Postcodeloterij brengt buren met elkaar in contact
Onder het motto ‘je buurt op internet’ is de site buurtlink.nl online gegaan. buurtlink.nl is volgens Marck Feller, directeur van Stichting Buurtlink, de enige landelijke website waar Nederlanders via hun postcode allerlei informatie uit hun buurt kunnen opzoeken en zelf kunnen plaatsen. Het idee van buurtlink.nl is afkomstig van de Nationale Postcode Loterij. De stichting wil middels de website buurtlink.nl de sociale cohesie in de Nederlandse samenleving bevorderen.
Stichting Buurtlink heeft een financiële bijdrage van 2,7 miljoen euro ontvangen van de Nationale Postcode Loterij zodat de website buurtlink.nl gerealiseerd kon worden. Sinds 1 januari 2006 zet de Nationale Postcode Loterij zich naast mensenrechten, ontwikkelingssamenwerking en natuur en milieu ook in voor het bevorderen van de sociale cohesie in Nederland. Daarom ondersteunt zij de stichting. Als directeur van de organisatie is Marck Feller aangetrokken door Stichting Buurtlink. Feller is als producent en architect, de grondlegger geweest van onder andere TV-actualiteitenprogramma Hart van Nederland en vele andere TV producties. Sinds het voorjaar van 2006 heeft hij de verantwoordelijkheid voor de bouw en lancering van de website.
Voor de content wordt samengewerkt met o.a. Misdaadkaart (veiligheid), Marktplaats (marktplaats in de buurt) en Feeder (regioberichten).
Over geenstijl gesproken. De echte internetoplichters 2.0 schrijven subsidieaanvragen. Gooien met termen als web 2.0 en komen met een brakke site waar je je hond nog van af zou schoppen.2,5 miljoen voor DAT ding? Echt, niet te geloven.
Leuk concept, ben ook wel benieuwd waar die 2,7 miljoen naar toe gaat. Maar het gaat me te snel om het concept nu al af te branden piet. Probeer ook eens met opbouwende kritiek te komen.
Welke rol speelt feeder in het geheel Karel?
piet, de vergelijking met geenstijl ontgaat mij volledig. Dat je de site niks vindt is natuurlijk je goed recht.
Robert, ik heb de afgelopen weken voor de ca 450 gemeenten in Nederland zoveel mogelijk lokale feeds proberen te vinden. Het zijn er uiteindelijk zo’n drie per gemeente geworden, ruim 1500 in totaal. Deze feeds zijn terug te vinden op buurtlink.nl onder de rubriek regioberichten. Overigens komen deze feeds op Feeder ook terug, onder de tab Buurten. Nu nog even tijd vinden om ze in te kloppen in de dbase. 🙂
Mike, ik stel het wat romantischer voor dan de werkelijkheid. De feeds worden idd automatisch in de dbase gezet. De Excel-sheet heb ik wel echt met de hand gevuld, alle 1500. Want je moet die feeds eerst één voor één opzoeken is mij gebleken, er is nog niet zo gek veel gemeentenieuws via RSS beschikbaar.
Ook ik heb even zitten neuzen op buurtlink.nl. Aardig concept. Echter; wat een vreselijke lay-out. Te kinderlijk, verkeerde lettertype, onoverzichtelijk, te druk etc. Die 2,7 miljoen zal vast niet geinvesteerd zijn in de vormgeving. De vormgeving is echter wel het visitekaartje. Jammer.
De layout is inderdaad niet van deze tijd, maar ik denk dat er wel een redelijk startpunt ligt dat de doelgroep wel gaat raken. Het moet niet strak ogen, maar speels. Je buurt is namelijk een gezellig onderonsje. Dat doet het nu wel. Misschien wel TE speels, maar tis nog een BETA ;).
Vormgeving is gedaan door Satama, erg matig design als je beseft dat zij de paskamer van de Postbank in hun portfolio hebben.
De kleuren zijn ook wel ongelukkig gekozen, oogt al gauw naar een circus site. De verschillende contentblokken zijn ook veel te onoverzichtelijk. Ene keer is buurtberichten rood, dan weer blauw, dat schept geen duidelijkheid.
De navigatie zou ook beter kunnen, het is een normale internetter die toch al niet vaak achter internet zit niet meteen duidelijk wat de bedoeling is. Laat de gebruiker duidelijk zien waar hij/zij zich bevindt ipv klein onder de gemeentegegevens.
Verder een beter idee zou zijn met straatnaambordjes of zo werken, dus gewoon blauwe borden met de straat erop. Dus ook het logo een bord met buurtlink.nl of zo. Dan weet je waar je terecht bent gekomen.
De tekst is heel erg plat, weinig opmaak, lijkt gewoon copy paste werk. misschien 11pt pakken, dat oogt minder geplakt.
Maar het concept is zeker goed, buurtview was verplicht :P, Google Maps is al niet meer weg te denken, het weer is ook wel aardig, eigen agenda en reclame is ook mooi. Een leuke feature zou zijn om andere buurten die in jou omgeving liggen uit te kunnen nodigen op jou feestje/agendapunt. Is dat regioberichten?
Wijnand, veel succes met je initiatief. Ik kom zeker even kijken (2023sn) als Haarlem af is. 🙂
Even iets heel anders…Vanuit de Postcode Loterij is het natuurlijk slim bedacht. Er is niets vervelender dan dat je buren een prijs winnen en jij niet. Handig dus om als Postcodeloterij te investeren in cohesie tussen buren ;). Jammer dat het concept nog zo matig is uitgevoerd, ik denk dat het op zich wel potentie heeft.
Bij mij blijft ook vooral die 2,7 miljoen hangen… En dat ik het lelijk vind, dat doet er niet toe. Hele volksstammen zullen het ongetwijfeld prima vinden.
Het concept? Volgens mij is het te beperkt om mensen te blijven te trekken. Het blijft niets anders dan een samenraapsel van links. En wil het ‘user generated’ stukje zin hebben, dan zal buurtlink.nl heel wat bekender moeten worden en met de beperkte toegevoegde waarde gaat dat niet lukken.
Daarbij: volgens mij heeft tref.nl eeuwen geleden al aangetoond dat een stad als basis van een landelijk concept niet erg geschikt is… Laat staan een buurt.
Overigens vind ik al jaren dat de Postcode Loterij met z’n fikken van mijn postcode af moet blijven. Hierbij gaan ze hun gang maar, alleen zo zonde van die 2,7 miljoen…
Karel,
Met het door you gegeven postcode van Haarlem is het wel beter te zien hoe het wordt. Ik had ook een paar postcodes ingegeven, maar met heel magere resultaten. Misschien kunnen er ook Plazoo feeds worden bijgeplaatst als er nog meer content nodig mocht zijn. Eventueel ook van alle bedrijven uit een buurt. Ik hoor wel als je wilt samenwerken.
Foto’s toevoegen is wel aardig, momenteel alleen foto’s van Rotterdam zelf. Leuke manier om mij meer als fotograaf in de buurt te positioneren.
Wijnand, misschien weer eens proberen onze afspraak uit de motteballen te halen? Ik mail je deze week voor wat data.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!