Eredivisievoetbal weg bij Tele2?

29 augustus 2006, 11:21

Eredivisievoetbal weg bij Tele2?Nadat Versatel/Tele2 vorig jaar met vernieuwde toezeggingen en aanvullende afspraken contractpartner de ECV nog enigszins te vriend kon houden lijkt er nu een einde te komen aan deze weinig succesvolle samenwerking voor het uitzenden van live wedstrijden uit de voetbal eredivisie. De ECV is zéér ontstemd over het nog immer geringe bereik van Tele2 en daar is dit seizoen ook nog eens de ontluisterende ontmanteling van de live uitzendingen bijgekomen. Geen studiobezetting meer, geen voice-overs, ongeleide amorfe stukjes content zoals interviews aan het einde van de uitzending, kortom het lijkt erop dat Tele2 al teleurgesteld afscheid heeft genomen van deze overbetaalde content en fors in de kosten aan het schrappen is. De performance en presentatieafspraken met de ECV worden bij lange na niet gehaald en in de wandelgangen van het KNVB bolwerk te Zeist hoor je het woord wanprestatie al regelmatig vallen.

Dat zullen in de winterstop onoverkomelijke punten van orde zijn in de evaluatiegesprekken met Tele2. Het naderend einde van deze samenwerking doet andere begerig kijkende partijen weer hoopvol samenscholen voor de poorten van de eredivisie voetbalstadions. Tele2 zal echter niet zonder slag of stoot afstand doen van de voetbalrechten en minimaal bedingen dat de huidige abonnees het lopende seizoen nog kunnen blijven beschikken over de content. Verder hoeft Tele2 niet rouwig te zijn over het naderend verlies want de triple play propositie is mits tegen een aangepast tarief ook zonder voetbalcontent nog prima in orde. Het huidige tarief euro 39,95 was al concurrerend en zonder de zwaar op het budget drukkende kosten voor het voetbal kan die prijs absoluut nog verder omlaag. Een erg interessante propositie voor kleine huishoudens waar men dan ook mijns inziens veel meer op zou moeten focussen.

Enfin wie pakt deze voetbalhandschoen vervolgens op is de vraag. Naast Chellomedia met het fraaie sportportal Sport 1 heeft zonder twijfel ook KPN belangstelling voor de wedstrijden maar daar waar Chellomedia al een belangrijke infrastructuur en achterban heeft moet KPN ondanks de aanwezigheid van Digitenne en KPN TV helemaal opnieuw beginnen. Verder heeft Chellomedia al een belangrijke samenwerking met Talpa voor de uitwisseling van live content en samenvattingen van voetbal uit het buitenland. De kaarten lijken dus wel geschud voor twee spelers maar nog niet gedeeld. Mijn gevoel zegt dat Chellomedia om genoemde redenen wedrom het verst wil gaan maar dat de abonnees van KPN per januari 2007 of zoveel eerder de mogelijkheid krijgen om live voetbal uit de Eredivisie te bekijken.

Schattingen over de belangstelling voor live voetbal achter een decoder in deze vorm variëren tussen de 200.000 en 300.000 huishoudens. Echter een pay per view model biedt mogelijkheden om meer dan 2 miljoen occasionele kijkers met belangstelling voor voetbal te mobiliseren. Dat laatste zou wel een belangrijke nieuwe propositie kunnen worden omdat de techniek dergelijke businessmodellen toestaat. Afrekenen kan inmiddels ook via mobiele infrastructuren en signalen kunnen via vrijwel elke settopbox aangeleverd en de-scrambeld worden met een via de sms aangeboden eenmalige unieke code.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Ruben

    Erg vervelend dit, nu ik net mijn abonnement met 2 jaar heb verlengd omdat ik uiterst tevreden ben. Een van de USP’s valt hiermee weg en ik denk dat er veel mensen zullen weglopen bij tele2. Ik misschien ook, want ik eis voor het geld wat ik nu betaal natuurlijk wel voetbal.


    29 augustus 2006 om 11:55
    ssmeding

    Greep KPN eerder niet net mis in de race voor deze rechten? Ik zou de voorbereidingen die KPN heeft gedaan voor het kunnen uitzenden van deze beelden niet onderschatten. Het zou juist een kans zijn voor KPN om de uitrol van zijn triple play te accelereren. De beelden zijn bij KPN in elk geval in betrouwbaarder handen dan bij Tele2/Versatel.


    30 augustus 2006 om 09:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!