Internet overtreft TV

19 oktober 2006, 18:47

Zoals blijkt uit diverse postings bij collega’s van ons, doet het onderzoek naar tijdsbesteding van het SCP veel stof opwaaien. De afkalvende positie van van TV wordt duidelijk en de groei van internet spreekt boekdelen. De jeugd kijkt zelfs al meer internet dan TV. Daarmee komt de toekomst van TV onder druk te staan. Iets wat ze bij SPOT niet graag horen. Daarom is op dezelfde dag nog de aanval op het onderzoek van het doorgaans zeer betrouwbare SCP geopend. Een oude politieke methode: als de inhoud je niet zint, dan richt je de pijlen op het proces. Een zwaktebod zo blijkt uit de reactie van SCP. We rekenen op meer weerwoord van de onderzoekers. Ondertussen is het voor de digitale parochie smullen van de preek van het SCP.

De besteding aan media is de grootste activiteit buiten de vaste activiteiten als werk en slaap. Daarmee is media consumeren onze nationale hobby met 19 uur per week ( 1.000 uur per jaar). Dit getal is al 30 jaar hetzelfde. Alleen verandert het mediumtype dat gebruikt wordt aanzienlijk de afgelopen 30 jaar. Zie daarvoor bijgaande grafiek van het SCP.

SCP meldt hierover: “Tegenover de geslonken kijktijd staat een stijging van de tijd besteed aan ict. De opkomst van computer en internet is ten koste gegaan van de tijd besteed aan de al bestaande media. In deze zin kun je spreken over vervanging van oude door nieuwe media.” Als vervolgens naar persoonskenmerken wordt gekeken, dan blijkt dat deze verandering bij de jeugd dramatisch is. Tijd besteed aan internet groeit van 2000 tot 2005 van 3.4 naar 8.6 uur. Een toename van ruim 150%! Dit gaat ten koste van de TV-consumptie. Deze daalt van 10.7 uur per week naar 8.4. Een afname van 21%, waarbij de jongeren meer “computeren”, dan TV kijken.

Daarmee lijkt de trend gezet. Jong geleerd is over het algemeen oud gedaan. De stelling dat deze jongeren als ze later een huis en kinderen hebben wel achterover op de seat and sofa gaan zitten voor de TV is onhoudbaar. Andere argumenten (onder meer dat SKO veel meer TV-consumptie meet) zijn terug te voeren op de primaire activiteiten. Vaak staat de TV erbij aan, bij het eten, bij het praten, bij het MSN-en. SCP meet de hoofdactiviteit. Dit geeft zeker voor engagement een veel eerlijker beeld. De commitment van de kijker is bij SCP min of meer gelijk. Het gaat immers om de primaire activiteit op dat moment, niet om de tijd dat het medium aanstaat zoals bij SKO.

Daarmee (en met het onderzoek van de BVA) lijkt het duidelijk wat er boven de TV-markt hangt. De recordomzetten van de exploitanten ten spijt. Dit gaat voorbij. De echt vooruitlopende partijen zoals Disney en Newscorp zetten hun geld al lang op nieuwe media. Vooral de integratie van deze media (ook wel convergentie genoemd) heeft in mijn ogen enorme potentie. TV kijken is straks niet wezenlijk anders meer dan internetten. De vraag is alleen wie dan onze contentproviders zijn: de huidige mediaexploitanten of de nieuwe online partijen?

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

6 Reacties

    ewout@onedaycompany.nl

    Toen ik nog bij de AVRO zat, was deze trend al voorzichtig te zien. Gelukkig dat dit doorzet – het medium internet is zo veel interessanter en creatiever dan de oude buis.

    Dat mensen hun medium verdedigen, begrijp ik zeer goed. De impact alleen al van TV is nog vele malen groter dan internet op dit moment. Al was het maar omdat miljoenen mensen tegelijkertijd een boodschap krijgen. Probeer dat eens met internet (buiten de geeks/blogs om).

    Ben het met je eens dat dit heftig gaat worden voor TV in de toekomst. Wordt het dan toch tijd om John de Mol met zijn multimedia-aanpak gelijk te gaan geven ? Gaat nl. wel erg hard zo.


    20 oktober 2006 om 07:10
    mvkranenburg

    @ Gijsbregt – goede post waar je volgens mij veel tijd en aandacht hebt besteed. Leuk om het te lezen en je slaat de spijker op zijn kop. Ik merk het ook bij mijn neefje Joerie (17) en nichtje Jessy (13). Daar is MSN en Internet zoveel belangrijker dan de TV. Vroeger had je een leuke DVD in huis als ze op visite kwamen nu komen ze graag langs maar moeten ze wel ff de MSN checke :- ). Wat dacht je trouwens van het succes van YouTube in deze context.


    20 oktober 2006 om 17:09
    media

    Dank voor dit overzicht Gijsbregt; ga het SCP-rapport zeker lezen!

    Dat traditionele tv het steeds meer gaat afleggen tegen interactieve media zoals internet, dat is al jaren bekend maar ben wel benieuwd welke positie interactieve tv straks krijgt in de woonkamer. Ga ik straks nu lekker uitgezakt op de bank chatten via de tv of ga ik daarvoor toch nog aan tafel of bureau zitten? En waar zit of lig ik als ik door Second Life wandel?


    21 oktober 2006 om 13:25
    Gijsbregt

    @ Marco,

    Of: waar wandel je als je door second life wandelt…

    De werkelijkheid en de digitale werkelijkheid vervlechten steeds verder.

    Wat betreft digitale TV, dat wordt platform gestuurd.

    Als je TV kijkt, dan consumeer je digitale TV via de sofa in de huiskamer, als je internet dan consumeer je het via de laptop of je PDA. En als je in de trein zit of in de file staat, dan via je mobieltje respectievelijk je Tomtom.


    22 oktober 2006 om 17:42
    Ronald ter Voert

    De adverteerders, tv-producenten en zenders zullen echter zo lang mogelijk de vooruitgang vertragen. Het zit niet in hun genen om de ooit zo belangrijke positie van TV op te geven. Voelt n beetje als ‘al het werk was voor niets’ voor velen. Heb zelf een lange history bij tv-producenten en zenders en believe me, they don’t care totdat de massa voldoende groot is. En dat duurt nog wel ff. En de consument, die wil na een dagje hard werken graag geentertaind worden. En daar is weinig actiefs aan.


    23 oktober 2006 om 13:36
    Gijsbregt

    Ronald,

    Dat ben ik met je eens. Alleen staat er een generatie op die onder entertainment iets anders verstaat: met vrienden, in command, op de plek waar zij het willen, etc. Dat gaat traditionele, lineaire TV misschien nog wel sneller de nek om doen, dan de trage adverteerders, die zich nog flink in de klem zitten van de media exploitanten en de mediabureau’s.


    23 oktober 2006 om 15:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!