Corporate blogs hebben positieve invloed op mening consument

7 augustus 2006, 11:45

Frans Jan Boon verwijst op Molblog naar BaroBlogs: The Barometer of Blogosphere (pdf), een onderzoek naar de status van de Franse blogosfeer. Frankrijk is na de VS één van de toonaangevende landen in de blogosfeer.

Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 22% van de weblogbezoekers op zoek is naar informatie over merken en een derde van de webloglezers bezoekt wel eens een weblog van een merk (brand of corporate blog). De helft van de respondenten geeft aan dat een corporate blog het imago dat zij van een merk hebben, positief beïnvloedt. Het grootste deel van deze bezoekers wil vooral zijn goede en slechte ervaringen met het merk en andere gebruikers delen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dank voor de update Wouter!

    Een paar feiten uit Technorati-update:

    – Technorati is now tracking over 50 Million Blogs.

    – The Blogosphere is over 100 times bigger than it was just 3 years ago

    – It doubles in size every 200 days, or about once every 6 and a half months

    – About 175,000 new weblogs are created each day

    – Posting volume continues to rise to 1.6 Million postings per day

    – English is once again the most popular language for blogs (barely)

    – The most prevalent times for English-language posts is between the hours of 10AM and 2PM Pacific time, with an additional spike at around 5PM Pacific time

    Eigenlijk is het enige ‘nieuwe’ aan die Technorati-updates dat ze nu ook iets roepen over het moment van de dag waarop blogs worden bezocht. Tussen de middag en aan het eind van de middag dus. Geloof er geen bal van 😉


    7 augustus 2006 om 19:38
    Arnoud Rademaker

    Het bezoeken van een corporate blog kan naast het vinden van informatie ook een positief gevoel van betrokkenheid versterken. Mogelijk zelfs een moment van flow. Hierdoor kan het zijn dat kritische geluiden van andere webloggers in de hoofden van bezoekers worden weggewuifd. Dit geldt volgens mij vooral voor statusgevoelige producten. Zeker als de bezoeker zichzelf met het bedrijf identificeert.

    Hetzelfde geldt voor de sport. Zie http://www.frankwatching.com , thema Eltingh en Haarhuis worden webloguitgever!

    Ook beleggers kunnen een positief gevoel van betrokkenheid ontwikkelen door aandeelhoudersvergaderingen te bezoeken. Ook Forums kunnen dit gevoel versterken. Beleggers identificeren zich nog wel eens met een succesvol bedrijf. Bijvoorbeeld met Cees van de Hoeven die het boegbeeld van Ahold is geweest.

    Het verbaasd me dan ook niets dat een corporate blog een positieve invloed heeft op het imago van het merk.

    Groet,

    Arnoud


    7 augustus 2006 om 19:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!