Na kantoorpolen komen nu ook Wit-Russische designers

25 september 2006, 16:29

Beren op de weg in MoskouOutsourcing is heel normaal geworden. Wij zijn al gewend dat onze kleding in Bangladesh, software in India en elektronica in China worden gemaakt. Wij vinden het zelfs verstandig en vooruitstrevend dat bedrijven hun IT diensten, administratie en call centra uitbesteden naar India en Oost-Europa. Tegelijkertijd hopen wij dat outsourcing geen negatieve gevolgen zal hebben voor Nederland, omdat wij, Nederlanders, uitblinken in creatieve en kennisintensieve banen.

Maar ook creatief werk kan worden uitbesteed naar de lage lonen landen. De creatieve industrie van Rusland, China of India groeit gestaag dankzij de snel groeiende economie en reclamebudgetten. Reclamebureaus uit die landen leren snel van hun Westerse opdrachtgevers en collegae, en tonen aan dat zij hetzelfde werk beter en in ieder geval veel goedkoper kunnen doen. En tenslotte is creatief talent grenzeloos en komt ook voor in India en Oost-Europa:-) Bewijzen? 12 Cannes Lions dit jaar voor reclamebureaus uit India, en mijn eigen ervaringen met outsourcing van interactieve projecten naar Rusland en Wit-Rusland.

Twee jaar geleden heeft Novocortex, het bedrijf waar ik werk, besloten om op zoek te gaan naar talentvolle designers en creatieve bureaus in Rusland, Oekraïne en Wit-Rusland. We wilden naast strategieontwikkeling ook productie van interactieve reclamecampagnes in eigen huis hebben. En we vonden Nederlandse designers en bureaus te duur. In de afgelopen jaren hebben we vele ups en downs meegemaakt. Onze Nederlandse opdrachtgevers werden zeer nerveus toen zij over outsourcing naar Oost-Europa hoorden. Prijsverschillen waren voor ze minder belangrijk dan kwaliteit en betrouwbaarheid, en Oost-Europa percipieerden zij als onbetrouwbaar en kwalitatief slecht. We moesten dus extra moeite doen om te bewijzen dat het werk van onze partners kwalitatief gelijkwaardig was aan dat van de Nederlandse bureaus. Bijvoorbeeld, door meer tijd en geld te stoppen in conceptontwikkeling en design, zodat we meerdere uitgewerkte concepten aan de opdrachtgever kon presenteren.

En natuurlijk werden we gelijk geconfronteerd met de cultuurverschillen tussen Oost- en West-Europa. Sommige verschillen waren overigens bijzonder voordelig voor ons en onze klanten:-) Oost-Europese designers hadden geen ‘van 9 tot 5’ mentaliteit en waren bereid om ’s avonds en in het weekend door te werken als het moest. Andere verschillen waren juist lastig. Men was niet gewend om vooruit te plannen, waardoor het meeste werk kort voor de deadline werd gedaan. En de perceptie van de kwaliteit en ‘het werk is af’ was anders dan in Nederland – er zaten veel kleine fouten en slordigheden in afgeleverde applicaties. We hebben veel energie moeten investeren in de mentaliteitverandering, bijvoorbeeld, door duidelijke afspraken te maken over de kwaliteitscontrole.

Naast lage kosten hebben we een ander groot voordeel ontdekt van het werken met buitenlandse designers, namelijk dat crossculturele teams internationaal herkenbare ontwerpen kunnen produceren. In de afgelopen maanden zijn deze ontwerpen in prijzen gevallen op twee belangrijke Oost-Europese reclamefestivals – in Oekraïne en in Letland. Het afgelopen weekend won Novocortex twee prijzen op de Baltic Sea Advertising Festival in Riga.

