Blogview: Blog.nl
Ruim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. De afgelopen weken hebben we dezelfde mensen opnieuw de vraag gesteld waar ze nu staan.
Vandaag een interview met Ben en Ayalon Blog, de iniatiefnemers van Blog.nl, één van de snelstgroeiende blognetwerken in Nederland.
Vorig jaar stelden we de vraag waar je binnen een jaar met Blog.nl zouden staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?
Absoluut, meer dan dat! Door de groei in het afgelopen jaar biedt Blog Online nu de volgende services: Uitgever van Human Interest themablogs (a), Uitgever van B2B themablogs (b), Uitgever van bedrijfsblogs (c) en Uitgever van particuliere blogs (d).
a. Human Interest themablogs
Het aantal Human Interest themablogs is gestegen van 3 bij de start van ons bedrijf in juni 2005 tot 42 vandaag. Elke redacteur heeft een passie voor zijn/haar thema. Bovendien hebben ze allemaal een journalistieke opleiding genoten of kunnen ze op een andere wijze aantonen dat hij/zij een professional in dat thema is.
b. B2B themablogs
We hebben dit jaar de eerste Business-to-Business (B2B) themablogs gelanceerd. Deze staan onder redactie van professionals en zijn bestemd voor professionals uit bedrijfsleven en overheid. Wij hebben hiervoor een alliantie gesloten met The Question Library. Dit is een uitgever van on-line vraag en antwoord rubrieken. Zij werken samen met 72 vakauteurs van Berenschot, KPMG etc. Inmiddels hebben we 5 B2B themablogs over resp. Arbo, Ondernemen, Ontslag, Pensioenen en Subsidie.
c. Bedrijfsblogs
Een andere belangrijke service is het uitgeven van Businessblogs. Bedrijven en organisaties ontdekken het belang van blogs in hun interne en externe communicatie. We hebben daarom een compleet (start-)pakket ontwikkeld, waarmee bedrijven op eenvoudige wijze kunnen meedoen in de wereld van het bloggen. De eerste bedrijfsblog hebben we gebouwd voor het Lifestyle magazine Chapeau!. Chapeau! gebruikt deze blog als aanvulling op hun tweemaandelijkse magazine.
Interpolis Verzekeringen maakt sinds begin dit jaar binnen Sales & Marketing gebruik van een blog voor interne communicatie. En vorige maand is de eerste externe blog gelanceerd. Interpolis zet interpolis.blog.nl in als onderdeel van het Interpolis Preventieproject. Deze blog is door ons ter beschikking gesteld, wordt door ons gehost en is volledig in de website van Interpolis geïntegreerd. Over deze preventieblog is op Marketingfacts eerder aandacht besteed.
Met meer bedrijven zijn we in gesprek over toepassing van blogs in hun communicatie. Hierbij stellen wij ook redactievoering ter beschikking; immers wij beschikken vanwege de bovengenoemde themablogs over ruim 40 professionele journalisten.
Iedere particulier kan zijn of haar eigen blog beginnen. Dat hebben al 1370 mensen gedaan. Men kan kiezen uit 28 templates of men kan zijn eigen ontwerp maken.
Heb je de doelstellingen gehaald?
a. Bezoekers op blog.nl
Het bezoek is in 1 jaar vertienvoudigd: het aantal bezoekers is gestegen van 80.000 in oktober 2005 naar 800.000 in oktober 2006. Per maand groeien we met ca. 20%. Steeds meer bezoekers vormen een echte community en keren regelmatig terug. Daarnaast is de kracht van het netwerk van blog.nl, dat bezoekers van het ene themablog naar het andere “springen”.
b. Commercieel
Adverteerders hebben het nut van blogs erkend. Onze themablogs lenen zich zeer goed voor benadering van gerichte doelgroepen. Naast de traditionele vormen als rectangles en skyscrapers plaatsen wij ook advertorials in de vorm van tekstberichten. Ook worden blogs door bedrijven gesponsord.
Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen en waarom?
Eigenlijk niets. Integendeel, het enthousiasme is nog altijd erg groot, zowel bij ons als bij alle bloggers. Vooral de redacteurenbijeenkomsten, die we elk kwartaal organiseren, vormen één grote bron van inspiratie en enthousiasme.
Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?
De hierboven genoemde Interpolisblog, de forse uitbreiding van het aantal themablogs, de sterke groei in bezoekersaantallen, de toelating van de themablogs door Google News en de nieuwe vormgeving van www.blog2blog.nl.
Speelt de weblog inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?
Ja. Sterker nog, er is dermate veel werk, dat we onze organisatie hebben uitgebreid. Eén van onze topbloggers, Herman Roggeveen, is per 1 september 2006 aangesteld als Operational Manager.
Waar sta je volgend jaar?
Op al onze servicegebieden zullen we uitbreidingen doorvoeren. Ook gaan we er binnenkort toe over om alle themablogs in channels in te delen, zodat ze nog toegankelijker worden.
We zetten de lancering van nieuwe themablogs, zowel Human Interest blogs als B2B blogs voort. En meer bedrijven zullen blogs ingezet hebben voor hun interne en externe communicatie. Alle uitbreidingen melden we trouwens op onze eigen blog: blogonline.blog.nl.
geweldig die achternaam! Hoe kan ik Reynaert vermarkten ;-))
Wat een groei binnen één jaar tijd: een prachtig succesverhaal. Het zal mij benieuwen waar blog.nl over een jaar staat. Ook ben ik zeer benieuwd wat het resultaat zal zijn als jullie binnenkort alle themablogs in channels indelen, zodat ze nog toegankelijker worden.