Ik denk dat vooral dat blijft hangen.


    28 juli 2006 om 06:25
    Arnout Veenman

    Wat de NS nodig heeft is een management team met ballen om er voor te zorgen dat de huidige problemen worden opgelost, Ravoo bewijst naar mijn idee dat hij ballen heeft met deze actie. Dus al zijn het een stelletje hufters, zelfs op hoog niveau, wel hufters met ballen.

    Verder gaat het vooral om perceptie en niet om de realiteit, bij de trein heb je ‘vertragingen’ en op de weg heb je ‘files’, echter lijkt men het verschrikkelijk te vinden om één keer per week last van te hebben en van laatste vind men het blijkbaar dood normaal om er één keer per week geen last van te hebben.

    Terug naar het marketingaspect, realiteit en perceptie, wat je wil onthouden is niet wat je gaat onthouden, die keuze maak je niet zelf, maar ligt simpelweg vast in de denkpatronen die we als mensen hebben, waardoor bepaalde zaken (collectief) beter worden onthouden. Daarnaast is ook het handelen niet gebaseerd op ratio, mensen gaan veelal op hun gevoel af. Als je op die beiden goed weet in te spelen, ookal betekent dat ze je ‘bewust’ een stelletje hufters vinden, dan kunnen ze alsnog volledig tegen ratio in handelen, naar wat jij wil en zelfs op de wat langere termijn op je hand zijn.


    28 juli 2006 om 06:37
    Peter Bonjernoor

    Ik snap dat Ravoo niet blij is met de aandacht op GeenStijl, maar hij heeft het er zelf naar gemaakt door op het zich persoonlijk aan te trekken, in plaats van als PR-man van de NS. Voor een site als GeenStijl is dat een inkoppertje om hem helemaal af te drogen. En zolang Ravoo niet professioneel genoeg is om daar mee om te gaan heb ik absoluut geen medelijden met hem.

    @Albert – het is wel een beetje stijlloos ™ om eerst zelf een vergelijking met Mussolini te maken, en dan te gaan klagen dat je zelf met Göring vergeleken wordt.


    28 juli 2006 om 06:43
    Andriol

    GeenStijl boycotten is zinloos en achterbaks. Maar de adverteerders wijzen op de stijlloze omgeving waarin hun uiting/merknaam etc.. te zien is vind ik wel nodig. Kom op Joost, stuur je bericht door naar alle grote mediabureau’s, naar Google Adsense, naar de RVD etc. Adverteerders hebben het recht om te weten in welke setting ze adverteren. En GeenStijl moet door gaan, maar dan wel op eigen kracht en/of adverteerders die wel deze GeenStijl setting waarderen.


    28 juli 2006 om 07:00
    ernstdirkzwager

    Fantastisch hoe Geenstijl het toch elke keer weer voor elkaar krijgt.

    Na je eerste bezoek aan Geenstijl, weet je direct wat voor vlees je in de kuip hebt. Ze brengen nieuwtjes (veel non-nieuws overigens) met een enorme knipoog en stellen rake vragen, doen geestige suggesties en zetten de lezer met en lach aan het denken. Zo nu en dan wordt er iemand tot op het bot afgezeken. Vaak terecht, soms ook niet.

    Iedereen die tot nog toe boos heeft gereageerd, de rechter erbij heeft gehaald, een boze voicemail bij geenstijl heeft ingesproken of op welke manier dan ook de media heeft geprobeerd te gebruiken om Geenstijl eronder te krijgen, is grandioos onderuit gegaan. Voicemails, reacties, brieven, posts, foto’s en soms zelfs persoonsgegevens worden op Geenstijl geplaatst. Je mag na verloop van tijd verwachten dat men dus op de hoogte is van de kracht van Geenstijl. Iedere keer als Ravoo gefrustreerd reageert is het koren op de molen van Geenstijl. Bij iedere posting van Geenstijl zakt Ravoo nog iets dieper en met hem de NS. De arme man is blind van woede en staat om zich heen maaiend in het drijfzand, terwijl iedereen weet dat als je teveel beweegt het zand zou tot boven je kruin zit. Arme man.