Golden Hammer Festival

We ontvingen een Golden Hammer voor de U-specs banner en een Silver Hammer voor het iDEAL Winkelplein in de categorie Interactive Media. Beide werken zijn gemaakt voor de Nederlandse klanten, waarbij Novocortex voor conceptontwikkeling en copywriting verantwoordelijk was en onze partners Astronim en Red Graphic voor design en productie. Het winnen was alles behalve makkelijk – dit jaar waren er slechts drie Golden Hammers uitgereikt in de Interactive Media categorie. Deze overwinning bewijst dat outsourcing van creatief werk naar Oost-Europa niet alleen kostenbesparend werkt maar voor veel vreugde en plezier kan zorgen:-)))

U-specs banner

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

10 Reacties

    evroekel

    Gefeliciteerd met de prijzen, mooie bekroning voor deze Oost-Europese connectie. Je schrijft dat je Nederlandse designers en bureaus te duur vond, maar ik mis vervolgens een indicatie van de prijzen in Oost-Europa. Hoe liggen de prijzen daar concreet?


    25 september 2006 om 17:04
    media

    Nogmaals gefeliciteerd Serge, zowel U-specs banner als iDEAL Winkelplein zien er top uit!

    Ben inderdaad ook wel benieuwd naar prijsindicaties (wat is de verhouding met Nederlandse bureaus?).

    Arash, kun jij wellicht iets zeggen over jou ervaringen met outsourcing van dit soort projecten?


    25 september 2006 om 17:16
    everhoog

    Mooie opmerking Serge: Nederlanders blinken uit in creatieve en kennisintensieve banen. Tenminste, dat denken we. Hoe denk jij daar zelf over?

    Anyway. Ik heb zelf erg goede ervaring met het naar Wit Rusland uitbesteden van ontwikkelwerk (applicatiebouw en productie van websites). En geloof ook zeker dat er echt goede creatieven te vinden zijn buiten Nederland 😉

    Maar persoonlijk vind ik de culturele en geografische afstand nog wel een probleem om tot goede designs en concepten te komen. Hoe hebben jullie dat gedaan? Je schrijft dat novocortex conceptontwikkeling en copywriting op zich nam, en anderen design. Zijn jullie daartoe bij elkaar gaan zitten, veel heen en weer gevlogen, of alles op afstand met videoconferencing en dergelijke?


    25 september 2006 om 17:23
    serge.fenenko@novocortex.com

    Ik denk dat het geen zin heeft om uurprijzen te vergelijken, omdat we de meeste opdrachten tegen de vooraf afgesproken prijs uitvoeren. Deze prijs is vaak 40 tot 100% lager dan bij professionele NL bureaus. Het verschil met NL freelancers is kleiner. Maar we zelf werken liever met bedrijven dan met freelancers, ook in Oost-Europa. Dan krijg je betere discipline en constante kwaliteit.


    25 september 2006 om 17:25
    serge.fenenko@novocortex.com

    @ Ewald

    Wij gebruiken vooral Skype en ICQ/MSN om concepten te bespreken, en feesten samen op festivals voor de teambuilding:-) We zijn welgeteld twee keer bij Astronim en Red Graphic op bezoek geweest. Wel gelijk aan alle designers en programmeurs een workshop gegeven over de NL mentaliteit, kwaliteitseisen en creatief proces. Het grootste obstakel is niet de afstand maar het gevaar dat de beste creatieven nu naar Rusland gaan want daar krijgen zij nu NL salarissen.

    En ik geloof zeker dat Nederlanders bijzonder creatief zijn en bereid zijn om te veranderen.


    25 september 2006 om 17:33
    media

    Dank voor de aanvullende info Serge; we maken snel een afspraak!


    25 september 2006 om 18:16
    Edwin

    @Serge tot 100% lager?

    dan werken ze dus voor niks…. tja daar kun je in NL niet tegenop…


    2 oktober 2006 om 16:43
    serge.fenenko@novocortex.com

    Heel scherp, Edwin:)

    Ik bekijk de situatie natuurlijk vanuit de kant van Novocortex en constateer dat prijzen bij de concurrentie 40 tot soms 100% hoger zijn dan bij ons.


    4 oktober 2006 om 10:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!