RSS als alternatief voor e-mailmarketing?

26 juni 2006, 04:36

Het is een tijd rustig geweest op het gebied van RSS-marketing maar het is nog lang niet afgeschreven zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Jupiter Research (via: Dutchcowboys).

Ongeveer 11 procent van de ondervraagde e-mailmarketeers geeft aan dat ze de content voor e-mailmarketing inmiddels ook publiceren in RSS-feeds, 25% zegt dit te gaan doen binnen een jaar. Belangrijkste reden om de content ook via RSS-feeds aan te bieden is op verzoek van klanten (30%), verhogen aantal abonnees (25%) en uit concurrentie-overweging (10%). In het algemeen wordt RSS gezien als een alternatief voor e-mailmarketing omdat het problemen zoals spam en phising omzeilt.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jochem

    Nadeel is natuurlijk wel bekend: de kans dat het gelezen wordt is een stuk kleiner, omdat de ontvanger zelf bepaald wat ze wel en niet lezen bij een RSS feed. E-mails staan gewoon tussen je andere belangrijke dingen, en lees je wel even snel (of werpt er in ieder geval een blik op).


    26 juni 2006 om 05:21
    rjmvandiepen

    En hoe groot is de RSS penetratie op dit moment? Zijn hier cijfers over bekend?


    26 juni 2006 om 05:46
    Wouter

    Ik denk nog redelijk laag. Alhoewel de introductie van Windows Vista met al zijn RSS inbouw een flinke stijging zal veroorzaken. Vraag is alleen wanneer Vista gereleased gaat worden.


    26 juni 2006 om 05:59
    Stijn

    “In het algemeen wordt RSS gezien als een alternatief voor e-mailmarketing omdat het problemen zoals spam en phising omzeilt.”

    Is dat zo? Je schrijft eerst dat 11% van de ondervraagde e-mailmarketeers dat ze content voor e-mailmarketing OOK publiceren via RSS. Hoeveel marketeers hebben e-mail de rug toegekeerd en doen alleen nog zaken via RSS? Daarnaast zijn SPAM en phising lastig omdat je bericht minder opvalt in de inbox van degene die je wil bereiken, maar wanneer je de afzender duidelijk maakt en (double) opt-in handelt lijken die ‘problemen’ niet echt desastreus voor het resultaat van bijvoorbeeld je nieuwsbrief.


    26 juni 2006 om 06:47
    Jelmer Voogel

    Opvallend is wel dat bezoekers die via RSS komen hetzelfde gedrag vertonen als mensen via een (redactionele) emailnieuwsbrief. Ze blijven even lang op de site en vragen even veel pagina’s op. Dit blijkt uit een klein (mini zegmaar) onderzoekje in de statistieken van waarmaarraar.nl en een van m’n klanten.


    26 juni 2006 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!