Investeringen Albert.nl over 25 jaar terugverdiend

20 juni 2006, 20:37

Financieel Dagblad publiceerde afgelopen week een aantal interessante cijfers van het 5 jaar geleden gelanceerde Albert.nl, de enige echte internetsupermarkt die we in Nederland kennen.

Albert Heijn meldt ieder jaar een forse toename van de omzet van Albert.nl. John Traas, directeur van Albert.nl, noemt groeicijfers van 30% per jaar.

Volgens commercieel directeur Sander van der Laan van Albert Heijn gaat het bedrijf echter de investeringen in homeshopping de komende 25 jaar niet terugverdienen. Schattingen op basis van de uitspraken van Van der Laan komen uit op een omzet van circa euro 75 mln (volgens eerder uitgelekte cijfers 87 miljoen euro in 2005). Aan de omzetcijfers van de internetdochter van de Britse concurrent Tesco van circa 90 miljoen pond, lijkt Albert Heijn daarmee niet te kunnen tippen. Over winstgevendheid wil Albert Heijn niets zeggen. In het eerste kwartaal van 2006 was de omzet van Albert.nl 25% hoger, vergeleken met het eerste kwartaal van 2005.

Na vijf jaar is Albert.nl, met twee distributiecentra, volgens Traas wel de opstartfase ontgroeid. De bezorgservice kan nu 55% van de Nederlandse huishoudens bereiken. Traas denkt dat nog uit te kunnen breiden naar 75%, maar een landelijke dekking zit er voorlopig niet in. ‘Dat zou veel te kostbaar zijn en heeft geen prioriteit’.

Bron: FD (via Twinkle)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

9 Reacties

    media

    Dank voor de aanvulling Theo!

    Ook aardig om zijn uitspraak over de 16 miljoen Wuppies (15 scheepscontainers vol) nog eens na te lezen:

    ‘Het is een risico, misschien blijf ik wel met 12 containers zitten, maar dan zijn er wel mensen die AH toch aardig vinden’


    21 juni 2006 om 05:07
    jakbou

    In het artikel wordt alleen gesproken over Albert.nl. Ooit is er ook James Telesuper van AH geweest, zij het alleen in de Randstad, waarbij men kon bestellen via videotex. Ik neem aan dat die kosten allang zijn afgeschreven. Maar voor het verschijnsel telewinkelen bij AH zouden ze eigenlijk wel mee moeten worden genomen. Dan duurt de terugverdientijd nog langer.


    21 juni 2006 om 05:24
    media

    Jak, in het FD-artikel wordt ook kort ingegaan op James:

    (…) Twintig jaar geleden zette Albert Heijn de eerste schreden op het gebied van bezorging met de luxe bezorgdienst James in de omgeving van Heemstede. Maar dat experiment liep stuk doordat klanten aan de telefonisten moesten uitleggen wat ze wilden hebben. ‘Veel te traag’, zegt Traas nu. (…)


    21 juni 2006 om 05:31
    venturo

    Toch wel aardig, Albert.nl is ooit bedoeld als zelfstandig profitcentre maar inmiddels niet weg te denken uit de service portfolio van AH, Etos en Gall&Gall. Winst is geen primair doel.


    21 juni 2006 om 05:47
    rjmvandiepen

    Valt mij toch tegen die terugverdientijd. Wat volgens mij een belangrijk aspect is is het shopgedrag van consumenten. Blijkbaar vinden de meeste mensen het leuk om gezellig boodschappen te doen.Kijkend naar de bezorgkosten vind ik de Albert.nl dienst niet duur. Het zou kunnen dat er nog een imagokwestie en rol speelt. Namelijk dat men denkt dat Albert.nl duur is.

    Misschien is het voor Albert.nl een idee om hier eens marktonderzoek op los te laten. Belangrijkste doelstelling: komen tot een inzicht waarom consumenten gebruik/ geen gebruik maken van Albert.nl.

    Maar misschien hebben ze dit al eens gedaan.


    21 juni 2006 om 07:19
    Karin

    klopt, het is al een keer onderzocht. Bleek inderdaad dat zelfs vaste Albert klanten denken dat ze duurder uitzijn dan in het echte filiaal. Daarna is er wel een charme offensief geweest maar het blijkt een hardnekkig misverstand dat niet makkelijk uit de wereld te helpen is.

    Ben zelf een trouwe Albert klant. Ben enorm tevreden, altijd op tijd, prima service, handig want ik hoef nooit meer de deur uit in de spitstijden waarop het in de winkel tóch niet leuk is.

    Een paar nadelen voor de omzetontwikkeling zijn denk ik: minder impuls aankopen (verleiding is niet zo groot). Beter zicht op het bedrag dat al ‘in je mandje’ zit (staat constant rechtstonder in beeld).


    21 juni 2006 om 07:28
    Luc Franken

    Eigenlijk is die terugverdientijd niet eens zo gek: Je probeert om een dagelijkse handeling van vele mensen te veranderen. Dat heeft een enorme impact op het dagritme van de mensen, hoeveel mensen gaan er wel niet dagelijks net na het werk nog “even naar de Appie!”?


    21 juni 2006 om 07:52
    everhoog

    Eerder schreef ik al dat het een koud kunstje moet zijn om de Albert.nl omzet jaarlijks te verdubbelen.

    1) Om te beginnen zou een gewone RFM analyse al duidelijke patronen kunnen laten zien wanneer welke groepen klanten afhaken. Met gerichte acties kan dat patroon worden omgebogen.

    Geen raket-wetenschap, maar simpele aanpak, waardoor bijvoorbeeld ook Viking Direct in de e-commerce top 5 staat.

    2) Tweede deel van de aanpak zou zijn om het klantproces nog vriendelijker te maken. Voor de primaire doelgroep betekent dit het bestelproces efficienter te maken.

    Zo is het nu nog steeds een hele toer om het allerhande weekmenu voor de hele week te bestellen.

    (Begrijp me niet verkeerd. Het weekmenu is een top uitvinding, helaas nog steeds net niet op volgorde gerangschikt, zodat je op de winkelvloer alsnog een uur bezig bent.)

    Maar waarom krijg ik niet wekelijks een mailtje:

    “mijnheer verhoog, voor uw gezin (2 volwassenen en 2 kinderen, en op dinsdag en donderdag eet de oppas mee….) personen stellen we deze week hetvolgende menu voor: ….. PS: begin de week met de visschotel, want de basilicum is het minst lang houdbaar

    bestel nu. “


    22 juni 2006 om 05:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!