Waar komen jouw ideeën vandaan…?
Als account-executive bij een software bedrijf neem ik weinig tijd om me te verdiepen in trends in marketing en advertisement. Ik neem nog minder tijd om te bloggen met als excuus tijd, motivatie en inspiratie. Na een gesprek met Bob Stumpel (OpenBC) over trendwatching kwam ik op het idee om zelf een blog te beginnen.
Het belangrijkste is natuurlijk de content en wat is er interessanter dan trends in marketing, advertising en andere inspirerende nieuwe trends van over de gehele wereld. Aangezien ik zelf de komende tijd mijn handen vol zal hebben aan het inrichten van een aantrekkelijke weblog, heb ik hieronder alvast een aantal websites neergezet, waar ik mijn inspiratie en ideeën vandaan heb. Bestaande bronnen voor potentiële en huidige bloggers…….
Inspiratie, creativiteit en ispiratie:
Adverbox: visuele reclame uitingen met een bite (Vind ik persoonlijk de leukste)
Coolhunting: Trends that inspire
Josh Spear: Blogging trend spotter
PSFK: Ideas, Trends & Inspiration
Seth’s Blog: Seth Godin voormalig vice president Yahoo
Springwise: Ondernemende ideeën worldwide
The Coolhunter: roaming the globe for ideas
Trendslator: Nederlands initiatief
Trendwatching: Wereldwijde trends
“Neem weinig tijd om me te verdiepen in trends in marketing en advertisement. Ik neem nog minder tijd om te bloggen met als excuus tijd, motivatie en inspiratie.” En dan begin je een blog en dan komt het allemaal goed?
Beste Ernst,
Heb je een keer tijd over? Verdiep je dan eens in de teamrollen van Belbin. Misschien heb je wel enkele de creatievellingen wel in huis zodat je naast internet ook met je eigen team een bron van inspiratie kunt worden.)
Vooral de Brononderzoeker en de Plant komen in aanmerking voor ideeën. Waarschijnlijk ben je zelf ook een brononderzoeker.)
De Brononderzoeker (BO)
De Brononderzoeker is een extraverte en innemende persoon en altijd op zoek naar nieuwe informatie en interessante contactpersonen.
Een nieuwsgierige verkenner, die over talloze relaties lijkt te beschikken. Door zijn brede belangstelling wordt hij vaak als creatief ervaren, maar hij voegt de dingen eerder samen dan dat hij echte ideeën verzint.
De BO is gericht op brainstormen, op vernieuwing en ontwikkeling, en hij houdt van improviseren. Hij is speels, steels, positief en enthousiast en een permanente bron van informatie.
Het kan echter gebeuren dat hij niet altijd afmaakt waar hij aan begint, doordat hij wel eens de neiging heeft om dingen net zo makkelijk te laten vallen als hij ze heeft opgepikt.
De Brononderzoeker is sterk in het verkennen en inbrengen van ideeën en bronnen van buiten de groep. Hij kan verbindingen leggen, gebieden exploreren en onderhandelingen voeren. Door zijn pragmatisme en tegenwoordigheid van geest weet hij waar de kansen liggen en hoe ze te benutten.
Drukte en afwisseling zijn voor een BO essentieel. Wordt hij onvoldoende gestimuleerd door zijn omgeving, bijvoorbeeld wanneer hij een eenmansfunctie bekleedt, dan raakt hij al snel verveeld en ineffectief.
De Plant (PL)
De Plant is de vernieuwer en de verzinner. De creatieve denker, die zich onderscheidt door originaliteit en verbeeldingskracht. Hij zoekt ruimte om te kunnen fantaseren, om strategieën en scenario’s voor de toekomst te ontwerpen, en om telkens weer verrassende, nieuwe oplossingen voor oude problemen te vinden.
De PL is introvert en eigenzinnig. Hij kiest voor zijn eigen oplossingen en werkt het liefst op enige afstand van het team. Hij stopt veel energie in zijn scheppingen en verliest wel eens de realiteit uit het oog, waardoor zijn ideeën als zonderling, radicaal of onpraktisch kunnen overkomen.
De PL is zeer gevoelig voor waardering en kritiek. Er is soms een aparte gebruiksaanwijzing nodig om dit talent in een team tot bloei te krijgen.
Een Plant kan een voortdurende bron van inspiratie zijn. Hij genereert ideeën en alternatieven, en verzint mogelijke oplossingen voor complexe problemen. Een PL is vooral van belang in de beginfase van een project of als schepper van een nieuw product. Maar ook als (intern of extern) adviseur komt hij goed tot zijn recht.
Dikwijls is één PL in een team voldoende. Als er meer zijn, bestaat de kans dat alle energie opgaat in het bestrijden van elkaars denkbeelden. (www.interplace.nl)
Succes met je weblog,
Arnoud
http://www.interplace.nl
Ideeën haal je volgens mij niet vaak van een website maar komen spontaan! Zelf loop ik met een paar ideeën rond over bv. ‘lokaal zoeken’ en ‘vakantie 2007′. Domeinnamen geclaimd, logo’s zijn klaar en nu op de markt zetten. Wie helpt?
Ben het met H. van der Mey eens.
Ideeen komen door of ervaringen, of spontaan….
Daar heb ik ook best vaak last van ;-)…maar goed..een idee van een ander kan je wel attenderen op nieuwe kansen en mogelijkheden..dus heb de blogs zeker in mijn favorieten toegevoegd.
Mocht ik ze langer dan 1 maand niet bezocht hebben…gaan ze er ook zonder pardon weer uit ;-).
@H. van der Mey, weet je al wel hoe je het wil vermarkten?
