MySpace verandert het advertentielandschap
We zitten ons al jaren te vergapen aan de enorme gebruikcijfers van sociale netwerken zoals MySpace en YouTube en vragen ons regelmatig af wanneer de adverteerder daarop inspringt.
In het rapport Social Network Marketing: Carving Out Some MySpace voorspellen de analisten van eMarketer dat MySpace het advertentielandschap drastisch zal veranderen:
(…) If companies can go even deeper to develop marketing efforts that fully embrace the “one-to-one-to-many nature of social networks, ad revenues will soar. And, this way of advertising will spill over into other channels. The underlying concept will influence the way advertising is done in all media, not just online. (…)
De verwachting is dat de Amerikaanse adverteerders dit jaar ongeveer 280 miljoen dollar besteden aan adverteren in sociale netwerken. Dit komt overeen met 1,7% van de totale online mediabestedingen in de VS. In de rest van de wereld liggen deze bestedingen met ongeveer 70 miljoen dollar nog beduidend lager. Veruit de meeste aandacht van de adverteerder gaat uit naar profielpagina’s en sponsoring. Met 180 miljoen dollar is MySpace veruit het meest populair bij de adverteerders.
Lees verder:
Is It Time for Marketers to Enter the Social Whirl?
Brands to Spend $1.8 Billion on Social Networking Sites by 2010
Dat sociale netwerken voor adverteerders bijzonder interessant zijn zal waarschijnlijk niemand ontkennen. Ik mis echter nog een stukje concrete invulling. Zit de meerwaarde in de mogelijkheden van extreme mate van targetting? Of gaat het om het identificeren van key-persons voor het stimuleren van mond op mond reclame.
Of blijft het gewoon business-as-usual en zijn sociale netwerken vooral interessant vanwege hun grote bereik? Schijnbaar wordt deze vraag in het rapport van eMarketer beantwoord dus als iemand het gelezen heeft….?
Thanks! Vandaag vrij dus alle tijd om me daar eens verder in te verdiepen.