Ilse media neemt Kieskeurig.nl over

6 juli 2006, 13:57

Ilse media neemt Kieskeurig.nl overIk wist dat er een overname zat aan te komen maar zat helemaal fout met mijn gok. Vandaag werd namelijk bekend dat ilse media de vergelijkingssite Kieskeurig.nl heeft overgenomen.

Kieskeurig.nl is zo’n zeven jaar geleden opgericht door het echtpaar Janet Sellis en Henri Hoetink. De twee zijn thuis begonnen in hun zolderkamer met een idee en een webdomein. Na 7 jaar heeft het bedrijf uit Culemborg 25 personeelsleden en een gezonde bedrijfsvoering met een omzet in 2005 van 2.253.000 euro. Sellis en Hoetink zullen ook na de overname verbonden blijven aan Kieskeurig.nl. Namens ilse media zal Bert Wiggers, nu verantwoordelijk voor Startpagina.nl en NU.nl, de directie gaan voeren.

“De overname van Kieskeurig.nl past perfect in de strategie van ilse media”, licht Paul Molenaar – directeur van ilse media – toe. “Wij willen op zoveel mogelijk manieren een leidende rol spelen in het gidsen van de consument naar de meest relevante websites – zoals we dat met Startpagina.nl doen. Daar voegen we het gidsen naar de beste producten, plus de ervaringen van consumenten met die producten, aan toe. Kieskeurig.nl doet dat uitstekend.”

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

20 Reacties

    Wouter

    Leuk voor het echtpaar. Wat zouden ze gekregen hebben?

    Laat ik gelijk mijn vraag is uitbreiden: hoe wordt uberhaubt de waarde van een site bepaald? Op basis van unieke bezoekers? Op basis van omzet?


    6 juli 2006 om 14:43
    media

    Ik heb die vraag uiteraard ook gesteld Wouter maar ilse media doet geen uitspraken over het overnamebedrag.


    6 juli 2006 om 14:46
    Jan-Willem

    Wouter, man, jij ook hier? Moeten weer eens kletsen op IRC 😉

    De waarde van een site is wat een gek er voor betaald. Ik heb op internationale forums wel eens gelezen dat 8x de winst een redelijk gangbare manier is om de waarde te schatten. Ik ben benieuwd hoeveel kieskeurig in SEM stopt, zal wel een flink deel van de omzet naar toe vloeien.


    6 juli 2006 om 15:22
    Arash

    Echt leuk voor de echtpaar mits ze een lekkere bedrag hebben gehad.

    25 personeelsleden! Ik ben echt verbaast dat ze zoveel mensen in dienst hebben. Had niet verwacht dat kieskeuring.nl zoveel mensen nodig had om te draaien. Weet iemand hoeveel hiervan full-time zijn en hoe de organogram eruit ziet?


    6 juli 2006 om 16:06
    media

    Bel ze op Arash, maak een afspraak en maak er een leuk video-interview van!


    6 juli 2006 om 16:09
    Wouter

    @ jan-willem: moeten we zeker is doen. 🙂

    Ik ging er altijd vanuit dat er een bedrag wordt neergelegd per unieke bezoeker van een website. Of denk ik nog in de oude dot com tijd wijze?


    6 juli 2006 om 16:28
    Jan-Willem

    @ Wouter, ik zit alleen nooit meer op IRC 😉

    Ik denk dat het aantal bezoekers eigenlijk niet zo heel relevant is, het is belangrijker dat je kijkt wat je bezoekers je opleveren. Bijvoorbeeld 10000 Albaniers op je website leveren waarschijnlijk minder op dan 5000 Nederlanders.


    6 juli 2006 om 16:42
    Stijn Kruijssen

    @ Arash, het lijkt me dat het echtpaar na jaren serieuze bedrijfsvoering, een omzet van 2,2 miljoen euro en een toppositie in de vergelijkmarkt in NL de boel niet voor een stuiver aan Ilse Media verkoopt. Ik denk dus dat ze wel aardig gecasht hebben. Voor Ilse ook een mooie aanvulling op het huidige portfolio, ik denk ook dat vergelijksites nog niet op hun top zitten en dat er met Kieskeurig veel meer mogelijk is.