@Gerben, ja zeker! Alleen niet de power om het te doen!
@Oof: Als ik een blog begin met een focus op deze zaken, dan ben ik ook gemotiveerd om deze bij te houden, er tijd voor vrij te maken en om op zoek te gaan naar nieuwtjes. Dus ja, dan begin ik een blog en hoop ik dat alles goed komt, voor zover ik dat laatste gezegd heb
@Arnoud: thanks voor de info en ik hoop je binnenkort te kunnen informeren over de nieuwe blog
@H v der Mey en @Gerben: Ideeën komen inderdaad vaak spontaan. De websites die ik zo nu en dan bezoek dienen met name als inspiartiebron. Aangezien het voornamelijk trendwatch sites zijn kunnen deze je wel op nieuwe ideeën brengen. Als je zelf een leuke en originele variant bedenkt naar aanleiding van een net gesignaleerde trend, denk ik dat je een goede kans hebt dat het nog niet eerder bedacht is of reeds uitgevoerd wordt.
@ v der Mey: Een vriend van mij is momenteel bezig met een vakantiesite. Misschien interessant?
@Ernst
“Ideeën komen inderdaad vaak spontaan” Helemaal mee eens.
Blijf er op letten dat hetgeen je wilt doen, bij je past. Bij je huidige activiteiten bijvoorbeeld. Het gezegde ‘schoenmaker blijf bij je leest’ gaat toch nog vaak op.
Reflectie is ook belangrijk. Waar voel je je prettig bij? Oftewel, waar word je enthousiast van?
Misschien psychologisch geleuter, maar het helpt je wel.
@Ernst, website bouwen is geen probleem. Ik zoek een marketeer/accountmanager die het vakantie_concept overbrengt (verkopen) aan 6 grote partijen uit verschillende branches. Materiaal is bijna klaar, domeinnaam is geclaimd. Na de go’s volgt website, competitie, on/offline campagne en meer!
Lokaalzoeken_concept is concept neerzetten in de markt (url’s zijn geclaimd, logo’s zijn klaar, concept voor 90% uitgewerkt). Werkzaamheden hier behelsen meer verspreiden flyer naar 1,1 miljoen MKBérs, genereren van free publicity, x-aantal MKBérs benaderen voor gratis deelname, website bouwen a la funda (2x). Meer gericht dus op een marketingbureau.
Altijd maar weer dat jagen op ideeën (van anderen…..) richt je op je passies en dan komt het allemaal goed.
Mooi gezegd Gaetan, en zo is het ook
jouWWW
@ Ernst: een leuke lijst en trendwatching.com is toch wel een favoriet. Maar ook zonder deze sites kom je al een heel eind want goede ideeen komen inderdaad meestal spontaan op bepaalde momenten (dit kan toch anders, waarom moet het nu zo lastig….) Maar ideeen bedenken is 1 en ook vaak niet het moeilijkste. Het succes zit in een excellente uitvoering, want ondernemen doe je.
@ Erik van Roekel
Bedankt voor de feedback. Ik snap de reactie. Het ging als volgt: Ik had al lang het idee om een weblog op te starten. Ik ben me echter bewust van de overkill aan niets zeggende, niet bezochte non-blogs die de ruimte van het internet vullen. Over jezelf schrijven met af en toe een plaatje of en linkje kan leuk zijn, maar is voo weinigen interessant.
Bob vertelde mij dat hij mijn idee van een blog goed vond, maar dat ik eerst moest nadenken over het onderwerp, de doelgroep en mijn persoonlijke doelstellingen. Daarnaast gaf hij zelf aan dat er veel verschillende trendwatch sites zijn, maar dat hij nog geen weblog was tegengekomen, waarin de gebundelde informatie van deze verschillende sites terugkomt. Op een leuke manier gepresenteerd.
Eerst heb ik de ,in mijn stukje genoemde, sites (en nog veel meer) toegevoegd aan mijn favorieten en mijn RSS reader. Na een aantal weken betrapte ik mezelf erop dat ik iedere dag minstens 4 á 5 van deze sites bekeek en dat er iedere keer iets leuks of interessants op stond, dat ik eigenlijk wel met de werled wilde delen.
Is het mijn passie? Weet ik niet. Lijkt het me leuk en interessant (ook voor anderen)? Ja, wel degelijk. Heb ik er tijd voor? Nee, maar tijd moet je maken heb ik gehoord. Ben ik al begonnen? Begonnen wel, maar nu nog op de step-by-step methode zoals jij deze schetst.
Ik hoop dat ik nog voor het eind van 2006 een blogposting kan doen, hier op MF over mijn nieuwe blog. Tot die tijd hebben de geïnteresseerden een aantal leuke links, die ze kunnen bekijken totdat ik mijn blog lanceer.
@Ernst,
Met passie alleen kom je er niet. Wellicht kunnen de boeken van Mihaly Csikszentmihaly je verder helpen bij het idee om een weblog te starten.
De weg naar Flow
Flow in zaken
In enkele woorden samengevat:
De sleutel is de uitdaging te zoeken naar taken die een grote vaardigheid en toewijding vereisen. Kortom, te leren genieten van een volledige taakbetrokkenheid.
Succes,
Arnoud
Ik vind het idee dat ideeen spontaan komen echt onzin. Misschien komen ze wel spontaan maar altijd gebaseerd of geinspireerd door externe factoren. Daar kan het lijstje websites wel degelijk aan bijdragen.
Je moet niet kopieeren maar laat je passie los op inspiratie los die je ergens war dan ook op hebt gedaan.
Nu genoeg gecommentaard.
Blòggen, gast!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!