E-mail marketing in verkiezingstijd (1)
In 1994 heb ik mij verdiept in het gebruik van propaganda technieken voorafgaand aan de 2e Kamer verkiezingen. Anno 2006 wil ik wel eens weten of en hoe de belangrijkste/bekendste politieke partijen van Nederland het medium e-mail ter hand nemen om de verkiezingsboodschap over te brengen voor het uur U op 22 november. Je zou toch denken dat alle denkbare middelen ingezet moeten worden om de kiezer voor je te winnen. En dus lijkt e-mail met haar grote penetratie en acceptatie graad een voor de hand (en goedkoop) liggend medium.
De komende weken geef ik een objectieve (ben zelf volledig partijloos) analyse over het wel en wee van e-mail marketing als inzet om zieltjes te winnen. De volgende partijen worden onderworpen aan mijn kritische blik: Een NL, VVD, PvdA, CDA, Groen Links, SP, LPF, D’66, ChristenUnie, Groep Wilders, Leefbaar Nederland, SGP, Partij voor de Dieren en Nieuw Rechts.
Vandaag het eerste deel: worden er überhaupt e-mail nieuwsbrieven aangeboden?
Meteen een eerste afvaller. De website van Nieuw Rechts is uit de lucht… kon blijkbaar niet door de beugel wat daar stond. Ik kom er verder snel achter dat niet alle partijen blijkbaar een nieuwsbrief aanbieden. Op de website van CDA, D’66 en Leefbaar Nederland kan ik -als zeer geoefende gebruiker- namelijk nergens een aanmeldprocedure hiervoor vinden. Het CDA heeft wel een weblog (nou ja….) en een webshop, maar een nieuwsbrief is blijkbaar niet hip. De ChristenUnie heeft wel een nieuwsbrief (gevonden na enig speurwerk) maar de aanmeldprocedure is nog niet live. “De aanmeldfunctie komt binnenkort beschikbaar. Tot die tijd kunt u mailen naar webmaster@christenunie.nl met als onderwerp “aanmelden nieuwsbrief”. Hetzelfde geldt voor Een NL, ook daar nog geen aanmeldprocedure (en nieuwsbrief). De verkiezingen zijn immers pas op 22 november, dus tijd zat zullen ze denken.
Er resteren dus nog 9 politieke partijen die mij gaan mailen. Opvallend is dat tijdens de aanmeldprocedures meestal enkel het e-mailadres volstaat. In een enkel geval wordt voor- en achternaam gevraagd. Alleen Groep Wilders heeft nog interesse in mijn persoonlijke voorkeuren qua onderwerpen. Ik vul het ijverig in, in de hoop dat ik een ‘persoonlijke nieuwsbrief’ ga ontvangen. Verder weinig hetzelfde. 4 partijen maken gebruik van dubbel optin, 3 van single optin. Fatsoenlijke bevestigingen (qua opmaak) van je inschrijving per e-mail is soms ook teveel gevraagd. Net als het scheppen van verwachtingen, wat krijg ik dan te lezen als ik me aanmeld en hoe vaak……… ach waarom is dat ook relevant. Ik kan haast niet wachten tot de eerste e-mailings mijn inbox bereiken! Mijn eerste indruk. De campagneleiders moeten de wondere wereld van internet en e-mail nog ontdekken.
Bas, welkom bij de club en ik zie uit naar je bevindingen!
Ik kan je helaas vast voorbereiden: de nieuwsbrief van Geert Wilders die je gaat krijgen is niet ‘persoonlijk’, ondankt alles opgegeven voorkeuren. Alleen de aanhef zit erin, maar dat bedoel je natuurlijk niet.
Erg leuk dat je dit uitgezocht hebt trouwens. En wat een bedroevend resultaat dit zeg, had ik totaal niet verwacht. En ook niet echt oplosbaar meer, vanwege de snel naderende verkiezingsdatum. Die aanmeldformulieren hadden al jaaaren aan moeten staan… Gemiste kans!
Ik ben zelf bezig met een groot politieke partijen marketing onderzoek, waar ik online (RSS, weblogs, e-mail marketing, social networks, SEM/SEO), outdoor, tv reclame en presence, mobile marketing, dagbladen/tijdschriften, radio etc onderzoek dmv een enquete.
Mocht je tips hebben betreft bovenstaand verhaal, dan houd ik me aanbevolen (paul@marketingfacts.nl)
Ben zelf geabonneerd op alle nieuwsbrieven en RSS feeds. Dus zal zeker binnenkort reageren op de newsletters ;-). Misschien ook interessant om een screenshot te geven van de newsletters met analyse.
