Ikea pakt vergrijzing aan als groeimotief
Marketingtribune meldt vandaag dat Ikea zich in Duitsland een ander marketingprofiel aanmeet. Waar veel bedrijven liever niet met ‘oud zijn’ en ‘senioren’ willen worden geassocieerd, ziet de Zweedse woonketen juist groeikansen op een vergrijzende markt. Zij mikt niet langer op starters, maar op de groeiende groep ouderen. Met name de babyboomers geboren. Het aantal starters bij onze oosterburen is voor het Zweedse concern niet groot genoeg om aan de beproefde formule vast te houden. Verwacht wordt dat vestigingen in andere landen met een vergrijzende bevolking dezelfde koers gaan varen.
In Nederland kennen wij ook een gestaag groeiende populatie senioren. Met name de babyboomgeneratie veroorzaakt die vergrijzinggolf. Zij zijn met 5 miljoen, op dit moment variërend in leeftijd van 42 tot 60 jaar. Recent verscheen in dit kader een boekje van Hafkamp en Meijer van reclamebureau Imagine met de veelzeggende titel ‘Babybooming Business’. Zeker interessant voor marketeers die overwegen Ikea te volgen.
Slim. Ouderen hebben meer te besteden dan starters. Volgens mij kunnen daarmee de marges omhoog. Het lijkt mij een goede ontwikkeling. Trouwens, een leuke koffietafel met een gratis spits of metro en wat mooie glimmende Ikea-folders genereert meer omzet dan een “ballenbak”.
Groet,
Arnoud
Eindelijk een bedrijf dat ’t snapt…
Bedrijven die zich op jongeren richten hebben al jaren te kampen met een krimpende markt, terwijl de bedrijven die zich op volwassenen richten juist met een groeiende markt te maken hebben.
Het is wel erg gedurfd van Ikea. De reden dat veel bedrijven zich juist niet met ouderen hebben bezig gehouden is dat jonge klanten in veel gevallen weg blijven. Ik hoop dat door dit positieve signaal van Ikea meer bedrijven in gaan zien dat de seniorenpopulatie enorm groeipotentieel biedt.
@Arnoud , misschien toch wat kort door de bocht die koffietafel. Vergeet niet dat senioren en met name de toekomstig senioren erg kritische consumenten zijn die geld te besteden hebben en daarvoor graag kwaliteit kopen. Die laten zich niet makkelijk afschepen met een gratis Spits of Metro.
Als 1 schaap over de dam is……..
Ikea is al jaren een schoolvoorbeeld van goede marketing. Het is dan ook niet vreemd om te verwachten dat zij straks ook weer een van de trendsetters worden op het gebied van concepten en marketing voor de oudere levensfase. Wie volgt?
Het is zoals Arjan al aangeeft een gedurfde stap – want wie wil er nu zijn meubels kopen bij een bedrijf dat bekend staat als ‘bedrijf-voor-senioren’. Kortzichtig maar vertel dat de markt maar eens. Je zult dus heel goed moeten nadenken over de marketing-communicatiestrategie alvorens te roepen dat je je richt op senioren. Zeker als je weet dat op dit moment het grootste deel van je klanten bestaat uit studenten en jonge gezinnen (of is dat inmiddels alweer veranderd?)
Mee eens, het uitspreken van het feit dat je je als bedrijf richt op senioren moet misschien uberhaupt wel worden vermeden. Als we kijken naar de definitie senioren, dan is de vraag wat de criteria zijn om iemand ‘senior’ te noemen. Het is belangrijker te kijken naar behoeften die in oudere levensfasen veranderen en daar producten op af te stemmen. In het geval van Ikea kan ik me voorstellen dat producten op het gebied van ‘veiligheid in en om het huis’ en ‘comfortabele’ producten bij een oudere doelgroep populair zijn.
Beste Marco,
Vroeger stond de Aldi ook niet zo goed bekend. Ze hebben een behoorlijk marktaandeel veroverd. De consument heeft zijn mening over de discounters gewijzigd.
Ik kan me voorstellen dat, naarmate het aantal grijze haren op landelijk niveau toeneemt, de seniorenmarkt een dergelijke ontwikkeling doormaakt. Het wordt vanzelf een geaccepteerd gegeven.
Arnoud
Beste Arnoud,
ik begrijp en onderschrijf je opinie dat de ouderenmarkt vanzelf een geaccepteerd gegeven gaat worden. Echter als we allemaal gaan wachten tot dat de markt door iederen begrepen wordt ben je als onderneming al weer te laat. Want dan heeft je snellere concurrent de meeste voorkeur en het meeste marktaandeel. Als Ikea als slimme en innovatieve onderneming nu al een positie wil verwerven heeft ze te maken met de huidige sentimenten en marktopvattingen. En het spijt me te moeten zeggen; deze zijn op dit moment nog steeds negatief over oud, ouderen, senioren, et cetera met alle andere vooroordelen. Daarom zal Ikea wel degelijk in eerste instantie een goede marketing-communicatie strategie en aanpak moeten volgen. Zoals Marco al zei.
Het vermelden waard: de senior/medior beschikt over 80% van het vrij besteedbaar inkomen.
Beste Arjan,
Je hebt gelijk. Zeker na het bericht van Johan. De gratis spits en de gratis metro kan niet meer! (haha). De koffietafel moet voor de senior een ware belevenis worden.
Ik was laatst op een aandeelhoudersvergadering. We kregen een kop koffie. Alle senioren zaten een tijdschrift of een krant te lezen. Ook werd er hier en daar gezellig gekletst. De tijd vloog voorbij.
Volgens mij hebben de meeste mannen een hekel aan winkelen. Zeker de mannen die al twintig jaar lang op koopzondag achter hun vrouw aanlopen en de fase van verliefdheid voorbij zijn. Ik denk dat Ikea het aantrekkelijk moet maken voor de man van middelbare leeftijd. Dan kon het nog weleens een verrassend concept worden.
Groet,
Arnoud
Ikea is, zoals Herbert al aangeeft, al jaren een koploper op het gebied van marketing en ze gaan gewoon doen waar ze goed in zijn: Het commerciele spel van vraag en aanbod spelen op een slimme manier. Dit keer met de nadruk op ‘senioren’ (wie dat dan ook mogen zijn- da’s nog steeds een lastige vraag) maar ik neem aan dat ze ook de andere klanten niet zullen vergeten.
Slimme jongens, die Zweden. Maar waar blijft Nederland? In de loop van vandaag verschijnt ook een stuk over dit onderwerp op Molblog.
Het volgende communicatie/reclamebureau biedt een Seniorenscan aan om te testen of een bedrijf “senior/medior-proof” is: http://www.dailybrand.nl.
@Jos Goede reclame voor je eigen bureau. Mag ik je vragen waarom je de term senioren gebruikt? Als ik denk aan het ‘mijn bedrijf future proof maken’ , dan heb ik het over mijn visie en mijn marketing richten op oudere consumenten van de toekomst. Het ergste dat je als bedrijf kunt doen is hen zien als ‘senioren’. Zo voelen zij zich niet en zo zien zij zichzelf niet. Zie het als ervaren, volwassen consumenten waar bedrijven nu onvoldoende rekening mee houden. En wat Arnoud eigenlijk ook zegt: zij wensen kwaliteit en een serieuze benadering.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!