iDEAL snel en veilig, maar te duur
Het is gisteren op nagenoeg alle nieuwssites voorbijgekomen, de onderzoeksresultaten van economisch geografen Tania Rademaker en Mong-Nee Kwaw van de Universiteit Utrecht, die afstudeerden op het betaalsysteem iDEAL.
Uit onderzoek onder 218 webwinkels blijkt dat de winkeliers die gebruik maken van het nieuwe betaalsysteem iDEAL redelijk tevreden zijn over deze nieuwe manier van betalen. Het systeem werkt snel en veilig. De winkeliers vinden de transactiekosten echter nog wel te hoog en ze zijn niet tevreden over de promotie voor het betaalsysteem.
Twee miljoen
De webwinkeliers zijn voor een groot deel positief over iDEAL. Ze roemen het feit dat er direct betaald kan worden, de veiligheid en de grote potentiële klantengroep van het door ING/Postbank, Rabobank en ABN-AMRO opgezette systeem. IDEAL kent sinds de lancering in oktober 2005 een snel groeiend klantenbestand dat nu bestaat uit bijna 2000 webwinkels. Ongeveer 13% van alle webbetalingen gaan momenteel via iDEAL en de tweemiljoenste transactie is bijna bereikt.
De snelle ontwikkeling van iDEAL, ofwel betalen via je internetbankrekening, schrijven de onderzoekers toe aan de snelheid en zekerheid van het systeem voor de detaillist. Er wordt direct betaald en de betaling kan niet gestorneerd worden. De betaalmogelijkheid is ook gunstig voor de consumenten, omdat het wachten tot de bestelling in huis is minimaal wordt, in tegenstelling tot andere betaalmogelijkheden bij het winkelen via internet. Ook voeren zij zelf de betaalopdracht uit en hoeven zo niet steeds opnieuw rekeninggegevens door te geven. Voor beide partijen voelt de ruime ervaring met het internetbankieren en de veelvuldige uitgevoerde controles als veiliger.
Hoge kosten
De webwinkeliers zijn niet te spreken over de in hun ogen te hoge kosten van het systeem (rond de 70 cent per transactie). Ook zijn ze nog niet tevreden over de geringe naamsbekendheid onder consumenten en de problemen bij installatie. De geringe naamsbekendheid van iDEAL kan verklaard worden doordat er niet veel aan reclame voor de consument is gedaan. De oprichters vinden dat grootschalige promotie zich niet terugverdient en ze vinden het effectiever als de detaillisten zelf de consumenten op de hoogte brengen van het systeem. Promotie van iDEAL door banken gebeurde tot nu toe vooral in de vorm van ‘banners’. De detaillisten vinden dat de banken deze taak meer op zich zouden moeten nemen. Naast het vergroten van de naamsbekendheid pleiten de detaillisten voor prijsdaling van de transacties.
Bron:
Wat ik me bij dit soort berichten vaak afvraag, is of er ook iets mee gedaan wordt. Een aantal van de deelnemende banken hebben al abonnementsvormen speciaal voor MKB’ers, met een andere verhouding tussen de vaste en variabele kosten per maand. Maar kennelijk is het nog niet genoeg. Ik ben benieuwd of we binnenkort een kostendaling mogen verwachten. Dit zal vrijwel zeker bedrijven over de streep gaan trekken om in te stappen.
De kritiek dat de banken te weinig doen, ben ik het wel mee eens. Van de Postbank is het enige dat ik tot nu toe ontving, een nieuwsbrief waarin werd gemaild dat iDeal zo’n groot succes is. Dit had ook een folder in mijn brievenbus kunnen zijn, of misschien zelfs een actie waarbij je een cadeautje krijgt bij minimaal x aankopen via iDeal voor een bepaalde periode. Banken bestoken ons wel continu met promotie voor leningen, hypotheken en totaalpakketten, terwijl iDeal juist een laagdrempelig product is waar iedereen gebruik van zou kunnen maken.
Natuurlijk verdienen de banken hun geld door wat de webwinkels moeten betalen voor het gebruik van iDeal, maar het succes van het systeem is natuurlijk vooral afhankelijk van het volume van de daadwerkelijke transacties. Meer promotie kan hier aan bijdragen, maar ook zou het goed zijn als meer banken (ik noem een SNS) zich aansluiten bij iDeal.
