The Long Tail

1 november 2006, 05:43

The Long Tail: Why the Future of Business Is Selling Less of MoreWe hebben hier op Marketingfacts al vaker geschreven over The Long Tail, een model uitgewerkt door Wired-hoofdredacteur Chris Anderson.

In het kort gaat ‘The Long Tail’ over de economische verandering die optreedt doordat op internet onbeperkte schapruimte beschikbaar is waardoor oneindig veel producten zonder extra meerkosten kunnen worden verkocht. Dit betekent dat niet alleen de meest populaire (lees: producten met het meeste marketingbudget) worden verkocht, maar vooral ook de minder populaire producten. Als de consument zelf kan kiezen dan blijkt dat maar liefst 97 procent van de verkopen afkomstig te zijn van de minder populaire producten. Dit geldt voor boeken, cd’s en dvd’s maar in toenemende mate ook voor andere producten en diensten die via internet beschikbaar zijn.

Met het oog op zijn komst naar Nederland (op 28 en 29 november tijdens Marketing3) verschijnen er de laatste tijd steeds meer boekrecensies en achtergrondartikelen:”

Zoals gezegd, ook wij schreven al eerder over The Long Tail:

Zijn we nog relevante bronnen vergeten?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

18 Reacties

    nikao

    ook offline kom ik het meer en meer tegen.

    Herinner me een paginagroot artikel in het NRC van 2 weken geleden. Daarin was alleen het begrip ‘Long Tail’ naar het Nederlands vertaald 😐


    1 november 2006 om 06:28
    Arnoud Rademaker

    Hoi Marco,

    Hoe werd je presentatie gisteren ontvangen?

    De long tail? Een fantastische ontwikkeling. Maar vergis je niet, voor zover dit wel eens voorkomt.)

    Ik ben ervan overtuigd dat elke behoefte een andere behoefte oproept (Maslov). Ik geloof dat de strekking van het verhaal (long tail) absoluut waar is.

    Ik voorzie op termijn een nieuwe behoefte ontstaan met name op het gebied van de dienstverlening, namelijk de behoefte om deze gratis content te kunnen integreren in je dagelijks handelen.

    Als kennis gratis is te verkrijgen, overigens een mooie opsteker voor de ontwikkeling van onze kenniseconomie, zul je deze kennis ook willen gebruiken. Vanaf dat moment roepen veel mensen allerlei allerlei gevoelens bij zichzel op, bijvoorbeeld grevoelens van onzekerheid. Het toepassen van deze kennis vraagt om die jou daarin kunnen coachen.

    Groet,

    Arnoud


    1 november 2006 om 06:55
    Arnoud Rademaker

    Bijvoorbeeld, gezien mijn slordigheden in het vorige stukje, een cursus fatsoenlijk schrijven.


    1 november 2006 om 06:58
    Marieke V

    En in het juni-nummer van Twinkle stond een artikel over de Long Tail. In de Twinkle die deze week verschijnt, staat een interview met John Anderson.


    1 november 2006 om 08:41
    Marieke V

    Chris Anderson uiteraard


    1 november 2006 om 08:45
    Arnoud Rademaker

    Beste Eduard,

    De tip die je geeft is naast de wijziging van de lay-out misschien wel de beste taaltechnische belegging die je kunt bedenken. (haha).

    Ik ben het volledig met je eens.

    Groet,

    Arnoud


    1 november 2006 om 16:03
    Arnoud Rademaker

    Beste Eduard,

    De tip die je geeft is naast de wijziging van de lay-out misschien wel de beste taaltechnische belegging die je kunt bedenken. (haha).

    Ik ben het volledig met je eens.

    Groet,

    Arnoud


    1 november 2006 om 16:03
    media

    Dank voor de aanvullingen! Naast de online publicaties zijn er ook nog tal van artikelen in kranten en tijdschriften verschenen (o.a. in Emerce nr 61).

    Eduard, die preview is er juist bewust uitgehaald omdat het technisch problemen opleverde; zal Ralph nog eens vragen hoe dat precies zit!


    2 november 2006 om 04:56
    Reinolt Duerings

    Het artikel over de Long Tail stond in de NRC van 14 oktober, met na het artikel de volgende toevoeging:

    “Dit artikel is met toestemming van de auteur door de redactie samengesteld op basis van verschillende publicaties van Anderson. Het weblog dat Anderson heeft gewijd aan zijn artikelen en boek hierover is te vinden op http://www.thelongtail.com”

    Typerend vind ik de trefwoorden die door de NRC eraan zijn toegekend: Media, Popmuziek, Literatuur.

