Voetbalcontent verder versneden

30 augustus 2006, 17:19

De inkt op de overeenkomst met KPN voor de distributie van de PSV, Feyenoord en Ajax toebehorende voetbalkanalen via IPTV netwerk Mine is nog maar nauwelijks opgedroogd of de volgende deal zit er al aan te komen. SBS, ernstig in nood geraakt door het verlies van belangrijke voetbalcontent aan vooral Talpa heeft zich gemeld bij de KPN en “de grote drie” om een programma te mogen gaan uitzenden dat de actualiteiten van genoemde tobclubs zou belichten.

Dat wordt sowieso een kort programma want het zou gaan om alle wekelijkse hoogtepunten van Ajax-, Feyenoord- en PSV-TV die dan op vrijdagavond in een samenvatting moeten worden uitgezonden op SBS6, op dit moment echter nog passend in een reclameblok van enkele minuten. Om technische redenen is zulks echter nog niet gerealiseerd aldus woordvoerders van SBS en de KPN, maar de interesse van SBS blijft onverminderd groot. Rijst de vraag of dit nieuwe initiatief niet “to much” is. Hoeveel verder kan je voetbalcontent versnijden zonder dat de waarde daarvan in het geding komt…

Ik ben van mening dat de clubs meer in clusters voor hun content moeten blijven denken. Zitten de samenvattingen bij Talpa zorg dan dat de actualiteiten van de belangrijkste clubs daar ook te zien zijn. Met andere woorden hanteer de cross-overs die de synergie versterken en de perceptie voor het voetbal in het eerstvolgende weekeinde verbeteren maar ook de forse facturen van de ECV aan Talpa, RTL en Tele2 wellicht rechtvaardigen. Zouden Tele2 en Talpa en RTL überhaupt niet “the right of first refusal” bij het vrijkomen van relevante voetbalcontent moeten hebben of wellicht alsnog moeten bedingen gezien hun enorme investeringen in de ECV?

Betaald voetbal is zeker gebaat bij cohesie en loyaliteit maar deze trend, waarbij eerst de grote clubs gescheiden van de kleinere steeds meer deals maken, zal een voorbode zijn voor een periode waarin topclubs elke vorm van content handel zelf ter hand zullen nemen, alles zelf gaan produceren en zelf de marketing daarvan gaan doen. PSV bijvoorbeeld bouwt op dit moment een eigen studio in het stadion. Deze individualisering lijkt op de korte termijn wellicht goed voor cashflow van de topclubs in Nederland, dat ongetwijfeld, maar waar staan deze clubs als de weerstand in competitie verder afneemt en de aandacht voor het fenomeen eredivisie plaatsmaakt voor een wekelijkse trilogie op de nu behoeftige zender van SBS over de elite van het Nederlands voetbal?

Op een zender ook nog die nu in een periode van voetbalcontent schaarste bereid is teveel te betalen voor selectieve content (krenten uit de voetbalpap) voor een niet al te grote groep clubdiehards die alles willen weten over hun club. Een zender die om louter defensieve motieven op vrijdagavond in concurrentie gaat met RTL en Talpa maar verder geen toegevoegde waarde aan het product betaald voetbal levert? Maar bovenal wat is de waarde van de eredivisie nog als bijvoorbeeld PSV zich exclusief zal verbinden aan RTL, Ajax aan Talpa en Feyenoord aan SBS?

Bron: VI en Venturo

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jelle Bos

    Goede constatering Albert. Ik doe toevallig ook de marketing bij een voetbalclub, maar je ziet steeds meer de moeite die er gedaan wordt om eigen content te creëren. Je loopt snel tegen de grens aan van de rechten van de eigen club en de rechten van o.a. Talpa. Toch wordt er geprobeerd bijv. de eigen website toegevoegde waarde te geven door extra content te leveren.

    Maar ik word niet echt bang van dit soort initiatieven van SBS. Naar mijn mening heeft dit totaal geen toegevoegde waarde voor het voetbal. Zoals jij ook al constateert, zal dit voor een beperkte groep zijn die alles over hun cluppie willen weten. Het lijkt mij sterk dat SBS echt nieuws zou kunnen uitzenden, nadat de samenvattingen bij Talpa te zien zijn geweest. Overigens zijn bij de grote voetbalclubs de online fora erg in trek en zal het nieuws allang verouderd zijn. Voorbeeld: voorzitter bij PSV vertrekt, dit wordt bekend op dinsdag/woensdag. Iedereen weet dit toch al op de vrijdagavond als SBS ongetwijfeld dit in het nieuws zou brengen? Of is dat een te nuchtere (lees: a-marketing) constatering?

    Als SBS dit soort dingen wil initiëren zal ze met unieke content moeten komen, en volgens mij is die content al vergeven.


    31 augustus 2006 om 05:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!