The Long Tail

30 juli 2006, 07:13

The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of MoreEén van de boeken die hoog op mijn verlanglijstje stond om tijdens de vakantie te lezen was ‘The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of More’ van Wired-hoofdredacteur Chris Anderson.

In het kort gaat ‘The Long Tail’ over de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Wie Chris Anderson’s weblog vanaf eind 2004 heeft gevolgd zal weinig nieuws lezen in het boek. Desalnietemin is het een absolute aanrader en nu al een klassieker in de marketingliteratuur.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie

9 Reacties

    venturo

    He Derksen, dacht dat je vakantie aan vieren was 🙂 On-topic, ik weet uit directe betrokkenheid dat een hele grote electronica retailer conform dit denkmodel migratiemarketing toe gaat passen. Maw deze partij levert straks zo goed als alles wat leveranciers kunnen aanbieden en migreert off en online in een universum onafhankelijke winkel. Ook mobiel. Later meer…


    30 juli 2006 om 07:20
    venturo

    Yep Marco, een Nederlands initiatef maar wel onderdeel uitmakend van een internationaal operend bedrijf. JIJ krijgt de primeur anders krijg ik er weer van langs hier 🙂


    30 juli 2006 om 07:28
    simone blok

    >migreert off en online in een universum onafhankelijke winkel.

    Lol, een universum onafhankelijke winkel, ben benieuwd


    30 juli 2006 om 09:31
    pieter

    simone volgens mij lees je slecht of heb je iets tegen de auteur. ik vind de gedachte interessant. dat badinerende LOL onder aan reacties ben trouwens wel een beetje zat


    30 juli 2006 om 12:56
    venturo

    @simone blok; nooit iets meegerkegen van off- en online universum?

    Lol?


    30 juli 2006 om 20:12
    johan kosters

    Op In The Balance staat een artikel over het uitgeven van boeken volgens dit model, gevolgd door een discussie over de realiseerbaarheid en een amerikaanse leverancier die een ‘boekenprinter’ heeft uitgevonden. Books on Demand


    31 juli 2006 om 05:22
    media

    Dank voor de link Erik-Jan, leuke (gedramatiseerde) promo voor The Long Tail!

    Johan, wat is ‘In The Balance’? Ik neem aan een tijdschrijft, maar is het betreffende artikel ook online te vinden?


    31 juli 2006 om 05:31
    media

    Martijn, zie ook de eerdere posting van Erik-Jan over deze film. Wel een beetje bij blijven 😉


    31 juli 2006 om 20:07
    Martijn Hulst

    Ah, gelukkig is de film al eerder opgepikt… bijblijven met alle marketingblogs is ook zo lastig… 🙂


    1 augustus 2006 om 03:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!