    28 juli 2006 om 07:09
    Gilles

    Het enige wat ik mij afvraag is of de heer Ravoo het niet al veel te druk heeft met blaadjes op het spoor… Oh wacht, ik bedoel natuurlijk sneeuw… Nee! Wacht, de warmte! Ja!


    28 juli 2006 om 07:19
    venturo

    @Peter, ik klaag niet maar stel vast. Ik vond de discussie juist vermakelijk. Daar is hier geen sprake van. Een uit de hand gelopen srijd die allen maar verliezers opleveren kan.


    28 juli 2006 om 07:22
    Peter Bonjernoor

    @Albert – ik meende enige wrevel te bespeuren in het feit dat je er zowel hier als op AdfoBlog de link geplaatst had. Ook ik kan me vergissen… 😉


    28 juli 2006 om 07:32
    venturo

    @ Yme zijn we het toch een keer eens. In het algemeen kan je kwetsbaar opstellen een manier zijn om de gunst van het blogpubliek te verwerven. 🙂


    28 juli 2006 om 08:40
    Roy Huiskes – chapter42

    de manieer waarop hij de 1e keer reageerde heeft niets te maken met kwetsbaar. Dat was gewoon net zo hard terugschoppen als dat hij geschopt is. Ook getuigd het feit dat de beste man nu op vakantie is niet van heel veel lef, eerst de discussie aanzwengelen en daarna zelf pleitte zijn…


    28 juli 2006 om 09:03
    Yme Bosma

    Albert, een bedrijf/merk is juist kwetsbaar wanneer het NIET aan de converstatie meedoet. Dus dat zou nooit mijn advies zijn.


    28 juli 2006 om 09:46
    joostcantes

    @HenkJan 9.58

    Ik denk eerlijk gezegd dat deze actie van Ravoo op zich ook wel als publiciteitgenererend kan worden gezien… En niet bepaald ten gunste van hemzelf. Heb je die “brief” aan zjin Oma gezien op commlog? Het is zo tenenkrommend dat je bijna gaat denken dat het een hoax is van Geenstijl zelf.


    28 juli 2006 om 09:53
    Martijn

    Interessante casus! Meneer Ravoo slaat lekker om zich heen nu. Het is alleen al weer een behoorlijk tijdje stil aan de GeenStijl kant. Wanneer reageren zij weer op hun site? En zouden er juridisch mogelijkheden zijn om Ravoo aan te pakken wegens smaad?


    28 juli 2006 om 10:24
    venturo

    Yep Yme, GeenStijl is trouwens opmerkelijk rustig. Zou er overleg geweest zijn tussen NS bestuur en de Telegraaf Holding?


    28 juli 2006 om 12:10
    RubZie

    Yme heeft wel een punt: je moet meedoen aan de conversatie. Dat is echter niet wat hier is gebeurd. De NS doet niet mee, Revoo doet op persoonlijke titel mee en verlaagt zich in zijn uitingen tot een echt heel bedenkelijk niveau.

    Wat hij wel had kunnen doen, was een volwassen en positieve reply schrijven op de aanval(len) van GeenStijl. Daarmee had hij kunnen aantonen wat voor bedrijf de NS is.

    Nu heeft hij niets anders gedaan dan zichzelf, en daarmee voor veel mensen zijn wergkever, belachelijk gemaakt.

    Tot slot: Oproepen tot een boycott valt wat mij betreft niet onder “joining the conversation”, maar onder “killing it”.


    28 juli 2006 om 12:40
    Yme Bosma

    Ruben, dit is juist wel de conversatie. Zeker ook de boycott. Ik zeg niet dat Joost deze conversatie slim voert, maar het is wel degelijk onderdeel van de conversatie. Sterker nog, hij betrekt zelfs een hoop anderen bij de conversatie.

