Coca-cola rijdt mee op GTA succes

13 augustus 2006, 05:53

Frank-ly was er vanochtend vroeg bij en is enthousiast over deze commercial van Coca-Cola gemaakt door Wieden & Kennedy. Hoewel Coca-Cola wat moeite heeft met consumer generated media, maken ze wel mooie commercials. Dit keer drinkt crimineel Tommy Vercetti uit de game Grand Theft Auto een Coca-Cola en is hij meteen een ‘good guy’ geworden. Mooie productie die aanslaat bij de grote schare GTA-liefhebbers!

Ook niet onaardig is overigens deze parodie op GTA gemaakt door Chapelle Show.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

9 Reacties

    CemYildiz

    Erg geslaagde commercia! Op de grootste internationale game websites/weblogs wordt hier ook enthousiast op gereageerd. Coca-Cola snapt het 🙂


    13 augustus 2006 om 09:44
    Reinout

    Briljant! De eerste grote adverteerder die het zo aanpakt, wie volgt?


    13 augustus 2006 om 09:47
    arjanintveld

    Mooi gemaakt en leuk bedacht, dat zeker. Maar de commercial is wel erg gericht op jongeren. Als je GTA niet kent dan gaat de essentie aan je voorbij. Daarbij associeert Coca Cola zich hier wel met een boven gemiddeld gewelddadige game. Ze maken van de crimineel in de hoofdrol weliswaar een goodguy, maar het blijft een spel dat draait om schieten, auto’s jatten en mensen in elkaar slaan. Waarschijnlijk ben ik niet goed op de hoogte van de populariteit van GTA en doet Coca Cola hier een gouden zet, toch vind ik het gewaagd.


    13 augustus 2006 om 10:32
    svinus

    knappe zet van coca cola, nu afwachten wie volgt en met welke game of soap serie ?


    13 augustus 2006 om 10:46
    Reinout

    coca cola focust klaarblijkelijk op een jonge doelgroep die redelijk goed op de hoogte is van games. Het kan een sub-campagne zijn waarbij ze het resultaat gaan evalueren en wellicht in de toekomst meer en gerichter gaan targetten op games/gamers.

    Persoonlijk vind ik de game ook gewaagd, maar het feit dat iedereen er over praat en overwegend positief, denk ik dat dit een gouden zet is geweest.

    Heeft iemand al amerikaanse recensies gelezen? Amerikanen en game-geweld…

    Nog even dit; in een tijd waar er weer veel dreiging is (terrorisme en oorlogen), vind ik de boodschap wel een goede…zou dit ook echt in de insteek geweest zijn?


    13 augustus 2006 om 11:57
    CemYildiz

    @Arjan: de gemiddelde ‘gamer’ is zo rond de 30 jaar. GTA zelf heeft ook een 16/18+ rating. De game zal natuurlijk wel door jongeren ook worden gespeeld, maar het merendeel betreft de 18-35 doelgroep. Alleen al op de PlayStation 2 zijn er al meer dan 40 miljoen GTA games verkocht. Samen met de PC en Xbox versies zal dit aantal de 100 miljoen benaderen, zeker als je het aantal ‘illegale’ downloads ook meerekent. GTA is wel gewelddadig, maar het is aan de gebruiker hoe hij/zij de game speelt. Het gaat om de totale vrijheid in een urban setting. Blijkbaar spreekt dat een gigantische groep aan en Coca-Cola maakt hier slim gebruik van. Dit is waarschijnlijk ook één van de weinige games die je voor een dergelijke commercial kunt gebruiken, zonder al te opvallend gebruik te maken van de licentie van de game.


    13 augustus 2006 om 14:05
    arjanintveld

    @Cem: bedankt voor je uitleg. Dat werpt een ander licht op de zaak. Wellicht voor mij een goed moment om me ook eens in de ‘game’wereld te verdiepen. Klaarblijkelijk is het voor bedrijven een nieuw marketinginstrument aan het worden.


    13 augustus 2006 om 14:53
    Reinout

    @arjan; het is zeker een nieuw marketinginstrument. Er komen steeds meer bedrijven die hun brand koppelen aan games. Bijvoorbeeld in Azie is CocaCola helemaal op World of WarCraft gestort. In Nederland zie je Postbank met HabboHotel en Achmea (geloof ik) met Eccky.

    Ik zit nu eigenlijk te wachten of CocaCola dit verder gaat uitbouwen IN the game zelf.


    14 augustus 2006 om 05:32
    koningwoning

    je kunt nu ook relatief makkelijk op adverteren via massive Inc….. zeker de moeite waard om eens naar te kijken!


    14 augustus 2006 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!