Bemiddelingsbureau voor bloggers
Marketingfacts had het bureau Scoopt al gesignaleerd op 13 oktober 2005 en 27 juli 2005. Het bureau bemiddelde tot nu toe tussen consumenten en officiële media op het gebied van fotorechten. In het verlengde ervan heeft Scoopt nu een dienst ontwikkeld voor bloggers.
De dienst, ScooptWords genaamd geeft aan bloggers een button, die op hun weblog geplaatst kan worden ter aanduiding dat het blogmateriaal beschikbaar is voor officiële media, maar wel tegen een vergoeding. Redacteuren van kranten, radio- en televisieprogramma’s kunnen op de button drukken om het materiaal aan te vragen. De dienst is vrij voor bloggers, maar Scoopt berekent 25 procent als commissie bij verkoop.
Scoopt werkt samen met Creative Commons, een non-profit rechtenorganisatie, die flexibele licenties hanteert ten opzichte van traditionele copyright. Onder Creative Commons kan een blogger bijvoorbeeld gratis uitwisseling van een blog toestaan voor non-profit doeleinden, terwijl de rechten voor commercieel gebruik beperkt blijven.
Geen probleem Jak, was er ook één met knipoog.
Het is een interessante ontwikkeling en mag zeker niet ontbreken op Marketingfacts!
verwacht net als Marco beperkte, maar toch wel enige markt. het initiatief geeft wel aan dat kwalitatieve en/of originele content beloond wordt en dat is goed.