    En ook de NS doet mee, persoonlijke titel of niet. Dat onderscheidt is (richting het algemene publiek) niet echt relevant (meer).


    28 juli 2006 om 12:59
    Arnout Veenman

    @joostcantes: Dat GeenStijl hier samen met Ravoo loopt te hoaxen (guerilla marketing) is ook iets wat al bij me opgekomen was. Door precies de juiste elementen in de berichten op te nemen, kun je vrij nauwgezet de massa beinvloeden op de manier zoals je dat wenst.


    28 juli 2006 om 13:04
    venturo

    Erik, ik ben inmiddels bang voor een hele grote HOAX…een Geen Stijl/NS campagne om de opvolger van Joost Raveau te vinden of zo 🙂


    28 juli 2006 om 16:28
    evroekel

    @Albert: Dat zou een goed geregiseerde stunt zijn! Ook dan een communicatie-klassieker 😉


    28 juli 2006 om 17:05
    Kasper Katje

    Helaas durfde Marketingfacts het niet aan, dan maar geen nieuwe Cronan voor Marco 😉

    Misschien eerder getuigend van gezond verstand en volwassen gedrag. GS banners zou ik hier ook volledig misplaatst vinden.


    28 juli 2006 om 21:10
    Hoxha

    @Kasper Katje: Wat is er mis met onze banners? Verklaar je nader. Wij doen ‘put your money where your mouth is’. En dankzij die campagne werden we uitgerekend op zaterdagochtend alweer gebeld door nieuwe adverteerder…

    Ter opbouwende kritiek:

    Op de Adfosite staat een telefoonnummer voor adverteren. Ik belde Adformatie, kreeg duidelijke bezoekcijfers, duidelijke prijzen, goed aanbod en binnen 60 min was deal rond.

    Adverteren op Marketingfacts: Ik zag geen telefoonnummer, deed ’s ochtendsvroeg linksubmit, mailde voor zekerheid nog maar eens. geen gehoor. Twijfelde of ik dan maar zou commenten. Vervolgens ergens in de middag teruggebeld. Nog steeds geen prijzen of duidelijk voorstel. Alleen iets vaags van dat ‘ik teruggebeld’ zou worden omdat Marco in italie was. Vervolgens niets meer gehoord. Al waren we Satan de Grote zelf. De mate van professionaliteit laat je niet van de klant af hangen natuurlijk.

    Dat is natuurlijk nogal ironisch gezien eerder bericht over onbereikbaarheid Postbank ea.


    29 juli 2006 om 08:24
    Peter Bonjernoor

    @Dominique – Jullie zijn niet Satan de Grote, maar het is wel een erg lelijke banner… 😉

    Los daarvan is Marketingfacts natuurlijk niet zoals Adformatie een commercieel bedrijf. Het is een persoonlijk weblog van ene Marco Derksen, die inderdaad nu even in Toscane van zijn welverdiende rust zit te genieten. Als hij terug is zal hij ongetwijfeld contact met je opnemen.


    29 juli 2006 om 08:56
    Peter Bonjernoor

    Sorry, ik bedoel natuurlijk Ambroos… 😉


    29 juli 2006 om 09:24
    media

    Jeetje, wat een commotie in adfo-land!

    Zal later dit weekend wel de discussies hier (en elders) in detail lezen maar hierbij alvast een korte reactie op mijn (onbedoelde) rol in het geheel. Ik heb gisteren naar aanleiding van een korte situatieschets van Erik aangegeven dat Marketingfacts wat mij betreft gebruikt kon worden voor een open dialoog tussen GS en adverteerders. Voor zover ik het van een afstand kan beoordelen (en nogmaals zonder alles in detail te hebben gelezen) heeft Joost Ravoo Commblog van Adfogroep gebruikt (of misbruikt?) om een persoonlijke vete uit te vechten met GS.

