MOKKA Marketing?

13 juli 2006, 11:36

Managersonline.nl introduceerde ze 11 juli al, de MOKKA’s. Deze Mokka’s (Mondige Oudere, Kapitaalkrachtige en Actieve 50 plussers, een verzinsel van Motivaction) worden steeds belangrijker voor onze economie. Over de marketingterm valt te discussiëren, maar feit blijft dat het aantal senioren tot 2020 met 40 procent toeneemt en dat hun inkomen gedurende die periode 25 procent sneller stijgt dan dat van een gemiddeld huishouden. Het grootste potentieel zit in de babyboomers, zover maken Hafkamp en Meijer al duidelijk. Op dit moment is ongeveer één op de drie kopers ouder dan 50. In 2030 zijn senioren de belangrijkste consumenten. Fietsenfabrikanten en de vakantiesector profiteren volop, net als de media.

Ook bedrijven en reclamemakers krijgen steeds meer belangstelling voor de MOKKA-generatie. Op dit moment is nog ruim 80 procent van de reclamebudgetten gericht op 50-minners. Volgens Motivaction gaat dit veranderen, al heeft het volgens hen wel tijd nodig. Maar zodra marketeers zien dat andere merken succes hebben met hun MOKKA-marketing volgen ze vanzelf.

Aardig initiatief om een alternatieve term voor senioren, 50 plussers, babyboomers, zilveren generatie en grijsaards te verzinnen, zeker omdat deze termen een negatieve lading hebben, maar of het helpt een juiste benadering te vinden is een tweede. Een aardig artikel dat als houvast voor bedrijven kan dienen is van Robert Morais. Het verscheen al in maart in Brandweek en geeft bedrijven en marketeers 11 tips om de aansluiting met de babyboomgeneratie (of MOKKA’s) te (her)vinden:

1. Benader ze zoals ze zichzelf zien. Zij hebben zelf het idee dat ze al hun hele leven lang de wereld aan het veranderen zijn.

2. Focus op hun leven, niet op hun leeftijd.

3. Verbind je merk aan een belangrijke levensgebeurtenis. (bijvoorbeeld een verhaal over iemand die een hartaanval heeft gehad in een spotje over medicijnen van Bayer)

4. Refereer aan de hang naar zelfontwikkeling door zelfontdekking die deze generatie gemeen heeft.

5. Vervul de constante behoefte aan meer.

6. Realiseer dat welbevinden heel veel verschillende betekenissen heeft. Babyboomers hebben een andere perceptie van welbevinden dan andere generaties. Welbevinden bevindt zich niet alleen op gezondheidsvlak.

7. Denk in oplossingen, niet in problemen.

8. Ga niet uit van de veronderstelling dat alle boomers hetzelfde zijn. Een babyboomer die nu 60 is heeft heel andere ervaringen dan zijn generatiegenoot van 49.

9. Herken de hang naar mateloosheid. Het verstrijken van jaren kan de babyboomer niet stoppen.

10. Herken de kritische houding van babyboomers ten opzichte van advertenties. Zij zijn er praktisch mee opgegroeid en geloven niet meer in loze beloften. Echtheid en volwassen communicatie is wat zij wensen.

11. Gebruik historische, nostalgische beelden, maar laat ze ook zien zoals ze vandaag de dag zijn.

Arjan in 't Veld
The Aging Group

Ondernemer in de kansen en uitdagingen van vergrijzing.

Categorie
Tags

4 Reacties

    jakbou

    Ik begrijp dat ik met mijn 61 jaar de Mokka ben onder de Marketingfacts bloggers. Ik ben net aan het verhuizen, maak een aantal beslissingen over aankopen en heb te maken met dienstverleners. Als Mokka krijg je te maken met de flauwekul van Hastens (82 euro per maand en na 10 jaar geld retour; die denken echt dat de Mokka’s geschift zijn). Of met Eneco die het begrip van beeindiging van diensten behalve bij overlijden en scheiden niet willen kennen. Of met Versatel die niet eens wil horen waarom je het internet abonnement opzegt. Volgende week vrijdag is de verhuizing voltooid en dan begin ik aan een mini serie op mijn blog Buziaulane over de ervaringen. De titel heb ik nu al: Verhuizen met een Mokka; hoe vertaal ik dit in het Engels….


    13 juli 2006 om 18:18
    Arnoud Rademaker

    Beste Arjan,

    Je schrijft: “maar feit blijft dat het aantal senioren tot 2020 met 40 procent toeneemt en dat hun inkomen gedurende die periode 25 procent sneller stijgt dan dat van een gemiddeld huishouden.”

    Bedoel je met deze opmerking dat het inkomen toeneemt of dat het besteedbare inkomen toeneemt?

    De mokka’s hebben in deze fase van hun leven namelijk te maken met een toenemend besteedbaar inkomen. Hun vaste lasten nemen tijdens deze levensfase af. De dure periode hebben zij achter de rug. Bijvoorbeeld omdat de kinderen de deur uit zijn, de (partner)alimentatie vervalt of omdat de hypotheek grotendeels is afbetaald.

    Groet,

    Arnoud


    13 juli 2006 om 18:40
    Caroline van Beekhoff

    Beste Arjan,

    Ik wil graag een rectificatie plaatsen over de herkomst van de term MOKKA. Deze komt van mij in een artikel in de eYe van september 2003. Motivation heeft het overgenomen, natuurlijk een compliment.

    Groet,

    Caroline van Beekhoff (www.c-marketingstrategie.nl)


    9 april 2008 om 07:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!