    Persoonlijk begrijp ik de heisa over “The Long Tail” niet zo goed. Ik vind het een beetje déja vu van het type dat ik ook had toen de OOR ten tijde van de eeuwwiseling “What’s Going On” van Marvin Gaye uitriep tot zo’n beetje de beste popplaat van de laatste dertig jaar (waar waren jullie in april 1971?). Hoewel ik vind dat er veel boeiends en moois is vooruitgekomen uit Wired-kringen, wil ik bij de long tail observaties wat aanmerkingen maken.

    Binnen de stroming van het structuralisme – gericht op filosofie, culturele antropologie en semantiek –is een aantal belangrijke typeringen geformuleerd die kenmerkend zijn voor het menselijk denken en handelen (waarom kopen we wat we kopen), te weten metafoor, metonymie en associatie. Ik vermeld dit omdat het juist deze mechanismen zjn die het gedrag doen ontstaan zoals het is beschreven in “The long tail”. De observaties zijn op zich zijn juist (en boeiend als je er het juiste vervolg aangeeft), ze zijn niet zaligmakend (so what?) en vloeien voort uit menselijk gedrag en dat zal ik toelichten, mede m.b.v. een aantal (real life) voorbeelden.

    Metonymie zorgt ervoor dat we onze interesse uitbreiden door naar aanpalende gebieden te gaan kijken of juist dieper in te zoomen (meer van deze groep/artiest, of juist meer van de zanger alleen); metaforen bewerkstelligen een sfeerbepalende inkadering (meer van dit type muziek, bijv. ‘Gothic’ omdat de sfeer me aanspreekt). Dit is een doodnormale manier van redeneren: vind ik iets leuk, dan wil ik er meer van. Zo zijn er legio mensen die complete auteurs ‘afwerken’ of popgroepen in al hun vertakkingen volgen – daarom wordt ook veel van de ‘back catalogue’ van een label (her)uitgebracht – geremasterd en met toevoegingen. Volg je die gedachtelijnen ver en diep, dan kan je komen bij content die al jaren ‘on the shelf’ ligt of daar misschien van verdwenen is. Een voorbeeldje: via de ingang Depeche Mode (zeer courante content) kan je terecht komen bij Yazoo, Erasure, Allison Moyet en zelfs nog Bronski Beat en Communards of Electronic. Lang niet al die content is in fysiek formaat beschikbaar, evenmin als al het (ooit) in Nederland uitgegeven werk van Havank of Bruce Chatwin. Zo is ‘Het parfum’ van Patrick Süsskind is – ondanks de naderende film – momenteel rin digitaal formaat, kan je die via printing on demand of burning on demand beschikbaar stellen, als je de digitale rechten naar behoren hebt geregeld.

    Nogmaals, het is belangrijk dat het verschijnsel is geconstateerd, accoord, maar het is kenmerkend voor het gedrag dat we op basis van metaforen, associatie en metonymie vertonen – niets menselijks is ons vreemd. De adequate follow-up van het gedrag dat we aan de dag leggen, en het faciliteren van in de ‘quest for content’ is wel belangrijk en daarom is het initatief van Google om print content te digitaliseren prijzenswaardig. Blijft dat de rechten op die content geregeld moeten worden.


    2 november 2006 om 15:20
    Reinolt Duerings

    Correctie: omdat de laatste 8 regels van mijn post wat typo’s/weglatingen (blame it on Word) hieronder de juiste versie:

    Zo is ‘Het parfum’ van Patrick Süsskind – ondanks de naderende film – momenteel niet verkrijgbaar. Beschik je over de content in digitaal formaat, dan kan je die content via printing on demand of (POD) burning on demand (een ‘cd’ met nummers van jouw keuze) beschikbaar stellen, als je de digitale rechten naar behoren hebt geregeld – jaja dit is conform de LONG TAIL.

    Nogmaals, het is belangrijk dat het verschijnsel is geconstateerd, accoord, maar het is kenmerkend voor het gedrag dat we op basis van metaforen, associatie en metonymie vertonen – niets menselijks is ons vreemd. De adequate follow-up van het gedrag dat we aan de dag leggen bij de ‘quest for content’ en het faciliteren van onze zoektocht is wel belangrijk en daarom is het initatief van Google om print content te digitaliseren prijzenswaardig. Blijft dat de rechten op die content geregeld moeten worden.


    2 november 2006 om 15:30
    media

    Dank voor het compliment Jille!

    En ik sluit me helemaal aan bij je conclusie dat er op het gebied van b2b nog heel veel te leren valt. Ik wijs uitgevers daarbij vaak op het model van marketingfacts. Volgens mij ook een uitstekend model voor uitgevers die de omschakeling moeten maken van print naar crossmediaal.


    6 november 2006 om 09:34
    oMgVtEbItC

    株式会社ヒューストン, ゲンテ%2


    15 november 2014 om 12:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!