    6 juli 2006 om 16:58
    loket

    @Marco, wat was jouw gok? Ik wist ook van de aanstaande overname en hield het vooralsnog op Hyves . . . Onterecht dus.


    6 juli 2006 om 18:19
    Daniël

    Waar haalt kieskeurig.nl zijn omzet van 2 miljoen vandaan, dat is toch geen geringe omzet. Wat is hun verdienmodel?


    6 juli 2006 om 18:52
    Willem

    Normale waarderingen van (internet)bedrijven zonder exceptionele groei is zo’n 7x de winst. Uitgaande van 2,25 mln omzet, 25 man in dienst en een paar schattingen over overige kosten zal de operationele winst enkele tonnen tot een half miljoen bedragen. Verkoopbedrag zal dus circa € 2,5 – 3 mln zijn.


    6 juli 2006 om 19:02
    Rogier

    2-3 mln lijkt mij ook een reële waarde… maar wat een verschrikkelijke rommelige site is dat kieskeurig.nl. Maar gelukkig hebben ze een zeer aantrekkelijke digitalecameraspecialist!


    6 juli 2006 om 19:52
    Kasper Katje

    Wat is hun verdienmodel?

    Een snelle blik leert dat het gaat om inkomsten uit bannering en affiliatelinks (CPC/CPL) en wellicht nog een vast (terugkerend) bedrag voor opname van assortiment.


    6 juli 2006 om 20:20
    Thomas

    > Een snelle blik leert dat het gaat om inkomsten uit bannering en affiliatelinks (CPC/CPL) en

    > wellicht nog een vast (terugkerend) bedrag voor opname van assortiment.

    Maar levert dat tegenwoordig al 2 miljoen op jaarbasis op?

    Doe ik toch iets verkeerd :S


    6 juli 2006 om 21:30
    Wouter

    @Marco: interessante links, had ook ff moeten zoeken natuurlijk 🙂


    7 juli 2006 om 05:21
    maarten

    mbt bezoek vs waarde kieskeurig

    de site waarderen per bezoeker vind ik wel erg kort door de bocht. Een bezoeker van funda heeft wellicht veel meer waarde dan een bezoek aan een andere site. In adwords model zie je dit bv al terug, traffic genereren op trefwoorden hypotheken is toch een stuk duurder dan het trefwoord fietsenmaker, is appels met peren vergelijken. Aan de andere kant kun je nu ook zeggen dat bv ilse.nl gewoon bezoek inkoopt met als doel advertentieinkomsten uitbreiding, dus het bezoek zegt wel iets over de waarde. Ik denk dat je aan de omzet van een bedrijf (uit x aantal jaren) wel kunt halen wat de waarde is, de omzet is ook gerelateerd aan het bezoek, immers weinig bezoek levert volgens mij ook weinig omzet en omgekeerd. Andere belangrijke factoren zijn potentie en concurrent opkopen. Denkt iemand dat marktplaats voor 250 mln (weet niet meer precies hoeveel) verkocht is op basis van omzet en bezoek? De formule omzet x factor x potentie x concurrentiebeperking zal eerder in de buurt komen.


    7 juli 2006 om 05:36
    Baronnn

    Kieskeurig levert niet alleen kliks aan bedrijven. Dit is een deel van hun omzet. Een ander deel is het leveren van productinformatie aan bedrijven. Die informatie kan dan op de bedrijfswebsite worden getoond en wordt door Kieskeurig bijgewerkt. Bedrijven hebben dan dus altijd de laatste productinfo op hun website staan. Dit is in de vorm van een maandelijks bedrag.

    Dus aan de ene kant een flexibele klik-vergoeding en aan de andere kant een vast bedrag per periode.


    7 juli 2006 om 07:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!