In mijn ogen vallen de kosten per transactie wel mee. iDeal is gericht op betalen van grote bedragen. Dan is 70 cent per transactie niet overdreven hoog.
Daar komt bij dat met iDeal direct een grote groep van de Nederlandse bevolking in staat is om de betalingen te verrichten wat de conversie op je site sterk verbeterd. Wanneer gekozen wordt voor PayPal moet een bezoeker eerst een paypall-account aanmaken.
Vooral in het MKB moet iDeal concurreren met klassieke betaalmethodes als overmaking, acceptgiro, machtiging en rembours. Omdat je bij iDeal ook nog te maken krijgt met implementatiekosten om de betaalwijze in het bestelproces te hangen, denk ik dat de prijsstelling nog wel wat scherper zou kunnen.
Een betere promotie van iDeal kan de conversies ook verhogen. Door de veiligheid en het gemak beter onder de aandacht te brengen, haal je meer uit de groep mensen die nog altijd huiverig is voor het doen van online aankopen. Hier hebben zowel de deelnemers als de banken baat bij.
70 cent zegt mij niet zoveel. Waar is die 70 cent uit opgebouwd? Als ik geld pin met mijn creditcard ben ik dik 4 euro kwijt, dat zijn nog eens bedragen.
Ik vind 70 cent per transactie nog best veel (vooral als je niet zoveel “dure” producten verkoopt), ook omdat iDeal imo een soort doorstuurservice naar de betaalpagina van je bank is.
Does anyone has some figures of how much the ‘shop’ has to pay if we PIN? Perhaps that would be a better comparision in NL since most of us PIN then credit card?
Most small shop in the physical world ask for .25 per transaction if PIN to cover their cost. And would waive the .25 if purchases is higher than, for example, 10 euro.
I used to run a small shop and was quite shock to see the amount of money we had to pay to the credit card companies. Whereas check transaction of our bank was free (6 years ago in the US. Not sure now). The consumers don’t see the charges.
What I do not understand the logic from the banks is: they prefer payment via internet. They save money along many of their processes. Why then not off-load some of the profits to the shop owners and consumers? Especially those small mom-and-pop shops?
Marco heeft mij op dit bericht geattendeerd omdat bij de lancering van iDEAL betrokken was.
Te duur of te veel geld? Zit nogal een verschil tussen. Inkoppertje dat iedere winkelier zal antwoorden dat de prijs omlaag moet.
iDeal is mijns inziens een laagdrempelig product c.q. betaalsysteem, dat zeker voor Nederlandse webwinkeliers het incassorisico sterk reduceert en de doorlooptijd van de transactie verkort in relatie tot incasso, betalen vooraf en betalen achteraf.
Dat daar transactiekosten tegenover staan lijkt mij logisch. En als Nederlander vinden we de kosten natuurlijk altijd te hoog, zelfs als we het geld ontvangen voordat we de goederen verzenden.
Qua implementatiekosten… tja dat kan meevallen of tegenvallen, hangt er grotendeels natuurlijk ook vanaf welke leverancier het implementeert en welke webwinkel software ( Zen Cart met iDeal bijvoorbeeld) en welke Payment Solution Provider wordt gebruikt. Wij (Vicus eBusiness Solutions) hebben als internetbureau de ervaring dat het betalen voor MKB webwinkeliers juist toegankelijker wordt.
En de consumenten die komen wel…. We moeten ons alleen realiseren dat tot op heden elk nieuw betaalsysteem (zie PIN, Chipknip, Internetbankieren) minstens 5 jaar nodig heeft gehad om ingeburgerd te raken; dat zal met iDeal niet anders zijn.
Als de banken hun product serieus nemen mogen ze er wel eens wat flinke campagnes tegenaangooien. Dat kan natuurlijk pas als de consument er ook mee kan betalen; Het ouderwetse Kip-ei probleem. Maar inmiddels zijn er mions inziens voldoende webwinkels die iDeal accepteren.
Bij deze dus een oproep aan de banken! Start de pers!
De laatste dagen kom ik steeds meer visuals van iDeal tegen op verschillende sites. Lijkt erop dat men hoger gaat inzetten op het vergroten van de bekendheid van iDeal. Al blijf ik erbij dat je, om de grootste doelgroep (mensen die minder vertrouwd zijn met internet) aan te spreken, hier ook offline media bij zou moeten betrekken.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!