    Ik heb begrepen dat GS daar uiteindelijk van heeft afgezien maar dat er wel interesse was om een commerciele banner te plaatsen voor een aantal dagen. Commerciele banners wil ik zelf altijd eerst beoordelen op relevantie voordat ze worden geplaatst. Zo weiger ik banners voor datingservices voor hoog-opgeleiden (om maar eens een voorbeeld te noemen). Advertentie-inkomsten zijn namelijk nooit een doel op zich geweest voor marketingfacts dus kijk ik liever of het past bij marketingfacts dan dat ik een paar extra euri’s verdien. En aangezien ik op dit moment geniet van mijn vakantie in Toscane kon ik niet eerder reageren dan nu. Zelfs niet voor GS 😉


    29 juli 2006 om 10:59
    Eric

    “Hoewel Geenstijl ver gaat, hebben ze het tot nu toe altijd aan het rechte eind” roept Joost een stuk hiervoor.

    Pardon? Ze hebben voor de rechter geen bakzeil hoeven halen, dat is iets heel anders. GeenStijl zoekt namelijk niet de grenzen op, maar formuleert het zo dat er veel gesuggereerd en weinig gezegd wordt waarna de reagerenede lynchmob het mag afmaken. GeenStijl beschadigt daarmee met grote regelmaat personen, maar dat is blijkbaar geen enkel probleem. Ik ben verbaasd over het grote aantal reacties in de trant van “Ravoo moet niet zo zeuren”. Het werken wordt hem door zulke verhalen moeilijk zo niet onmogelijk gemaakt en GeenStijl schraapt weer advertentiecenten binnen. De enige manier om het bullygedrag van GeenStijl aan banden te leggen is via de adverteerders, in dat opzicht had Ravoo volgens mij gelijk. De manier waarop was duidelijk niet de juiste, maar dat is een andere zaak.

    Wanneer de “heren” achter GeenStijl en de Telegraaf op dezelfde manier zouden worden aangepakt als ze zelf met anderen doen, dan zouden ze bepaald niet gelaten reageren. Sterker nog: toen ik eens een stevige opmerking over GS maakte vond meneer Hoxha het nodig meteen een dagvaarding te beloven. Die ik nog steeds niet binnen heb overigens, maar het illustreert dat GS niet tegen kritiek kan terwijl ze menen dat anderen wèl altijd en overal tegen elke vorm van kritiek moeten kunnen.

    Al die mensen die nu Ravoo lopen af te zeiken, moeten zich toch eens afvragen of ze niet doodleuk in de manipulatie van GS getrapt zijn…


    29 juli 2006 om 17:32
    Bumble

    Koffie iemand? Broodje kaas wellicht?


    29 juli 2006 om 23:37
    Kasper Katje

    Jeroen, bedankt voor je toelichting.

    Ik suggereer echter niet, ik geef weer hoe het op mij en wellicht anderen overkomt en blijkbaar is jullie afstemming tussen redactie en aquistitie dermate dat die verbanden alsnog snel gelegd worden.

    Hoxa, allereerst bedankt voor je leuke parodie op Adfoblog en je tijd en toewijding. Vooral komisch omdat het zo ver van de werkelijkheid ligt maar goed, voordoordelen heb je overal.

    Met de banner zelf is niet veel mis al valt over smaak te twisten, het gaat me meer om waar de banner voor staat en naar verwijst. Een adverteerder als GS zou ik hier dus volkomen misplaatst vinden. Wat dat betreft zal ik in jouw ogen wel geen rasechte marketeer zijn want principes hebben bij mij voorrang op de centen. (overigens iets waar jullie steeds minder moeite mee lijken te hebben en dus jullie eigen geloofwaarigheid als overal tegenaan schoppende kwajongens behoorlijk ondermijnen).


    30 juli 2006 om 04:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!