AOL-gebruiker 4417749 geïdentificeerd
AOL zette begin deze week 439 Mb aan gebruikersdata online. Voor onderzoeksdoeleinden werden 20 miljoen zoekopdrachten, afkomstig van 650.000 gebruikers gedurende een periode van 3 maanden, beschikbaar gesteld. Hoewel in de data de AOL-gebruikersnaam werd vervangen door een random ID nummer, kon je er op wachten totdat middels het analyseren van de zoekopdrachten iemand uiteindelijk toch bij één persoon zou uitkomen. AOL besefte dit uiteindelijk ook, maar het leed was al geschied.
De data schendt behoorlijk de privacy van de AOL-gebruiker. Zo is er een gebruiker die blijkbaar op het punt staat een moord te plegen en is AOL gebruiker 4417749 inmiddels geïdentificeerd als de 62-jarige Thelma Arnold. Naast de schending van de privacy, verwachten anderen een spamgolf van sites enkel en alleen gemaakt voor Adsense-inkomsten door het vrijgeven van high traffic keywords.
Al met al niet zo’n slimme zet van AOL, eerder lagen ze al onder vuur vanwege een opgenomen telefoongesprek met klantenservice en een weduwe die het abonnement van haar overleden man niet kan opzeggen.
Bron: TechCrunch
Het einde van Google is wellicht wat hard gesteld…. maar ik verwacht wel dat dit een enorm effect kan hebben op AOL’s en Google’s positie in de markt op een negatieve manier. Een tijd terug schreef ik al dat Google het niet zou gaan halen en ben dan ook echt benieuwd hoe dit gaat lopen.
@email marketing: momenteel draait inderdaad alles om de privacyschending, maar daarna zouden weleens meer analyses zoals die van SEO Portal naar boven komen. 430 Mb doorspitten kost natuurlijk ook tijd.
Dit is volgens mij voor het grootste deel alleen interessant voor marketing/communicatiemensen en zoekmachineontwikkelaars. Maar gaan consumenten dit wel pikken? Dat lijkt me toch een veel grotere groep met een groter belang: privacy. En een andere vraag die bij me opkomt: als je steeds beter gaat anticiperen door je te richten op ‘standaard zoekgedrag’, krijg je dan uiteindelijk niet een steeds eenzijdiger internet?
@erik,
Tja, iemand moet toch de “schuld” krijgen van dit ongekende “misverstand”!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!