Hier zien we natuurlijk het probleem van de politiek!! ZIJ moeten naar de burger komen ipv wij naar hun toe!
Het lijkt mij makkelijker om met een WebTV te beginnen, en een goed marketingplan neer te zetten
Dan kunnen jullie mooi samenwerken dus? 😉
@Nico: En wie precies denk je dat er gaat kijken naar het online TV kanaal van een willekeurige politieke partij?
waarom gaat alle aandacht steeds weer uit naar de gevestigde politieke orde. Kijk eens naar de politieke partijen die zich voor 22 november a.s. hebben aangemeld. Misshien hebben deze partijtjes ook wat interessants te melden.
gr.
Ronald van der Beek
0629105545
Partij voor de Jongeren (verbonden aan de Blanco Lijst) vecht samen met Familie4justice en de Kinderombudsman voor de rechten van kinderen en jongeren
http://www.partijvoordejongeren.nl
Ik ben de laatste weken op zoek gegaan naar minstens drie lokale feeds van elk van de ruim 450 Nederlandse gemeenten. Nu, 1500 feeds rijker (voor de Feeder-dbase), kan ik de bovenstaande ervaringen uit eigen praktijk bevestigen. Waar het RSS betreft dan. Wat blijkt?
De PvdA is veruit het best vertegenwoordigd op RSS gebied: elke lokale site heeft een eigen RSS feed. Maar…in 9 van de 10 feeds staat of ’test test test’ danwel ‘hartelijk bedankt voor uw vertrouwen!’. De VVD volgt (op afstand), maar de feeds zijn vaak wel gevuld…met (zeer) oud nieuws. Trouwens, de weblogs van wethouders zijn nog veel treuriger vaak: ‘U gaat mij hier regelmatig zien!’ (einde bericht, van januari 2006). Dan nog een handje SP feeds en dat was het dan op politiek gebied. GroenLinks, CDA en D66 zijn totaal niet met RSS bezig.
Robert,
Wie weet ik niet, maar bij de Spaanse socialistische partij PSOE, die een breedband TV kanaal heeft sinds 3 weken, hebben de eerste dag 70.000 unieke kijkers gekeken. Dus kan het wel !!
Leuk initiatief!
Opvallend dat de LPF niet geïnteresseerd is in het profiel van de nieuwsbriefleden. Eén van de speerpunten van die partij is toch juist dat ze het internet willen gaan inzetten om contact te onderhouden met hun achterban, bijvoorbeeld met discussiefora? Als je als partij zegt pionier te willen zijn wat betreft het gebruik van nieuwe media, dan moet je dat ook waarmaken…
Sowieso een gemiste kans van alle partijen. De belangrijkste strijd richt zich immers op de zwevende kiezer. En wat is nu een beter middel dan een nieuwsbrief om te proberen de zwevende kiezer tot en met de verkiezingen te binden aan je partij?
Om het te laten zien hier de URL : http://www.psoetv.es
Groet,
Nico
Paul, dit zijn voorbeelden op partijnivo. Ik bedoel de plaatselijke afdelingen. En dan nog: duurde bij mij wel even voor ik het (piepkleine) XML-icoontje (!) op de nieuwspagina van het CDA vond, die als je er op klikte vervolgens weer het nieuws in je browser liet zien. 🙂
Correctie: er verschijnt wel een RSS-feed, maar Firefox blokkeerde deze popup in eerste instantie.
Bas,
Goed initiatief. Ga je ons (en vooral ook de partijen, als ze slim zijn speuren ze ook de blogs af naar commentaren) ook wat meer vertellen over het nut van e-mail marketing voor de politieke partijen? Nieuwsbrieven zijn over het algemeen bedoeld voor de reeds geinteresseerden, die geven zich namelijk op. Dat is niet de doelgroep die zij moeten aanspreken om meer stemmen te krijgen. Maar, neem D66, die zou met een leuke virale actie wellicht meer los kunnen maken dan Pechtold op TV.
Hoe makkelijk ook, maar ik (en zeker meer lezers van jouw stuk) hebben even geklikt op de link van de Partij van de Jongeren. Hoe lelijk de site ook is, als aandachttrekker werkt het wel.
Dus, is het niet veel simpeler om actief blogs te tracken dan een e-mail marketing campagne op te zetten? En belangrijker: zijn ze niet al veel te laat?
Ben erg benieuwd naar de rest van je verhalen!
PvdA doet een ‘algemene’ linkse site gericht op jongeren http://www.ikstemsociaal.nl
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!